علیرضا بیگی: آقای قالیباف از مردم عذرخواهی کنید که دنبال فساد نمی روید

علیرضا بیگی: آقای قالیباف از مردم عذرخواهی کنید که دنبال فساد نمی روید

نماینده تبریز تاکید کرد: انتظار از شما برای مبارزه با فساد و جلوگیری از اعطای رانت درخواستی نابجاست. اما حتی اگر خلاف سلیقه شما باشد، شما موظف هستید که قانون را در اداره مجلس رعایت کنید، بنابراین باز هم توصیه می کنم از ملت عذرخواهی کنید که فساد را پیگیری نمی کنید.

متن نامه علی رضابیقی نماینده تبریز به قالیباف رئیس مجلس به شرح زیر است.

به نام خدا

رئیس محترم شورای اسلامی

سلام

این روزها رفتار هیأت رئیسه مجلس شورای ملی مبنی بر سلب حق اظهار نظر و سخنرانی در صحن مجلس شورای ملی به دلیل اعلام رسمی شما مبنی بر غیرقانونی بودن این اقدام، ناشی از تکلیف ناظر است. هیئت مدیره. در مورد رفتار نمایندگان در هیأت رئیسه، فصل جدیدی از قانون شکنی و حکومت دیکتاتوری را در دموکراتیک ترین نهاد کشور نشان دادید. در ذیل تخلفات شورای رئیس جمهور و در صورت صحت گفته شما تخلفات شورای نظارت بر رفتار نمایندگان را به اطلاع شما عزیزان می رسانم تا در تاریخ ثبت شود و به اطلاع مردم عزیز ایران برسانم که من از آنها هستم. نمایندگی در شورای اسلامی

1. شورای نظارت بر رفتار نمایندگان بر اساس قانون مصوب 1392/01/15 تشکیل شد و حدود اختیارات این شورا محدود به موارد مندرج در این قانون است.

2. در ماده 2 قانون مذکور حدود اختیارات شورا در رابطه با 4 موضوع تعریف شده است:

الف- بررسی گزارشات مربوط به تخلفات مالی و اخلاقی

ب- بررسی گزارش تخلفات نمایندگی

ج- رسیدگی به گزارش اعمال مجرمانه و علیه امنیت کشور

د- در نظر گرفتن علائم مربوط به غیبت و بی نظمی نمایندگان

3. مصاحبه من در 7 اردیبهشت امسال حاکی از اختصاص اجاره تعداد قابل توجهی جیپ به برخی نمایندگان، کارکنان و افرادی که رابطه آنها با نمایندگان مشخص نیست و درخواست رسیدگی به این موضوع از سوی نهادهای نظارتی در مجلس بود. و در خارج از مجلس رخ داد این در حالی بود که من چندین ماه بود که موضوع را از هیئت رئیسه، کمیسیون اصل نود و حراست مجلس پیگیری می کردم و هیچ پاسخی یا حتی قولی برای پیگیری دریافت نکرده بودم. موسسات فوق

4. سؤال این است که کدام یک از موارد فوق بر اساس کدام یک از موارد فوق صلاحیت ورود به این موضوع را دارد؟ در مواردی که در قانون اساسی به عنوان یک پیمان ملی، اصل 86، آزادی بیان را برای نمایندگان در طرح مسائل مربوط به وظیفه نمایندگی خود قائل شده است و قانون نظارت بر رفتار نمایندگان نیز صلاحیت و محدوده استثنائات اصل 86 را مشخص می کند که قانون چه سندی را ارائه می دهد. حق ورود به هیأت مذکور و اظهار نظر در مورد موضوعی که در هیچ یک از موارد مذکور در ماده 2 لحاظ نشده است؟

5. مواد 3 و 4 قانون نظارت بر رفتار نمایندگان هیأت را مکلف به ورود به پرونده و برخورد با متخلف در صورت سوء استفاده مالی و سوء استفاده از امتیازات ناشی از وکالت کرده است مرتکب و پیرو این فساد احضار می شود. . این کاریکاتور که امروز در اجرای قانون کنترل رفتار نمایندگان مردم کشیده شد، مشخصا به این دلیل است که مجلس با نگاه منفی و خوش ذوق اداره می شود.

6. در ماده 6 قانون مذکور برای تخلفات مذکور مجازات هایی پیش بینی شده است که صرفاً در بند 8 تصریح شده است. با قبول صلاحیت هیأت برای ورود به موضوع و تشریفات قانونی و امکان واگذاری یکی از مفاد ماده 2، منع صحبت و اظهار نظر با کدام یک از بندهای مذکور در ماده 6 مطابقت دارد؟

7. قانونگذار در تبصره 2 ماده 6 قانون مذکور علیرغم اینکه هیچ یک از مجازاتهای مندرج در این ماده مانع از انجام وظایف نماینده نمی شود، مجدداً تاکید کرد که تفویض حق سلب حقوق تعیین شده را ندارد. در اصل 84 و 86 قانون اساسی اما شما روی تریبون هستید و رسما اعلام کرده اید که به پیشنهاد این شورا از حق صحبت و اظهار نظر در مجلس محروم شده ام.

8. البته آنچه شما فرمودید نیز خلاف واقع است زیرا پس از استیضاح وزیر سابق صمت از این حق محروم هستم و در آن زمان شورا تصمیمی در این مورد نگرفته بود زیرا قانونگذار در تبصره ماده 5 قانون فوق الذکر هیئت علمی را مکلف کرد قبل از صدور حکم به دفاعیات نماینده استماع کنید که در آن زمان محقق نشد. اعمال مجازات قبل از رسیدگی به پرونده کاملاً نشان می دهد که رسیدگی فوق نیز رسمی است زیرا مجازات از قبل تعیین و اجرا شده است.

9. بر اساس مفاد ماده 8 قانون فوق، تصمیم هیئت باید به اطلاع نماینده برسد و نماینده محکوم علیه علاوه بر مجازات خفیف از جمله ورود به سوابق، و موضوع باید در کمیته استیناف بررسی شود آیا این سطوح و مراحل از کمیسیون فوق انجام شده است؟

10. قانونگذار در ماده 9 قانون کنترل رفتار نمایندگان مردم بر آزادی نماینده مردم در ایفای وظایف نماینده در هنگام اظهار نظر و رای تاکید کرده و تصریح می کند که به دلیل غیر قابل تغییر نمی باشد. به نظراتی که در مجلس ابراز داشته اند یا آرایی که در انجام وظایف خود داده اند نمایندگی آنها تحت تعقیب قانونی قرار گرفته یا مصادره شده است.

آقای رئیس مجلس! حال شما چطور است

اعتماد نوشت: به گفته جنابعالی، هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در اجرای قانون 12 ماده ای تخلفات متعددی را مرتکب شده است و هیات رئیسه مجلس نیز در اعمال خودسرانه و بر خلاف قانون با اعمال ترجیحات شخصی تخلفات متعددی انجام داده است. حق من برای نمایندگی ملت را محدود و نقض کرده است در این رویه، توقع شما برای مبارزه با فساد و جلوگیری از اعطای رانت، درخواستی نابجاست. اما حتی اگر خلاف میل و سلیقه شما باشد، شما موظف به رعایت قانون در اداره مجلس هستید، پس مجدداً توصیه می‌کنم از ملت به دلیل اقدام خلاف قانون و پیگرد قانونی نکردن فساد عذرخواهی کنید.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید