علت ویژگی های رفتاری تتلو چیست؟

امیرحسین مکسودلو معروف به امیر تتلو سرانجام به ایران بازگشت. عکس هایی از دستگیری وی در مرز ایران در رسانه های مختلف منتشر شد که نشان می داد با وجود تمایل داخلی مقامات ایرانی برای ماندن تتلو در ترکیه، وی به ایران آمده است!

تتلو یکی از خوانندگانی است که بخشی از شهرت خود را مدیون استفاده از فحاشی در کنسرت ها، لایو اینستاگرام و حرکات عجیب و غریب، خالکوبی های زیاد و خاص و در نهایت آهنگ هایش است. رفتار عجیب او به سرعت او را به چهره ای شناخته شده برای افراد جامعه تبدیل کرد که ظاهراً نوعی سبک زندگی را نیز ترویج می کند. از جمله او از طرفدارانش خواست که چهره های جدید (چهره های جدید) دختران 15 تا 17 ساله را برای اعمال جنسی برای او پیدا کنند تا آنها را به حرمسرای خود که آن را “حرمسرای سلطان” می نامید، بیاورند.

موضوع حرمسرای سلطان به قدری وحشتناک و شرم آور بود که یکی از نمایندگان مجلس ترکیه (کشور محل اقامت تتلو) اعلام کرد که به دنبال پیگرد قانونی علیه تتلو است.

تتلو خود را مردی با عقده های فراوان معرفی می کرد و دلیل این سوال این است که او در کودکی از کار شریف مادرش یعنی «خانه داری» رنج می برد. زمانی که در ترکیه بود پیامی با مضمون منتشر کرد که “با این همه غفلت تا حالا باید خودمو میکشتم ولی جراتش رو ندارم.”

رفتارهای عجیب و غیرمنطقی او و امثال او که ظاهراً خود شک و ناهنجاری های رفتاری خود را می پوشانند، باید به عنوان پدیده های اجتماعی که بخشی از جامعه به ویژه نوجوانان را تحت تأثیر قرار می دهد و به همین دلیل رفتارهای ریشه دار افرادی که شخصیتی با شخصیت هستند، بررسی شود. این خصوصیات اخلاقی، این هم یک مسئله اساسی است.

دکتر محمدرضا ایمانی، رفتارشناس و روانشناس درباره رفتار این دسته از چهره های شناخته شده به رویداد۲۴ گفت: رفتار افراد تحت تاثیر محیط، خانواده و خود فرد است. فردی مثل تتلو محصول این جامعه است و خارج از جامعه ما نمی آید. این مرد محصول تحصیلات خارج از کشور نیست.

و ادامه می دهد: اگر بخواهیم به عنوان یکی از دلایل رفتار او به قشر ضعیف جامعه و کار مادرش در خانه های مردم اشاره کنیم، جای توجه دارد، زیرا در کشور ما افرادی هستند که بسیار هستند. موفق و یکی از افتخارات کشورمان در حالی که پدر و مادرشان در شرایط سخت اقتصادی به سر می بردند.

ایمانی می گوید: در رفتارگرایی معتقدیم استعدادهای ژنتیکی و تأثیرات و پیامدهای آن بر شخصیت و تبدیل آن به الگوهای رفتاری ممکن است به عنوان بخشی از صفات در فرد وجود داشته باشد، اما پیدایش این ویژگی ها تحت تأثیر فرهنگ و تربیت است. هر دو در آموزش خانواده و جامعه نقش دارند.

وی توضیح می دهد: اگر از منظر جامعه شناختی به اختلالات و ناهنجاری ها نگاه کنیم، می بینیم که نه تنها امثال تتلو و ساشا سبحانی و سایر افراد با همین ویژگی ها که در اینستاگرام به چهره تبدیل شده اند، بلکه افراد دیگری نیز با همین اختلالات مواجه هستند. در جامعه چنین می کنند که یا مخاطبی پیدا نکرده اند یا فرصت اجرا نداشته اند و در چنین اجراهایی موفق نبوده اند یا در لایه های پایین تر و با ابعاد کوچکتر چنین رفتاری از خود نشان داده اند.

این روانشناس خاطرنشان می کند: محصول جامعه و رفتار و سیاست های ما در آموزش و پرورش و حوزه فرهنگ جامعه به گونه ای بود که نتوانستیم ظرفیت لازم و مناسب را برای داشتن نتایج خوب یا محصولات خوب در جامعه ایجاد کنیم. اگر نظام آموزشی، نظام فرهنگی، الگوهای فرهنگی و رفتاری جامعه ما درست پیش می رفت و همه چیز به مسیرهای اقتصادی نمی رسید، چنین اتفاقات و نتایجی را مشاهده نمی کردیم.

رفتار امیر تتلو چیست؟
وی با بیان اینکه امیر تتلو فردی متعلق به لایه رفتاری با ویژگی های نفوذ است، توضیح می دهد: این افراد علاقه زیادی به داشتن ارتباطات اجتماعی گسترده و مورد توجه قرار گرفتن دارند و دوست دارند دیده شوند و مورد توجه قرار گیرند. آنها مورد تحسین قرار می گیرند و شبکه گسترده ای از دوستان دارند. این افراد تا حد زیادی به آداب، قوانین و رفتار اجتماعی پایبند نیستند و با هم سازگار نیستند. از همه محدودیت ها دوری می کنند و قوانین و مقررات را رعایت نمی کنند.

ایمانی آموزش استفاده از هوش هیجانی و آموزش سیستم های رفتاری مناسب را راهکارهای مقابله با شکل گیری چنین رفتاری در افراد می داند و می گوید: مدرسه، خانواده، دوستان و جوامع مختلف می توانند چنین شرایطی را برای افراد و در بعد وسیعتر فرهنگی ایجاد کنند. جامعه فضایی؛ بنابراین افرادی مانند تتلو اینفلوئنسرهایی هستند که برای داشتن مخاطبین بیشتر وارد فضای مجازی می شوند.

وی با بیان اینکه افراد با این ویژگی در جامعه ما کم نیستند، خاطرنشان کرد: برخی از افراد از هوش هیجانی خود استفاده می کنند و از الگوهای رفتاری سازمان یافته پیروی می کنند، الگوهای تربیتی مناسبی دارند و دارای سیستم خودکنترلی هستند به طوری که این ویژگی بر آنها تأثیر می گذارد. در کانال های مناسب گرفته شده اند و به هنرمندان بزرگ و پرافتخار کشور تبدیل شده اند.

این روانشناس توضیح می دهد: خصلت تأثیرگذار بودن (تاثیرگذاری و تأثیرگذاری بر دیگران) از ژنتیک و الگوهای شخصیتی ناشی می شود و در وجود آن افراد ساخته می شود. آنچه باعث می شود انسان در این امر موفق باشد و رفتار مناسب و اجتماعی داشته باشد به دلیل تحصیلات، تربیت و آگاهی اوست. وقتی خانواده بستر مناسبی را برای کودک فراهم کند، او از این لایه نفوذ استفاده می کند و به فردی تاثیرگذار در جامعه تبدیل می شود. اما اگر فردی با این ویژگی به درستی مورد مراقبت قرار نگیرد، سیستم نظم نداشته باشد و با ناهنجاری های اجتماعی زیادی برخورد کند، ممکن است برای جلب توجه دیگران رفتار انحرافی از خود بروز دهد. بنابراین باید بررسی کرد که در دوران کودکی افرادی مانند امیر تتلو چه اتفاقاتی افتاده و با چه معایب یا عوارضی در زندگی مواجه بوده اند یا مورد بی توجهی قرار گرفته اند یا خیر.

وی تصریح می کند: اگر جامعه ما به صورت فکری و نظام مند به این افراد توجه کند، می تواند بسیاری از این افراد را با توجه به الگوهای فرهنگی جذب، توسعه و حمایت کند. ما خود مردم را به سمت بدافزار هدایت می کنیم. وقتی این افراد را از جامعه بیرون می کنیم، تنها می مانند و تحقیر می شوند، بنابراین از تریبون های مختلف می گذرند تا نشان دهند که هنر و توانایی دارند و می خواهند دیده شوند. آنها برای این شهرت و دیده شدن دست به هر کاری می زنند. بنابراین اگر جامعه نتواند این افراد را جذب کند، خود به خود به سمت انحرافات و انحرافات اجتماعی می روند و در نتیجه بسیاری از رفتارهای متناقض را بروز می دهند.

ایمانی می گوید: اگر چنین فردی مجذوب جامعه نشود، می تواند وارد هر سیاه چاله ای شود، زیرا رفتار اخیر تتلو و صحبت هایش در مورد دختران 15 ساله اوج رفتارهای نابهنجار اجتماعی بود که در عرف بین المللی پذیرفته نشده است. به عنوان رفتار پرخطر شناخته می شود و همین امر باعث بسته شدن صفحه اینستاگرام وی شد.

دلیل هواداران امیر تتلو چیست؟
ایمانی درباره رفتار هواداران امیر تتلو می گوید: در تحقیقی که در مورد رفتار تتلو انجام شد. 33 درصد او را مورد انتقاد قرار دادند و او را مسئول دانستند، در حالی که 32 درصد گفتند که مسئولان اجتماعی و فرهنگی ما مقصر هستند. این آمار نشان می دهد افرادی که او را دنبال می کنند لزوماً طرفداران و فالوورهای او نیستند، بلکه برخی از روی کنجکاوی، نگرانی و حساسیت از او پیروی می کنند و از رفتار او قدردانی می کنند.

این روانشناس با اشاره به تعداد زیاد طرفداران این فرد خاطرنشان می کند: این نشان می دهد که زیرساخت های فرهنگی ما چقدر سقوط کرده و این نوع رفتارها مورد توجه و حمایت قرار می گیرد و طرفداران خود را دارد. وقتی با این واکنش ها نسبت به اعمال جنسی و به ویژه اعمال جنسی پرخطر مواجه می شویم، نشان می دهد که اقدامات زیرساختی لازم را به درستی انجام نداده ایم و نتوانسته ایم این نسل را به درستی تربیت کنیم. البته ما در این نسل افراد موفق زیادی داریم، اما حمایت و پیروی جوانان از این فرد نشان دهنده اشتباهات بزرگی است که ما در سیاست گذاری، الگوبرداری، حمایت از جوانان خود و ایجاد بسترهای مناسب برای رفع نیازهای آنان مرتکب شده ایم.

بازگشت تتلو به ایران
وی با بیان اینکه در جامعه ما افرادی با ویژگی های فکری متفاوت و متنوع وجود دارند، تصریح می کند: این افراد نیازهایی نیز دارند که در صورت غفلت از آنها، ابتذال هایی را که به وفور می بینیم، در پی دارد.
ایمانی می افزاید: امروزه با کمک گوشی های هوشمند، کامپیوتر و اینترنت، مردم به ویژه کودکان و نوجوانان با فضاهای مختلف آشنا می شوند و زمانی که به آنها آموزش درستی در مورد این فضاها داده نشود، با مسائلی آشنا می شوند که بسیار گنگ است. در ابتدا، اما به تدریج شروع به درک آن می کنند، زیرا زمانی که نیازها و علایق آنها پاسخ صحیح و مرتبطی دریافت نمی کند، لزوماً جای آنها را با سؤالات ناراحت کننده ای می گیرند که جذابیت خاص خود را دارند و قابل توجه هستند.

وی با بیان اینکه افرادی که تتلو را دنبال و دنبال می کنند، حس «تعلق به گروه خاصی» دارند، می افزاید: افراد در سنین نوجوانی به دنبال همسالان خود هستند و از دوستان خود پیروی می کنند. آنها دوست دارند عضو گروه و مجموعه ای باشند که در آن اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند و علایق مشترک خود را دنبال کنند. که این زمینه در چنین گروه هایی برای آنها بسیار قابل دسترسی است.

این رفتارشناس با تاکید بر اینکه جامعه ما همچنان تحت سلطه دیدگاه های سنتی و نظرات متفاوتی است که در سطح جامعه رایج نیست، خاطرنشان می کند: شرایط جامعه ما در واقع شرایط یک جامعه بسته است که خود به خود رفتارها و نگرش های متفاوت و متنوعی را می بینید. این الگوهای رفتاری که امروز می بینید فقط مربوط به جامعه خودمان نیست، زیرا با فیلم ها، سریال ها و شبکه های اجتماعی و ماهواره ای با فرهنگ جهانی آشنا شده ایم و همین امر باعث گسترش بسیاری از ویژگی های فرهنگی شده است که ما در شکل گیری آن نقشی نداشته ایم.

وی خاطرنشان می کند: آنچه به ما کمک می کند آموزش صحیح است که همه الگوهای رفتاری را در بر می گیرد و الگوهای مناسبی را ایجاد می کند. یعنی سیستمی ایجاد شود که در آن همه گروه های اجتماعی احساس کنند نیازهایشان برآورده شده است و مطمئن باشند که بسیاری از خواسته هایشان به راحتی برآورده می شود. در غیر این صورت لجاجت در افراد شکل می گیرد.

ایمانی با بیان اینکه بسیاری از افراد رشد جسمی دارند اما از نظر ذهنی کودک هستند و لجبازی و ناسازگاری کودکانه مانند دعوا، شیطنت و آسیب های اجتماعی از خود نشان می دهند، تصریح می کند: اگر بخواهیم کل جامعه گرفتار پدرسالاری و مادرگرایی شود، بگوییم که ما. باید آغوشمان را باز کنیم و صدای طیف‌های مختلف جامعه را بشنویم و وقتی دلسوزانه مردم را در خود جای می‌دهی، اعتماد جامعه را ایجاد می‌کند و این اعتماد می‌تواند سرآغاز حرکت برای ساختن جامعه‌ای بر اساس الگوهای اخلاقی صحیح باشد.

وی می افزاید: رفتارهایی مانند روابط انسانی گشت ارشاد و اقدامات قهری نه تنها بازدارندگی ایجاد نمی کند، بلکه باعث ایجاد لجاجت می شود و حتی باعث می شود افرادی که رفتار مناسبی از خود نشان می دهند راه دیگر را بروند و با مشاهده برخوردهای قهری دچار لجاجت شوند. این امر باعث می شود که ناهنجاری در جامعه گسترش یابد و الگوهای مطلوب جای خود را به الگوهای نامطلوب بدهد که در آن شاهد فروپاشی اجتماعی، خیانت و ازدواج های مثلثی باشید. این رفتارها در هیچ جای دنیا پذیرفته نیست.