علل و پیامدهای سفر رئیس تشریفاتی رژیم صهیونیستی به ترکیه


ساعت: 14:49
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۱
کد خبر: 1814870

البته نزدیکی ترکیه با ترکیه تحت رژیم صهیونیستی با اولویت حل مشکلات اقتصادی آنکارا اتفاق نخواهد افتاد، بلکه رژیم صهیونیستی در توسعه روابط با ترکیه به عنوان یکی از قدرت های منطقه ای که به دنبال تضعیف نفوذ استراتژیک ایران در خاورمیانه است. به خصوص در این سوریه خواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته عنایی، رژیم صهیونیستی نه به قصد حل مشکلات اقتصادی آنکارا، بلکه برای کاهش نفوذ استراتژیک ایران در شرق مدیترانه به سمت ترکیه است تا بتواند عمر کوتاه خود را طولانی کند و مقامات و مردم ترکیه باید بدانند که آیا اعتماد دارند یا خیر. . برای شبکه های منتقد غرب، آنها نیز مانند اوکراین با ضرر و پشیمانی از اعتماد آمریکا و رژیم صهیونیستی مواجه خواهند شد.

بیش از یک دهه است که روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی از نظر سیاسی و دیپلماتیک قطع شده است، سرزمین‌ها اشغال شده و رهبران رژیم صهیونیستی انگیزه چندانی برای توسعه روابط راهبردی با ترکیه ندارند و گامی در این زمینه برنداشته‌اند.

کارشناسان بحران اقتصادی کنونی را یکی از دلایل اصلی گرایش دولت ترکیه به این چرخش غیرقابل قبول به رژیم صهیونیستی می دانند و معتقدند دولت ترکیه به دلیل عدم تحمل مردم ترکیه در برابر مشکلات اقتصادی به دنبال توسعه روابط دوجانبه با رژیم صهیونیستی است. دلیل آن عدم اشاره به مشکلات فلسطین در احیای این روابط است.
پس از پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ و روی کار آمدن بایدن، بسیاری از معادلات و روابط آمریکا و ترکیه به طور اساسی متزلزل شد و مشکلات اقتصادی این کشور به دلیل مشکلات روحی و روانی از جمله افزایش قیمت دلار بیشتر شد. دولت ترکیه، توسعه روابط با رژیم صهیونیستی می تواند به عنوان اهرمی برای احیای روابط با آمریکا یا حداقل کاهش نابرابری ها از طریق لابی صهیونیست های متنفذ در دولت آمریکا مورد استفاده قرار گیرد و البته از این لابی در به نفع حزب عدالت و توسعه یا به نفع منافع ملی ترکیه خواهد بود یا کارکردی جز ایجاد مشکلات بیشتر و پیچیده کردن معادلات ترکیه نخواهد داشت.

البته نزدیکی ترکیه با ترکیه تحت رژیم صهیونیستی در اولویت حل مشکلات اقتصادی آنکارا نخواهد بود، اما رژیم صهیونیستی در توسعه روابط با ترکیه به عنوان یکی از قدرت های منطقه ای که به دنبال تضعیف نفوذ استراتژیک ایران در خاورمیانه است. به ویژه در سوریه خواهد توانست از این طریق آسیب پذیری خود را در مقابل جبهه مقاومت اسلامی کاهش دهد و این بدان معناست که رژیم صهیونیستی در قبال ترکیه به عنوان کشوری که مخالفان زیادی برای اشغال قدس به عنوان قبله اول مسلمانان دارد، دیده می شود. ابزاری برای مقابله با ایران، چرا که روابط پنهان و پنهان اقتصادی، نظامی و گردشگری بسیاری بین رژیم صهیونیستی و ترکیه قبل از این سفر ایجاد شده و ادامه دارد.

مسلم است که ملت فلسطین و جهان اسلام همچنان نسبت به مسائل سرزمین های اشغالی و قدس شریف حساس هستند و تغییری در اهداف، راهبردها، نگرش ها و رویکردهای جنبش های مقاومت اسلامی ایجاد نشده است. آنها می دانند که هرگونه عادی سازی روابط با این رژیم خونخوار جلوی چشم جهان اسلام خواهد بود و مورد قضاوت قرار خواهد گرفت.

باید دید رویکرد به رژیم صهیونیستی و در نتیجه خروج از نظام اسلامی و از بین رفتن افکار عمومی میلیاردها مسلمان در سراسر جهان چه تاثیری بر مردم و مسلمانان ترکیه خواهد داشت.

آیا منفعت چنین روابطی برای کشوری با نفوذ اسلامی (که مردمش اتفاقاً رویکردی ضدصهیونیستی داشته و در طول تاریخ به رژیم غاصب صهیونیستی، ظلم در غزه و کشتار کودکان، زنان و مظلومان در سرزمین های اشغالی اعتراض کرده اند، می داند. آیا می توان بارها و بارها گردهمایی های باشکوه آرمان فلسطین را به نمایش گذاشت؟!

مشکلات و بحران های اقتصادی و حتی بحران های سیاسی ترکیه به مرور زمان با اتحاد همسایگان و جهان اسلام حل می شود، چرا که این کشور در گذشته بحران های زیادی را پشت سر گذاشته و هیچ بهانه ای برای عادی سازی روابط با قاتلان کودکان اسرائیلی وجود ندارد. . قابل اعتماد.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در سخنرانی عید سعید قربان امسال، نظام سلطه و دیده بان او (رژیم جعلی اسرائیل) در منطقه را ابراز تأسف کردند و مافیا و بحران تسلیحاتی آمریکا را ریشه ترکیه نیز باید بداند که هیچ کشوری به ویژه کشور اسلامی از این قاعده مستثنی نیست و به زودی از اعتماد آمریکا و رژیم صهیونیستی با ضرر و پشیمانی مواجه خواهد شد.

جوانپور عزیز؛ استاد دانشگاه تبریز و تحلیلگر سیاسی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید