علت کمبود سرم در کشور؛ مصرف زیاد یا عدم پیش بینی؟

علت کمبود سرم در کشور؛  مصرف زیاد یا عدم پیش بینی؟

روز جدید در شرایطی که کشور با کمبود سرم مواجه است، مسئولان سازمان غذا و دارو بر افزایش تولید و واردات تاکید دارند.

در روزهای اخیر بسیاری از بیماران و کادر درمانی بیمارستان ها و سایر مراکز درمانی با کمبود سرم مواجه هستند. چندی پیش سازمان غذا و دارو اقدام به تنظیم توزیع سرم در کشور کرد.

حسین شمالی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: در حال حاضر تولید سرم در کشور بیش از نیاز معمول ما است. در سال های گذشته نیز این گونه بوده است و در حال تولید سرم با ظرفیت کامل هستیم.

وی افزود: از سوی دیگر به دلیل فصل گرما، شیوع برخی بیماری ها و دلایل دیگر، مصرف سرم در کشور بیش از سال های گذشته بوده و از حد مجاز مصرف بالاتر است.

شاملی تصریح کرد: برای رفع این کمبود و مدیریت مصرف سرم آن را وارد می کنم. در حال حاضر محموله های زیادی از سارم وارد کشور شده و شسته شده است. امیدواریم تا یکی دو هفته آینده با توزیع این سرم ها در کشور مشکل کمبود آنها برطرف شود.

عدم پیش بینی مصرف سرم در کشور

«شهاب الدین جنادی» عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، مصرف بی رویه سرم در ماه های اخیر را یکی از دلایل کمبود سرم در کشور عنوان کرد و گفت: : گرمای بی سابقه در کشور بر تعداد مبتلایان به گرمازدگی و افزایش مراجعات به بیمارستان ها افزوده و به مراکز درمانی تبدیل شده است. نیاز این افراد به سرم درمانی به طور طبیعی باعث افزایش مصرف سرم در کشور شد.

وی افزود: از سوی دیگر همزمانی گرمازدگی این جمعیت با موج ششم کرونا و شیوع بیماری های گوارشی منجر به مصرف برخی از سرم های کشور برای بیماران بستری و سرپایی شد. افزایش این مشکلات باعث شده تا بازار دارویی کشور با کمبود سرم مواجه شود.

جنیدی یادآور شد: تاکنون در کشور به تجویز و مصرف منطقی دارو توجهی نشده است، باید نظارت و نظارت صورت گیرد و نیاز دارویی کشور در مقاطع مختلف قابل پیش بینی است. این از طریق دستورالعمل های مختلف انجام می شود.

وی یادآور شد: از سوی دیگر تمایل مردم ایران به سرم درمانی بسیار زیاد است که ممکن است مصرف بالای سرم در کشور را نیز تحت تاثیر قرار دهد. همچنین سرم درمانی روشی ایمن و سریع برای دارورسانی است. گاهی اوقات با تزریق دارو به سرم مطب ها و برخی درمانگاه ها امنیت پایداری برای افراد ایجاد می شود که نیاز به بیمارستان و بستری شدن را کاهش می دهد. علاوه بر این، در برخی از بیماران، دارو از طریق سرم به بیماران داده می شود. همه این موارد بر میزان مصرف دارو در کشور به خصوص سرم تاثیر می گذارد.

وی یادآور شد: این اولین مورد نیست که سرم در کشور با کمبود مواجه می شود. تا زمانی که نظارت بر مصرف نسخه‌ای و غیرنسخه‌ای و دارو در کشور انجام نشود، وزارت بهداشت هنوز نمی‌تواند میزان مصرف و کمبود دارو در کشور را به‌طور کامل پیش‌بینی کند، بنابراین در برخی از داروهای ساده مانند سرم زمان‌های مختلف کمبود وجود خواهد داشت.

وی یادآور شد: در حال حاضر مشکلی که نگران کننده است کمبود سرم در بیمارستان ها و سرگردانی بستگان بیماران بستری برای یافتن سرم است. امیدوارم سازمان غذا و دارو هر چه زودتر با آوردن سر من به کشور این موضوع را حل کند.

دیدگاهتان را بنویسید