غرب به دنبال انزوای سینمای ایران و روسیه است/ دنیای امروز شاهد شکل گیری افق های فرهنگی جدیدی است.


ساعت: 16:55
تاریخ ارسال: 1401/10/05
کد خبر: 1920108

رئیس سازمان سینمایی کشور گفت: غرب به دنبال منزوی ساختن سینمای ایران و روسیه است و امیدوارم با بهره گیری از ویژگی های مشترک دو کشور برای ارائه در سطح بین المللی و تبدیل شدن به آن استفاده شود. یک مرجع فرهنگی در سینما، پس با تبادل تجربه بین ایران و کشورهای همسایه، به یک مرجع بزرگ در سینما تبدیل شوید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، محمد خزایی رئیس سازمان سینمایی کشور امروز با حضور در ساختمان سازمان سینمایی با هیئت سینمایی روسیه دیدار کرد.

خزاعی در این نشست ضمن خیرمقدم به هیئت روسی درباره تعاملات فرهنگی با روسیه گفت: روابط فرهنگی ایران و روسیه هر روز در حال گسترش است و ایرانیان شناخت خوبی از آثار داستانی و نمایشی روسی دارند و حتی در دانشگاه های معتبر ما اینها را می شناسند. آثار جزو واحدهای مطالعاتی هستند.

وی افزود: وظیفه ما در عرصه سینما این است که دو کشور را به هم نزدیک کنیم چرا که سینما تاثیرگذارترین زبان دنیا برای نزدیک کردن کشورها و ملت هاست و باید از این ظرفیت استفاده کنیم. ایران از هر جهت آماده همکاری است.

وی با تاکید بر اینکه سینما و رسانه راهبردی ترین ابزار در دیپلماسی عمومی و توسعه روابط ملت ها هستند، افزود: در سفر به مسکو در وزارت فرهنگ روسیه و در بخش های مختلف از جمله برگزاری هفته ها به نتایج خوبی دست یافتیم. از فیلم روسی، اکران و پخش فیلم های ایرانی در روسیه، ایجاد دبیرخانه کارگروه سینماگران در شانگهای و … نیز مورد توافق خوبی قرار گرفته است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اجرایی شدن موضوعات مورد بحث، از پیگیری های سازمان سینمایی درباره موضوعات مطرح شده در این مذاکرات خبر داد.

رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: در سفر اخیرم به مسکو نسبت به سفر قبلی ام که ده سال پیش انجام شد، شاهد پیشرفت چشمگیری در سینمای روسیه بودم و روند افزایش تولید و توسعه زیرساخت ها، سکوها و سکوها را تحسین می کنم. سینمای تولیدی در این کشور این پیشرفت نشان دهنده سرمایه گذاری های پایدار در عرصه سینما و شکل گیری ظرفیت های بزرگ سینمایی جدید در روسیه است.

وی گفت: غرب به دنبال منزوی ساختن سینمای ایران و روسیه است و امیدوارم با بهره گیری از ویژگی های مشترک دو کشور، از آن برای ارائه در سطح بین المللی و تبدیل شدن به یک مرجع فرهنگی در سینما استفاده شود. تبادل تجربه بین ایران و کشورهای الحاق شده به یک مرجع بزرگ تبدیل خواهد شد.

به گفته وی، غرب با سیاست یکجانبه گرایی سعی در جلوگیری از رشد و توسعه فرهنگی صنعت سینما در سایر کشورها دارد و از این رو راهبرد تحریم را در پیش گرفته است که محکوم به شکست خواهد بود.

هزائی با بیان اینکه دنیای امروز شاهد شکل گیری افق های فرهنگی جدید است، اظهار داشت: اکنون شاهد شکل گیری قطب های جدید سینمایی و فرهنگی در جهان هستیم که با روند افول فرهنگ غرب، این روند تشدید می شود.

رئیس سازمان سینمایی بر ضرورت همکاری های منطقه ای و بین المللی به ویژه در حوزه کشورهای همسایه تاکید کرد و تصریح کرد: تقویت و توسعه همکاری ها به مقتضیات جهانی و تحولات مستمری که در دنیا در حال رخ دادن است، مربوط می شود. حرکت در مسیرهای جدید هنری و سینمایی ضروری است.

پس از این دیدار، والری ایوانوویچ تونکیخ، رئیس هیئت و معاون اتحادیه سینماگران روسیه با بیان اینکه ایران کشوری سرشار از دوستی، مهمان نوازی و فرهنگ غنی است، گفت: این گرمای مهمان نوازی و استقبال را در فضاهای غیررسمی احساس کردیم. و همچنین در جلسات و مذاکرات رسمی.

وی ادامه داد: ما هیئتی از اتحادیه سینماگران خلق روسیه هستیم و ایده ما ایجاد انجمن مشترک ایران و روسیه در حوزه سینما است که گام های اولیه آن آغاز شده است.

الکساندر سالامونوف، یکی از مقامات ارشد اداره فیلمبرداری روسیه نیز گفت: مذاکرات ما با هیئت ایرانی مثمر ثمر بود و خوشبختانه برای اولین بار است که روزهای سینمای روسیه در ایران برگزار می شود.

