علیرضا اکبری وجود تاسیسات هسته ای فردو را به انگلیس فاش کرد

علیرضا اکبری وجود تاسیسات هسته ای فردو را به انگلیس فاش کرد

نیویورک تایمز در سپتامبر 2019 گزارش داد که منبع اطلاعات فاش شده از تاسیسات هسته ای فورد یک جاسوس بریتانیایی بوده است. به گفته سه مقام اطلاعاتی و امنیت ملی غربی، اطلاعات مربوط به سایت فردو تنها بخشی از اطلاعات مربوط به آقای اکبری بود که مقامات اطلاعاتی بریتانیا در آوریل 2008 به همتایان اسرائیلی و غربی خود منتقل کردند. انگیزه اکبری از جاسوسی مشخص نیست. .

نیویورک تایمز نوشت: در آوریل 2008، یک مقام ارشد اطلاعاتی بریتانیا برای رساندن اخبار طبقه بندی شده و جنجالی به همتایان اسرائیلی خود به تل آویو سفر کرد: بریتانیا جاسوسی در ایران داشت که به اسرار هسته ای و دفاعی دسترسی بالایی داشت.

در جریان است: به گفته مقامات اطلاعاتی، جاسوس اطلاعات ارزشمندی را در اختیار آنها قرار داده است – و این کار برای سال‌ها ادامه داشته است. این اطلاعات نقشی حیاتی در رفع هرگونه تردید از سوی دولت‌های غربی در مورد قصد ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای و متقاعد کردن جهان برای اعمال تحریم‌های گسترده علیه تهران داشت.

هویت این جاسوس تا مدت ها پنهان بود. اما اعدام علیرضا اکبری، معاون سابق وزیر دفاع، در 20 دی در ایران به جرم جاسوسی، رازی را آشکار کرد که 15 سال پنهان مانده بود: آقای اکبری جاسوس انگلیس بود.

ظاهراً اکبری تا سال 2019 با هیچ مشکلی مواجه نبود. اما به گفته دو منبع ایرانی، ایران با کمک روسیه متوجه شد که جاسوسی که وجود سایت مخفی هسته ای زیرزمینی ایران در کوه های اطراف تهران را فاش کرده، آقای اکبری بوده است.

ایران علاوه بر افشای اسرار هسته ای و نظامی، آقای اکبری را به افشای هویت و فعالیت بیش از صد مقام دولتی از جمله محسن فخری زاده، دانشمند ارشد هسته ای که در سال 2020 توسط اسرائیل کشته شد، متهم کرده است.

نیویورک تایمز در سپتامبر 2019 گزارش داد که منبع اطلاعات فاش شده از سایت هسته ای فورد یک جاسوس بریتانیایی بوده است. به گفته سه مقام اطلاعاتی و امنیت ملی غربی، اطلاعات مربوط به سایت فردو تنها یکی از اطلاعات آقای اکبری بود که مقامات اطلاعاتی بریتانیا در آوریل 2008 در اختیار همتایان اسرائیلی و غربی خود قرار دادند.

انگیزه اکبری از جاسوسی مشخص نیست. وی در ویدئوهای مذکور ضمن تکذیب مشکلات مالی، انگیزه خود را “طمع و قدرت” عنوان کرد. دولت ایران مدعی است که آقای اکبری در ازای دریافت پول به کشور خیانت کرده و اسرار دولتی را فاش کرده است. خانواده آقای اکبری جاسوس بودن او را رد کردند و گفتند که بسیاری از ادعاهای موجود در آن ویدئوها دروغ بوده و توسط دولت ایران مطرح شده است. اما به گفته آنها بسیاری از تاریخ ها و اتفاقات ذکر شده در فیلم ها درست است.

طبق توضیحات آقای اکبری در ویدئوها، اطلاعات بریتانیا در سال 2004 در ضیافتی در سفارت انگلیس در تهران وی را به عضویت این سازمان درآورده است. در همان زمان به او گفته شد که به او و خانواده اش ویزای انگلیس داده خواهد شد. او سال بعد به بریتانیا سفر کرد و با یکی از ماموران سرویس اطلاعات مخفی بریتانیا یا MI6 ملاقات کرد. آقای اکبری می‌گوید که طی چند سال آینده شرکت‌های شل را برای ملاقات با ماموران اطلاعاتی در اتریش، اسپانیا و بریتانیا راه‌اندازی کرده است. دولت ایران مدعی است MI6 نزدیک به 2 میلیون پوند به آقای اکبری پرداخت کرده است که امروز حدود 2.4 میلیون پوند است.

در آوریل 2008، بریتانیا اطلاعاتی درباره مجموعه‌ای از تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم در مجتمع نظامی زیرزمینی به نام فردو، به عنوان بخشی از تلاش‌های ایران برای ساخت بمب هسته‌ای دریافت کرد و آن را با آژانس‌های اطلاعاتی غربی و اسرائیل در میان گذاشت. کشف سایت فردو درک جهان از برنامه هسته ای ایران را تغییر داد و اسرائیل و غرب را بر آن داشت تا اقدامات متقابل نظامی و سایبری جدیدی را طراحی کنند.

یونی کورن که در آن زمان رئیس ستاد وزیر دفاع اسرائیل بود، در مصاحبه ای در سال 2019 گفت: «اطلاعات مربوط به سایت فورد ما را شوکه کرد.» (آقای کورن در ژانویه درگذشت).

او گفت: «سهم اصلی بریتانیا در تلاش مشترک غرب برای جمع‌آوری اطلاعات درباره پروژه هسته‌ای ایران همیشه از طریق جاسوسی انسانی بوده است.» «آنها در مکان‌هایی حضور فیزیکی داشتند که نه ما و نه آمریکایی‌ها به آن دسترسی نداشتیم.

به گفته یکی از مقامات ارشد اطلاعاتی آلمان در آن زمان، اطلاعاتی که بریتانیا در سال 2008 با اسرائیل به اشتراک گذاشته بود، به زودی به سازمان های اطلاعاتی غربی منتقل شد. پرزیدنت باراک اوباما و رهبران بریتانیا و فرانسه نیروگاه غنی سازی هسته ای فردو را در نشست گروه 7 در پیتسبورگ در سپتامبر 2009 افتتاح کردند.

برای مدت طولانی، سازمان‌های اطلاعاتی غربی از تلاش ایران برای ساختن تأسیساتی در عمق کوه‌ها در سایت فردو از طریق تصاویر ماهواره‌ای آگاه بودند. اما آنها فکر می کردند که این مکان یک انبار نظامی است و از تبدیل آن به یک تاسیسات مخفی غنی سازی هسته ای اطلاعی نداشتند.

نورمن رول، مدیر سابق اطلاعات ملی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درباره ایران، گفت: «کشف سایت فردو به طرز چشمگیری نگرش جامعه جهانی را نسبت به ایران تغییر داد.» وی افزود که این کشف به چین و روسیه کمک کرد. از عدم شفافیت ایران در مورد برنامه هسته ای و افزایش تحریم ها متقاعد شده است.

دیدگاهتان را بنویسید