علی اکبر صالحی: وقتی شرکت در انتخابات کم است، یعنی ملت از حاکمیت جدا شده است/ سیاست خارجی در معرض یکسری محدودیت های بین المللی است. ما نمی توانیم کاری را که می خواهیم انجام دهیم

علی اکبر صالحی: وقتی شرکت در انتخابات کم است، یعنی ملت از حاکمیت جدا شده است/ سیاست خارجی در معرض یکسری محدودیت های بین المللی است.  ما نمی توانیم کاری را که می خواهیم انجام دهیم

مشارکت مردم، رقابت جناح ها و دیدگاه های مختلف و سلامت واقعی انتخابات برجسته شد. اگر مردم مشارکت نکنند، مشروعیت تضعیف می شود، عدم برگزاری انتخابات منجر به دیکتاتوری و شورش می شود و اگر این اتفاق بیفتد، ما سیاست خارجی را پیش خواهیم برد.

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه پیشین ایران در دومین همایش ملی سیاست خارجی ایران در تالار وحدت دانشگاه بهنار کرمان به ایراد سخنرانی پرداخت و مهمترین اظهارات وی به شرح زیر است:

به گزارش جماران، من سیاست خارجی را امتداد سیاست داخلی می دانم. ما باید یک وضعیت داخلی امن داشته باشیم و از دولت حمایت کنیم و ملت باید از دولت خود حمایت کند و سیاست خارجی می تواند به خود ببالد.

ایشان در بیانات اخیر مقام معظم رهبری خاطرنشان کردند و تاکید کردند که انتخابات زمینه ساز تحول است، باید به بهترین شکل انجام شود، مشارکت مردم، رقابت جناح ها و دیدگاه های مختلف و سلامت واقعی مردم. انتخاباتی که وی تاکید کرد. اگر مردم همراهی نکنند، مشروعیت تضعیف می‌شود، نبود انتخابات منجر به دیکتاتوری و شورش می‌شود و اگر این اتفاق بیفتد، سیاست خارجی را پیش می‌بریم.

وقتی مشارکت ضعیف است یعنی ملت از دولت جدا شده است و مشارکت ضعیف به این معناست که حکومت داری ضعیف می شود، مجلس یکی از ارکان حکومت داری است.

سیاست خارجی یکسری محدودیت های بین المللی دارد، ما نمی توانیم آنچه را که می خواهیم در فضای بین المللی اجرا کنیم، نه، نمی توانیم! ما عضو سازمان ملل هستیم که منشور خاصی دارد و محدودیت هایی را که در ازای امتیاز دریافت می کنیم را می پذیرد.

ما عضو هستیم و آیین نامه داریم و به قانون اساسی نگاه می کنیم. دولت ها به هم متصل هستند نه ملت. دولت ها نتیجه اراده ملت هاست. اگر ما عضو یک سازمان بین المللی هستیم، باید بپذیریم و روابط خود را با سایر اعضا توسعه دهیم.

اما در قانون اساسی، اصل 11/152/154، 3 ماده; در اصل 11 بحث وحدت جهان اسلام، اصل 152 حقوق ملت های مسلمان، در 154 بحث مستضعفین، ما نمی توانیم با ملت های کشورهای دیگر که می خواهیم به شما کمک کنیم، تماس بگیریم مگر اینکه ورود از طریق دولت ها