با توجه به او؛ امروزه فرهنگ راه های جدیدی را در پیش گرفته و راه خود را پیدا می کند. ما برای سینمایی که در آن همکاری کشورهای اوراسیا را داریم و با ظرفیت خوبی که ایران دارد، چشم انداز بلندمدت داریم، امیدوارم از طرف ایرانی پاسخ مثبت بگیریم.

وی افزود: دو پروژه بین المللی آکادمی سینمای اوراسیا و پروژه فرهنگی کاسپین از بزرگترین برنامه های سینمایی روسیه هستند و ما بسیار مشتاقیم که در این زمینه با ایران همکاری کنیم. اولین باری که ایده جشنواره اوراسیا و خزر مطرح شد، توانستیم حمایت پوتین و دولت های اوراسیا را جلب کنیم.

الکساندر سالامونوف با بیان اینکه مطمئن هستم در زمینه همکاری های سینمایی اتفاقات خوبی شروع شده است، افزود: برای تحقق چشم انداز سینمای بالانده نیازمند کمک کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه ایران هستیم.

این مقام ارشد دپارتمان فیلمبرداری روسیه گفت: منشور پروژه آکادمی اوراسیا در حال تهیه است و برای ما مهم است که چه کسانی در این پروژه شرکت خواهند کرد. تاکید اصلی بر همجواری نگاه های سینمایی کشورها به یکدیگر است و آزاداندیشی را دنبال می کنیم. این پروژه بخش های مختلفی دارد و جایزه اسکار مهمترین بخش آن است.

وی ادامه داد: ما نمی خواهیم نام اسکار را یدک بکشیم و از آن تقلید کنیم، بلکه به دنبال جایزه ای برابر با اسکار هستیم و می خواهیم از فیلمسازان حمایت کنیم و به کسانی که در آینده در این جشنواره شرکت می کنند کمک کنیم. . اهمیت این جایزه بسیار زیاد است. اگر تمایلی از طرف ایرانی وجود داشته باشد، از ایران می خواهیم در کمیته اجرایی با ما همکاری کند.

الکساندر سالامونوف بیان کرد: پروژه دوم برنامه فیلم کاسپین است و به دنبال چشم انداز مشترک با ایران هستیم. این ایده زمانی مطرح شد که من نمی دانستم این ایده در ایران هم مطرح است. نقطه مشترک این کنفرانس مشارکت کشورهای حاشیه دریای خزر است و در نظر داریم آن را در دریای خزر برگزار کنیم.

وی تاکید کرد: این اهداف بزرگ است و تحقق آنها گام های کوچکی می طلبد و برگزاری ایام سینمای روسیه در ایران نیز گامی کوچک در این زمینه بود.

این مقام ارشد اداره فیلمبرداری روسیه خاطرنشان کرد: تشکیل کارگروه مشترک ایران و روسیه برای برگزاری کنفرانس خزر از خواسته های ما است. اگرچه نباید همکاری به فیلم محدود شود و حوزه انیمیشن نیز از این قضیه مستثنی نیست و باید کارگاه ها و کارگروه های مفصلی برای آن تشکیل شود.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم روسیه و ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و نمایش فیلم های روسی در جشنواره فیلم فجر در اولویت قرار دارد. ما می توانیم به کارگردانان ایرانی کمک کنیم تا در جشنواره های بیشتری در روسیه شرکت کنند و همانطور که آقای خزایی به درستی گفت: سینما بهترین و کوتاه ترین مسیر پیشرفت است و مطمئنم روابط ما بهتر از گذشته پیش خواهد رفت.

گالینا میخایلوونا سیتسکو تهیه کننده فیلم سرزمین السا گفت: بسیاری از آثار ایرانی در جشنواره مسکو خوش درخشیدند و دو جایزه گرفتند. در جشنواره انیمیشن هم جایزه دارید. سینمای ایران در جشنواره‌های بین‌المللی حضور فعال دارد و روسیه آماده همکاری با ایران در زمینه صنعت فیلم است.

وی ادامه داد: در زمینه تولید انیمیشن نیز می خواهیم در روسیه جشنواره انیمیشن برگزار کنیم. از طرف ایرانی ما انیماتورهای خوبی داریم، همچنین ارزیابی های خوبی از سوی هیئت داوران برای آثار ایرانی وجود دارد. روسیه نیز یک رشته انیمیشن خلاقانه و پویا است و بودجه خوبی نیز دارد.

ایوان کیموویچ بولونتیکوف تهیه کننده فیلم «بی ایوان مرا دفن نکن» در این نشست گفت: برای حفظ دوستی به نقطه مشترک و گسترش آن نیاز داریم. تشکیل کارگروه مشترک سینماگران دو کشور باعث انتقال خلاقیت بین دو کشور می شود و قطعا در این زمینه به نتایج خوبی دست خواهیم یافت.

و افزود: همیشه باید ارتباطات غیر رسمی وجود داشته باشد. ما علاوه بر نقاط مشترک، تفاوت هایی داریم که با همکاری می توان به آنها پی برد. شروع درست آن مهم است و ایده ایجاد یک گروه کاری مشترک منحصر به فرد است.

لازم به ذکر است اصغر فارسی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی، علیرضا اسماعیلی مدیرعامل سازمان سینمایی، سیدمهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و سید صادق موسوی مدیرعامل سازمان سینمایی دفتر جشنواره ها و همکاری های بین المللی در این نشست حضور داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید