علم و سواد آموزنده نیستند/رویدادهایی مانند 9 دسامبر را برجسته می کنند. جهاد یک توضیح است


ساعت: 15:42
تاریخ ارسال: 10/07/1401
کد خبر: 1920437

حجت الاسلام و المسلمین صغیرا گفت: گاهی معتقدند اگر انسان عالم باشد و تحصیلات عالی داشته باشد بصیر است اما باید بگوییم بصیرت به معنای سواد نیست، بلکه بصیرت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین صغیرا، کارشناس سیاسی در گفت و گو با جهانبین نیوز; وی با اشاره به دهه بصیرت گفت: از آنجایی که ایران کشوری مذهبی است، رویکردهای ما باید قرآنی، دینی و دینی باشد و اگر بخواهیم از منظر قرآن به موضوع بصیرت نگاه کنیم، باید رویکردهای ما قرآنی، دینی و دینی باشد. توجه به این نکته ضروری است که معنای بصیرت دقیقاً در قرآن و روایات مطرح شده است.
با بیان اینکه علما، بزرگان، مورخان و غیره. در این زمینه به بحث و تبادل نظر پرداخته اند، تصریح کرد: بصیرت در لغت به معنای داشتن آگاهی و بصیرت یابی است.
صغیرا ادامه داد: گاه بر این باورند که اگر فردی عالم و دارای تحصیلات عالی باشد، اهل بصیرت است، اما باید بگوییم که بصیرت به معنای سواد نیست، بلکه بصیرت است، به همین دلیل است که بسیاری از علما و بزرگان جرگه. از افراد بینایی از بین می رود.
این کارشناس سیاسی ادامه داد: بصیرت را نمی توان به علم سطحی تعبیر کرد، نمونه بارز بصیرت را می توان در محضر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به خوبی دید.
وی با اشاره به شرایط کنونی گفت: در عصری زندگی می کنیم که اطلاعات زیادی به دست مردم می رسد و صحت آن مشخص نیست و در این شرایط دشمن و استکبار جهانی از همه راه ها برای منحرف کردن ذهن جوانان استفاده می کنند. به طوری که مردم برای داشتن مشکل باید آگاه باشند.
صغیرا یکی از مهم ترین چیزهایی که می تواند به انسان مسلمان و متدین بصیرت بدهد، خدا بودن برشمرد و خاطرنشان کرد: این بدان معناست که انسان دارای نگرش و توجه اسلامی است، اما مانعی که بر سر راه آگاهی و آگاهی قرار دارد. بصیرت انسان، غفلت است، غفلت از برنامه های پیش روی انسان و حرکاتی که او را به موفقیت می رساند، دشمن بصیرت است.
این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: توجه و روی آوردن به هدایت الهی بر خلاف غفلت می تواند بسیار موثر باشد، همچنین توجه به افراد دارای قدرت تشخیص نیز در این زمینه مفید است زیرا این افراد می توانند راه درست را از باطل تشخیص دهند. در قرآن کریم پیشوایان دینی بدین منظور معرفی شده اند.
وی ادامه داد: توجه به دانش موجود در دنیا در راه بصیرت افزایی بسیار حائز اهمیت است که در این میان حوزه های علمیه، دانشگاه ها و آموزش و پرورش به عنوان مجامع علمی کشور حائز اهمیت است و باید به بهره مندی از آن توجه ویژه شود. دانش در این مراکز باید آموخت تا انسان را به بصیرت نزدیک کند.
صغیرا ادامه داد: یکی از حرکت هایی که می تواند در آگاهی بخشی موثر باشد، جهاد تبیین است که مقام معظم رهبری در این زمینه بسیار تاکید کردند.
وی یکی از مهم ترین مراحل تبیین جهاد را زنده نگه داشتن ایامی مانند 18 آذر می داند و می افزاید: باید در برجسته سازی این مراسم ها تلاش کنیم تا جوانان را با راه های تهذیب آشنا کنیم.
این کارشناس سیاسی اذعان داشت: انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، 22 بهمن همه موضوعاتی است که می تواند به روشنگری جوانان کمک کند چرا که بازخوانی این وقایع نسل امروز را با آرمان ها و رشادت های نسل های اول انقلاب آشنا می کند.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید