غرب به دنبال اهداف تحریک آمیز در اوکراین است


ساعت: 17:14
تاریخ انتشار: 14/11/1400
کد خبر: 1808184

وزیر امور خارجه روسیه امروز در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود گفت که کارزار تبلیغاتی واشنگتن و متحدانش بر سر حمله ادعایی روسیه به اوکراین تحریک آمیز است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وزارت امور خارجه روسیه از گفتگوی تلفنی سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در 12 فوریه (امروز) به ابتکار طرف آمریکایی خبر داد.

به گفته این وزارتخانه، لاوروف در این تماس تاکید کرد که کمپین تبلیغاتی آمریکا و متحدانش برای “تهاجم روسیه” به اوکراین تحریک آمیز است و مقامات کی یف در حال خرابکاری در توافق مینسک و آسیب رساندن به تلاش ها برای حل مسئله دونباس با نیروهای تشویق کننده هستند.

لاوروف با اشاره به پیشنهادات امنیتی مسکو به غرب برای کاهش تنش گفت: واکنش واشنگتن و بروکسل به پیش نویس توافقنامه آمریکا و روسیه و توافق با ناتو در مورد تضمین های امنیتی ارائه شده توسط ما، مفاد کلیدی ما هستند که عدم گسترش ناتو را نادیده می گیرند. و استقرار سیستم های سلاح گرم در نزدیکی مرزهای روسیه.

وی گفت: این موضوعات در مرکز ارزیابی ما از اسناد دریافتی از سوی آمریکا و ناتو قرار خواهد گرفت که به اطلاع همکاران خواهد رسید. علاوه بر این، سرگئی لاوروف به غیرقابل قبول بودن اقداماتی که تعهدات در بالاترین سطح برای تقسیم ناپذیری امنیت در منطقه یورو آتلانتیک را نقض می کند، اشاره کرد. بر اساس اعلام وزارت امور خارجه روسیه، وزرای خارجه دو کشور همچنین درباره برخی موضوعات مهم در روابط دوجانبه گفتگو کردند.

بر اساس گزارش ها، بلینکن همچنین بارها خطاب به لاوروف گفته است که اگر مسکو در مسیر تهاجمی قرار گیرد و حمله جدیدی به اوکراین انجام دهد، با پاسخی قاطع، عظیم و فراآتلانتیک مواجه خواهد شد. جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده، پیشتر در روز گذشته به خبرنگاران در فیجی گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به دنبال ادعاهای غرب و به ویژه مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه روسیه در شرف تهاجم است، واقعاً علاقه مند به حل و فصل تشدید بن بست از طریق دیپلماسی است. اوکراین نقش خود را ایفا خواهد کرد، اما در صورت حمله به مسکو، به سرعت تحریم های اقتصادی را اعمال خواهد کرد.

به گزارش رویترز، وی با بیان اینکه تاکنون تنها شاهد تشدید تنش ها از سوی مسکو بوده ایم، افزود که از لاوروف درباره واکنش روسیه به پیشنهادهای آمریکا برای حل بحران سوال خواهد کرد. این یک نکته مهم است: ما برای هر اتفاقی آماده هستیم.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و جو بایدن، همتای آمریکایی او نیز قرار است امروز به ابتکار واشنگتن با یکدیگر تماس بگیرند. پیشتر کاخ سفید اعلام کرده بود که بایدن با تعدادی از متحدان خود از جمله رهبران آلمان و فرانسه و همچنین رهبران ناتو و اتحادیه اروپا برای گفتگو در مورد وضعیت اوکراین و تنش ها با روسیه گفتگوی تلفنی خواهد داشت.

در هفته های اخیر، مقامات ارشد ایالات متحده و برخی از متحدان آنها از جمله بریتانیا، بارها مدعی شده اند که روسیه در حال آماده شدن برای حمله به اوکراین و همچنین اقدامات تحریک آمیز مانند ارسال سلاح به اوکراین و اعزام نیروهای ناتو به لهستان و دیگر کشورهای اروپای شرقی است. انجام داده اند. مقامات واشنگتن و متحدانش همچنین نسبت به عواقب وخیم حمله ادعایی روسیه به اوکراین مانند «تحریم های بی سابقه» کشورهای غربی علیه روسیه هشدار دادند، اما مقامات ارشد مسکو این اتهامات را رد کردند و گفتند روسیه هیچ برنامه ای برای حمله به اوکراین ندارد.

انتهای پیام/ص

دیدگاهتان را بنویسید