فاجعه جدیدی بر سر اینترنت ایران آمده است! چرا قطعی Cloudflare یک زلزله در ارتباطات ایران است؟

فاجعه جدیدی بر سر اینترنت ایران آمده است!  چرا قطعی Cloudflare یک زلزله در ارتباطات ایران است؟

Cloudflare یک شرکت آمریکایی است که در سال 2009 با شعار “کمک به ایجاد اینترنت بهتر” شروع به کار کرد. این شرکت خدمات مختلفی را در زمینه زیرساخت اینترنت ارائه می دهد و به افراد و کسب و کارها کمک می کند تا در هنگام استفاده از اینترنت تجربه بهتر، سریعتر و ایمن تری داشته باشند. محدوده IP Cloudflare از دیروز با قطعی های بزرگ مواجه شده است.

جی پلاس؛ دیجیاتو نوشت: داده های راداری Cloudflare نشان می دهد که ترافیک این شبکه در ایران نسبت به روزهای گذشته حدود 50 درصد کاهش داشته است. اختلالی که نسبت به گذشته شایع تر شده و علت آن مشخص نیست. با این حال، می توان این احتمال را مطرح کرد که این عمل به دلیل کار با ابزارهای بای پس فیلتر است. اقدامی که ممکن است در کوتاه مدت تا حدودی به این هدف برسد، اما به ضرر مردم و کسب و کارها باشد.

Cloudflare یک شرکت آمریکایی است که در سال 2009 با شعار “کمک به ایجاد اینترنت بهتر” شروع به کار کرد. این شرکت خدمات مختلفی را در زمینه زیرساخت اینترنت ارائه می دهد و به افراد و کسب و کارها کمک می کند تا در هنگام استفاده از اینترنت تجربه بهتر، سریعتر و ایمن تری داشته باشند.

محدوده IP Cloudflare از دیروز با قطعی های بزرگ مواجه شده است. این اختلال در نتایج رادار Cloudflare به خوبی نشان داده می شود. ترافیک Cloudflare در ایران تا حوالی ساعت 14:00 29 فوریه بین 45 تا 55 درصد نسبت به روز گذشته کاهش داشته است.

.

photo_2023-02-19_13-58-00

خطوط نقطه چین نشان دهنده ترافیک مورد انتظار بر اساس روزهای گذشته و خطوط ثابت نشان دهنده ترافیک واقعی است.

اگرچه این اختلال موج ابری در ایران نسبت به روز گذشته اندکی بهبود یافته است، اما هنوز به طور کامل حذف نشده و تاثیر بسزایی بر تجربه اینترنت کاربران و هزاران کسب و کار آنلاین داشته است.سهم بازار Cloudflare

سهم بازار کلودفلر در ایران قابل توجه است

شبکه تحویل محتوا (CDN) یکی از شناخته شده ترین محصولات Cloudflare است که به مردم در سراسر جهان اجازه می دهد اطلاعات وب سایت های مختلف را سریعتر مرور کنند. این CDN داده های وب سایت مشتریان خود را بر روی چندین سرور در نقاط مختلف جهان قرار می دهد و از این طریق بازدیدکنندگان وب سایت های مختلف را به نزدیک ترین سرور متصل می کند و در نتیجه زمان بارگذاری وب سایت را کاهش می دهد.

Cloudflare یکی از مقرون به صرفه ترین CDN های جهان است و با این مزیت رقابتی، به بزرگترین ارائه دهنده خدمات در این زمینه تبدیل شده است. طبق آمار اعلام شده توسط Cloudflare در سال 2020، آنها از بیش از 25 میلیون وب سایت در سراسر جهان پشتیبانی می کردند.

طبق آمار تقریباً تمام سایت های مهم دنیا از CDN استفاده می کنند که 75.6 مورد از این سایت ها در Cloudflare هستند. بنابراین هر نوع فیلترینگ یا اختلال در آن، اختلال قابل توجهی در اینترنت محسوب می شود.cdn

این شرکت در ایران نیز مشتریان زیادی دارد. «پویا پیرحسینلو» مدیرعامل ابراروان مهر 1400 در گفتگو با دیجیاتو به سهم 70 درصدی کلودفلر از بازار CDN ایران اشاره کرد و گفت: با تحقیق در مورد 10 هزار سایت پربازدید الکسا در ایران می توان به این نتیجه رسید که در بین سایت های ایرانی که از CDN استفاده می کنند، سهم کلودفلر 70 درصد و سهم ابراروان 25 درصد است.

آمارها نشان می‌دهد که هرگونه قطعی کلود تأثیر مستقیمی بر تجارت اینترنتی خواهد داشت. بنابراین با اتفاقی که دیروز افتاد ضربه مهلک نهایی به بدنه ضعیف کسب و کار اینترنتی وارد شد. مشاغلی که پس از گذشت 5 ماه از فیلترینگ متحمل زیان های اقتصادی مختلف شده اند.

عواقب یک اختلال در Cloudflare

اگرچه Cloudflare در حال حاضر به طور کامل مسدود نشده است، اما باید اذعان داشت که مسدود شدن دائمی Cloudflare در ایران عواقب بسیار جبران ناپذیری برای دسترسی به شبکه جهانی خواهد داشت.

علاوه بر ارائه سرعت و کیفیت بهتر برای وب سایت ها، Cloudflare طیف وسیعی از خدمات امنیتی را برای محافظت از وب سایت ها، به حداقل رساندن حملات DDos، ربات ها و بدافزارها و ارائه خدمات فایروال به مشاغل آنلاین ارائه می دهد.
خدمات CDN

نسخه غیر رایگان Cloudflare همچنین گواهی SSL را ارائه می دهد و مشاغل می توانند از این گواهی برای حفظ ارتباطات وب سایت خود به طور کامل رمزگذاری شده استفاده کنند. موضوعی که در بحث امنیت فعالان تجارت الکترونیک بسیار حائز اهمیت است.

علاوه بر موارد ذکر شده، برنامه نویسان و فعالان حوزه فناوری اطلاعات با این انسداد با مشکلات مختلفی مواجه خواهند شد که عملا باعث رشد استارتاپ ها، صنعت فناوری و در یک کلام اقتصاد دیجیتال می شود. افزایش نارضایتی عمومی و مهاجرت نیروی کار نخبگان از دیگر پیامدهای ادامه چنین تصمیمی است که آسیبی جبران ناپذیر است.

به طور خلاصه، ادامه وضعیت کنونی کلودفلر با هر تصمیمی و به هر دلیلی جز آسیب جدی به کسب و کار اینترنتی ایران و همچنین دسترسی مردم به اینترنت وارد نخواهد شد. زیرا میلیون ها سایتی که اغلب در ایران بدون فیلتر هستند از خدمات کلودفلر استفاده می کنند و در نتیجه دسترسی به این سایت ها برای کاربران ایرانی مشکل خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید