علیرضا اکبری کیست؟ | روز جدید

علیرضا اکبری کیست؟  |  روز جدید

علیرضا اکبری یکی از مقامات سابق وزارت دفاع به اتهام جاسوسی برای انگلیس به اعدام محکوم شده است اما او کیست و اتهامش چیست؟

علیرضا اکبری مدتی پیش به اتهام جاسوسی علیه کشور بازداشت و پس از تشکیل پرونده قضایی و صدور کیفرخواست، پرونده به دادگاه کشیده و جلسات با حضور وکیل متهم تشکیل و وی به اعدام محکوم شد. به جرم جاسوسی انگلیس

علیرضا اکبری، معاون سابق وزیر دفاع در دولت اصلاحات، از علمای حافظ صلح و صلح و رئیس موسسه مطالعات راهبردی بود. وی در زمان پذیرش قطعنامه، مسئولیت سازمان نظامی اجرای قطعنامه 598 و در دوران وزارت علی شمخانی در وزارت دفاع، معاونت بین الملل آن وزارتخانه را بر عهده داشت.

گرفتن

بر اساس اعلام وزارت اطلاعات وی مدتی پیش توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) شناسایی و پس از مدت ها محاکمه دستگیر شد. منابع رسمی زمان دقیق دستگیری را اعلام نکردند.

اتهام علیرضا اکبری

در بیانیه وزارت اطلاعات آمده است: این جاسوس در طی مراحل اخذ روادید از سفارت انگلیس در تهران توسط افسران اطلاعاتی مستقر در آن سفارت نشان داده شده و با وی مصاحبه شده است. سپس در سفرهای شخصی خود به اروپا به عنوان کارمند تمام وقت استخدام شد.
علیرضا اکبری به دلیل اهمیت موقعیت و دسترسی خود به یکی از جاسوسان کلیدی SIS (SIS) تبدیل شد که هم توسط چندین مقام برجسته دفتر ایران هدایت و هدایت می شد.

سرویس SIS چیست؟

سرویس اطلاعات مخفی بریتانیا (SIS) که به اختصار SIS نامیده می شود، یکی از سازمان های اطلاعاتی بریتانیا و اصلی ترین سازمان اطلاعاتی بریتانیا و سازمان جاسوسی خارجی است.

موقعیت انگلیس

علیرضا اکبری روز چهارشنبه پس از صدور حکم اعدام گفت: ما از خانواده آقای اکبری حمایت می کنیم و موضوع او را با مقامات ایرانی در میان گذاشته ایم.

وی ادامه داد: اولویت اول ما آزادی فوری وی است. ما بارها درخواست خود را برای دسترسی فوری به خدمات کنسولی اعلام کرده ایم.

همچنین جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه انگلیس گفت: ایران باید اعدام علیرضا اکبری، شهروند ایرانی-انگلیسی را متوقف کند و فوراً او را آزاد کند. این اقدام با انگیزه سیاسی است.

دیدگاهتان را بنویسید