عید غدیر خم بهترین فرصت برای تبیین مقام والای امامت و ولایت است


ساعت: 08:56
تاریخ انتشار: 1301/04/27
کد خبر: 1883940

هادی رمضانی گفت: عید سعید غدیر خم بهترین فرصت برای تبیین جایگاه والای امامت و ولایت به عنوان رکن مهم تفکر در سطح جامعه و عموم مردم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام هادی رمضانی; یک کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون با اشاره به اهمیت غدیر گفت: از عید غدیر خم به عنوان بزرگترین عید یاد می شود، روزی است که همه نگاه جهانیان به ولایت و نقش آن است. در پیشبرد اهداف اسلام ناب، خداوند دستور داد تا امیرالمؤمنین (ع) را به عنوان جانشین پیامبر (ص) معرفی کنند.

وی افزود: غدیر منطقه ای بین دو شهر بزرگ جهان اسلام مکه و مدینه است. مکه و مدینه یافا را می‌گفتند که در آن دو راه وجود داشت، دریاچه‌ای بود و آن دریاچه به غدیر معروف بود.


رمضانی تصریح کرد: در این محله یافا مردم از یکدیگر جدا شده بودند و امروز بعد از واقعه غدیر که اتفاق افتاد محله مردم نیست و این یک باور دینی و مذهبی است که از آن تاریخ تا کنون روز ولایت و رسیدن به امامت است ما ملا علی (ع) را جانشین پیامبر اسلام می شناسیم.


این کارشناس مذهبی با اشاره به اهمیت عید غدیر خم گفت: غدیر روز ورود رسمی مولی المحدین امیرالمومنین علیه السلام به امامت است هر چند که پیامبر از همان ابتدا حضرت علی (ع) را به عنوان جانشین خود معرفی کردند. او به مأموریت اعزام شد. اما در سال دهم هجری به عنوان حجه الوداع می دانیم که آخرین حج پیامبر بوده است. در آن سال از سوی خداوند مأموریت ویژه ای به پیامبر اکرم (ص) داده شد.


وی ادامه داد: اگر در روز عرفه صدقه بدهد، مثل این است که هزار سال صدقه داده است. اگر کسى روز عید مبعث را روزه بگیرد، روزه او کفاره گناهانش است یا این که فهمیده است شب قدر فضیلتى بالاتر از هزار ماه عبادت دارد، ولى وقتى بحث عید غدیر و فضائل آن مطرح مى شود. بحث هزار سال یا پانصد سال نیست، در مورد این روز می گویند اگر کسی شب و روز غدیر عید را بفهمد، مثل این است که تمام شب ها و روزهای آن را فهمیده است. زندگی دنیا را صرف عبادت و خدمت کرد.


فرمود: اگر روز عید غدیر را روزه بگیرد ثوابش برابر است با روزه روزهای زندگیش در دنیا، انسان با این همه پیشرفتی که در محاسبات و وسایل اندازه گیری دارد، هنوز نتوانسته محاسبه کند. آغاز و پایان در جهان


رمضانی با اشاره به پیام روز غدیر گفت: پیام روز غدیر این بود که به مردم بگوییم علی و اولادش تا مهدی (عج) از شما هستند و پیامبر (ص) فرمود: من نیستم. مولای تو.» این به خاطر مولا است.


وی افزود: پیامبر در این فقره نمی فرماید که علی (ع) جانشین بعد از من است، می گویند من برای او سرورم; همانطور که من برای همه هستم، این علی نیز چنین است.


رمضانی با اشاره به اعمال عید غدیر خم افزود: در کتاب مفاتیح الجنان زیارت امیرالمومنین(ع)، غسل، روزه گرفتن که نشانه عظمت این روز است و ثواب فراوان، صدقه، اطعام دارد. لباس پوشیدن و شادی مؤمنان از کارهایی است که در این روز بسیار سفارش شده است.


وی بیان کرد: امروز باید پیام غدیر را با کمک همه ابزارها از جمله فضای مجازی برای جهانیان تبیین کرد و مسئله ولایتمداری، مخالفت با استکبار، عدالت اجتماعی مهم ترین پیام غدیر است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید