عملکرد رسانه های ما در برابر رسانه های دشمن ضعیف است/ احکام اعدام دیوان عالی کشور ناقص است


ساعت: 10:01
تاریخ ارسال: 1301/10/12
کد خبر: 1921504

رئیس کل دادگستری در خصوص اهمیت اقناع افکار عمومی در موارد خاص گفت: کارآمدی رسانه های ما نسبت به رسانه های دشمن ضعیف است و اطلاع رسانی به موقع و آموزنده نیست و یکی از دلایل آن کثرت احکام صادر شده است. در دادگاه.”

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش دیوان عالی کشور حجت الاسلام والمسلمین سید احمد مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور در برنامه این مجمع حقوقی که با حضور رئیس دانشگاه، اساتید و دانشجویان برگزار شد، گفت: و فارغ التحصیلان رشته معارف اسلامی و حقوق دانشگاه امام صادق (ع) این مراسم مصادف با روز بصیرت و شهادت حاج قاسم سلیمانی است و توصیه اینجانب به دانشجویانی که آینده این کشور را در دستان شما دارند این است که بپردازند. توجه به افزایش دانش و بینش

رئیس کل دادگستری با بیان اینکه “امروز کشور ما با چالش های اقتصادی، ضعف حاکمیتی و هجمه روبه رو است”، گفت: حملات توام به کشور ما برای ایجاد یأس، وحشت، ناامنی، ایجاد ناتوانی، تحریم های سخت و ظلم و تردید در ماهیت دین ادامه دارد. به شدت.

برخی از مدیران ما صلاحیت مدیریت برخی پست ها را ندارند

وی در خصوص ضعف مدیریتی در برخی ادارات تصریح کرد: برخی از مدیران ما صلاحیت مدیریت برخی پست ها را ندارند یا انگیزه کار ندارند و واقعیت کشور را درک نمی کنند و این ضعف مدیریتی باعث می شود در مسیر دشمن حرکت کنند. خط

رئیس دیوان عالی کشور یکی از بدترین هجمه هایی که دشمن سعی در تحریک آن دارد ایجاد یاس دانست و اذعان داشت: تحریم ها را می توان دور زد و به شبهات پاسخ داد، اما اگر یاس ما را شکست نخواهیم گفت نمی توانیم. .

مردم پایتخت جمهوری اسلامی ایران هستند

وی افزود: مردم سرمایه جمهوری اسلامی ایران هستند و ما باید این سرمایه را حفظ کنیم، اوایل انقلاب هیچ توان نظامی نداشتیم اما با حمایت مردم کشور قوی بود. باعث نارضایتی مردم می شود، گاهی خانواده و جامعه از حکم ناعادلانه یا خدمات عمومی ناامید می شوند، عدم پاسخگویی و برخورد نامناسب با مشتریان باعث نارضایتی مردم می شود، اما در جمهوری اسلامی نباید اینگونه باشد.

رئیس کل دادگستری تصریح کرد: در جلساتی که با قضات دارم تاکید می کنم در صدور احکام باید نهایت دقت را داشته باشند، تمام دغدغه من رسیدگی به پرونده های مردم به ویژه در جلسات عمومی است.
وی تاکید کرد: هیچ چیز بهتر از اجرای عدالت نظام را حفظ نمی کند، اگر واقعا انقلابی هستیم و می خواهیم برای این انقلاب کاری انجام دهیم باید عدالت را اجرا کنیم.

رئیس کل دادگستری مردم را سرمایه های این کشور خواند و افزود: مردم با وجود فشار اقتصادی و مشکلات موجود 43 سال است که پای انقلاب هستند باید تلاش کنیم این سرمایه حفظ شود چرا که اگر این سرمایه را حفظ کند. کشور برای همیشه بیمه می شود . امکان پذیر خواهد بود، هر سازمانی باید به طور جدی برای رفاه، سلامت و کرامت مردم برنامه ریزی کند.

مردم جمهوری اسلامی ایران شایسته خدمت و فداکاری هستند

وی با بیان اینکه مردم جمهوری اسلامی ایران شایسته خدمت و فداکاری هستند، خطاب به دانشجویان گفت: شما دانشجویان باید اجرای عدالت، رضایت مردم و عدالت را سرلوحه کار خود قرار دهید.

مرتضوی مقدم با اشاره به خطبه ای که امیرالمومنین (علیه السلام) در نهج البلاغه به مالک اشتر نهایی در زمینه سیاست ورزی انجام داده است، تصریح کرد: حضرت می فرماید: «محبوب ترین کارها نزد شما باید آن باشد که بیشتر باشد. برای دفاع از حقیقت، و جامع تر از عدالت، و جامع تر از رضایت عمومی مردم. (و آنچه را در میان آنهاست به حق دوست بدارد و آنها را به نیکی بگستراند و برای رضایت مردم جمع کند).
وی در ادامه این سخنان می گوید: خشم توده مردم، رضایت املاک را بی اثر می کند، اما نارضایتی املاک را می توان با رضایت عموم مردم بخشید و جبران کرد. (پس غضب عامه از بین می رود و لذت خصوصی و غضب خصوصی با خشنودی عموم بخشیده می شود).

من با آمار گرایی و کمی سازی مخالفم

رئیس کل دادگستری در ادامه به سوالات دانشجویان در این گردهمایی حقوقی پاسخ داد و در پاسخ به سوالی مبنی بر دولت گرایی در قوه قضائیه گفت: من با آمار و ارقام و کمیت گرایی موافق نیستم اما آمار برای اطلاع رسانی است و اگر بر اساس آن باشد. واقعیتی که دلیل آن برنامه کوچک بودن مجموعه است.

وی در خصوص عدم تناسب بین سختی های فراوان سمت قاضی با حقوق و درآمد قضات، تصریح کرد: حضرت علی (ع) فرمودند تا حد امکان مشکلات و مسائل زندگی قضات را حل کنیم و قوه قضائیه تا حدودی سعی کرد مشکلات معیشتی قضات را حل کند اما با وجود تورم مشکلی برای همه از جمله قضات ایجاد شده است که باید در این زمینه فکر و برنامه ریزی شود.


مرتضوی مقدم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نخبگان حقوقی به دلیل کمبود معیشت، دولت گرایی، ساختار اداری فاسد و … تمایلی به اجرای عدالت ندارند، توصیه شما در این زمینه چیست؟ وی گفت: آن که عاشق اجرای عدالت است باید به قضاوت برود و بحث حقوق و معیشت وظیفه قوه قضائیه است که باید بر قاضی نظارت کند و مشکلات او را حل کند.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا در اغتشاشات اخیر برای متهمان وکیل تعیین شده است، اذعان داشت: اینطور نیست که متهم بخواهد وکیل بگیرد، این برای دستگاه قضایی است که بگوید شما حق ندارید وکیل بگیرید. چون قانون این موضوع را روشن کرده است.

وی در خصوص رویکرد دیوان عالی کشور به صدور احکام قضات در اغتشاشات اخیر تصریح کرد: نظارت کامل بر تمامی احکام داریم و برخی از پرونده های احکام اعدام در دیوان عالی کشور نقض شده است.

وی با توجه به اهمیت اقناع افکار عمومی در برخی موارد خاص، خاطرنشان کرد: عملکرد رسانه های ما در مقابل رسانه های دشمن ضعیف است و اطلاع رسانی به موقع و روشنگر نیست که یکی از دلایل آن کثرت احکام صادره در دادگاه است. .

رئیس کل دادگستری در پاسخ به این سوال که در دیوان عالی کشور چه اقداماتی در زمینه اجرای عدالت و جلب رضایت مردم انجام شده است، یکی از این اقدامات تشکیل جلسات علنی هر هفته است که در آن پیگیری های لازم صورت می گیرد. در رابطه با مشکلات مطروحه انجام می شود.اطلاعات پرونده ها و تصمیمات رأی وحدت رویه و شورای عمومی نیز مرتباً در پایگاه اطلاع رسانی دیوان عالی کشور صورت می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید