علاقه کشاورزان به ذخیره سازی و واردات برنج به بازار/تعهدات بورس کشاورزی حذف شود


ساعت: 23:41
تاریخ انتشار: 09/07/1401
کد خبر: 1914354

وی افزود: با وجود رشد 20 درصدی تولید برنج در سال جاری، واردات دوبرابر نیاز است و عدم حمایت بورس باعث آشفتگی بازار شده است. وی گفت: بدهی های ارزی چالش بزرگ محصولات کشاورزی است که باید برطرف شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سیداسماعیل یزدان پناه در گفتگو با خبرنگار بلاغ اظهار داشت: برنج به عنوان یک محصول استراتژیک نقش بسزایی در امنیت غذایی کشور دارد و سهم مازندران از تولید این محصول در کشور 45 درصد است.

وی با اشاره به تولید سالانه 2 میلیون و 400 هزار تن برنج در کشور افزود: یک میلیون و 100 تا 200 هزار تن برنج در مازندران تولید می شود.

رئیس پایانه صادرات برنج ایران، با توجه به نیاز بازار کشور، سالانه حدود 600 هزار تن کسری برنج داریم. وی خاطرنشان کرد: نیاز 600 هزار تنی کشور با واردات برنج از هند و پاکستان تامین می شود که متأسفانه امسال به غیر از واردات 800 هزار تنی و 600 هزار تنی، در انتهای صف واردات قرار دارد.

این مسئول ادامه داد: امسال طبق سیاست ها و حمایت ها 20 درصد افزایش تولید داشتیم که متاسفانه به دلیل واردات این افزایش تولید ما را با مشکل مواجه کرده است.

یزدان پناه تاکید کرد: در حالی که در مدت مشابه سال قبل حدود 75 درصد برنج از استان صادر می شد، امسال این میزان حدود 35 درصد است و کشاورز باید سه ماه دیگر کار خود را آغاز و دوباره هزینه کند. و هنوز نتوانسته برنج سال قبل خود را بفروشد.

وی گفت: در حال حاضر تمام شالیکوبی های ما پر از برنج است، هیچ انبار دلالان پر از برنج خریداری شده در بازار نیست.

رئیس پایانه صادرات برنج ایران گفت: با وجود اینکه برای دومین سال برنج را وارد بورس کشاورزی کردیم، نتوانستیم شرایط بازار برنج را بهبود ببخشیم، زیرا خود بورس حمایت نمی شود و ادامه دارد. این شرایط منجر به بحران در بازار برنج خواهد شد.

این مسئول به راهکارهای غلبه بر شرایط فعلی بازار برنج اشاره کرد و افزود: یکی از راهکارها این است که سازمان ها و مراجع دولتی بر خلاف استفاده از برنج های خارجی در سال های گذشته از برنج خود استفاده کنند و از برنج داخلی استفاده کنند. برای استفاده از محصولی با بازده بالا که هم ارزان و هم با کیفیت است.

یزدان پناه گفت: راه حل دوم این است که فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای کشور بیایند و به جای برنج خارجی برنج مرغوب و پرمحصول ما را خریداری کنند.

وی حمایت از بورس برنج را راهکار موثر بعدی می داند و پیشنهاد می کند: بر اساس قانون، دستگاه های دولتی می توانند با کنار گذاشتن تشریفات مزایده مستقیماً از بورس کالای کشاورزی خرید کنند، اما چرا اقدامی نمی کنند؟ این دلیل را باید در مصلحت و عدم پذیرش شفافیت از سوی برخی جستجو کرد.

مدیر پایانه صادرات برنج ایران با بیان اینکه منابع مالی و سرمایه در گردش کارخانه های شالیکوبی از شرایط مطلوبی برخوردار نیست. وی تصریح کرد: مهلت تجار و شالیکوبی ها فرا رسیده است اما متاسفانه در سفر رئیس جمهور نتوانستیم منابعی را که برای سرمایه در گردش آنها تخصیص داده شده است حتی یک ریال دریافت کنیم.

این مسئول تصریح کرد: تعهدات ارزی صادرات برنج یک چالش است و خواسته ما این است که تعهدات ارزی محصولات کشاورزی به ویژه برنج لغو شود.

یزدان پناه خاطرنشان کرد: با توجه به ممنوعیت موقت صادرات برنج، اولین کاری که باید انجام دهید این است که صادرات برنج را رسانه ای کنید. اگرچه ارقام صادرات برنج زیاد نیست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید