فاضلی باید سکوت را بشکند و حقیقت قطع همکاری با دانشگاه را بگوید

استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران در واکنش به فضای ایجاد شده از سوی برخی رسانه های داخلی و رسانه های معاند مبنی بر قطع همکاری دانشگاه با دکتر محمد فاضلی، معتقد است که این اتفاق نه امروز بلکه حداقل چهار سال پیش باید رخ می داد. چون دکتر فاضلی ده سال به عنوان استاد با قرارداد نتوانست امتیاز لازم را برای تغییر قرارداد خود کسب کند.

دکتر امیر ساعدی داریانی گفت: کسانی که به ناحق رد همکاری محمد فاضلی با دانشگاه شهید بهشتی را به دلیل توافق سیاسی خواندند، چیزی از دانشگاه نمی فهمند و نمی دانند تسویه حساب سیاسی یعنی چه.

مشروح گفتگوی این مدرس دانشگاه شهید بهشتی با همکار دکتر محمد فاضلی با خبرنگار ما در ادامه می آید:

  • ماجرای برکناری دکتر محمد فاضلی در افکار عمومی به عنوان یک اقدام سیاسی و پاکسازی اساتید تعبیر می شود که بیشتر رسانه های معاند از آن به عنوان ت. به اصطلاح اساتید دگراندیش. این فضا در رابطه با تعدادی دیگر از اساتید مطرح شد. به عنوان همکار آقای فاضلی در دانشگاه شهید بهشتی و از اعضای کادر آموزشی این دانشگاه، نظر شما در این زمینه چیست؟

البته اول از همه باید تاکید کنم که من به عنوان یک معلم به سوال شما پاسخ خواهم داد نه به عنوان یک مسئول. چون مسئولیتی در این زمینه ندارم.

ببینید در زمینه جذب یا قطع همکاری با معلمان کمیته ای وجود دارد که وظیفه ارتقای اساتید از دستیار به دانشیار و استاد و همچنین تغییر وضعیت از قرارداد رسمی را بر عهده دارد. این کمیسیون در دانشگاه شهید بهشتی نیز وجود دارد. اعضا هم مشخص هستند و فکر می کنم پاسخ دادن به این سوال برای اعضای این کمیته خیلی خوب است، اما با توجه به اطلاعاتی که دارم و یکی از اساتیدی هستم که این پروسه را برای من طی کرده ام، می توانم اطلاعاتی بدهم که می دانم، این به افکار عمومی کمک می کند که حداقل بتوانند آگاهانه تر و دقیق تر به موضوع نگاه کنند. تکلیف رسانه های معاند روشن است و بر اساس اخبار درست نیستند.

مشکل اینجاست که داستان آقای فاضلی آنطور که هوکس می گوید به هیچ وجه یک بحث سیاسی نیست. یعنی این موضوع تسویه حساب در دانشگاه و این گمانه زنی که آقای رئیسی آمده است، می خواهد دانشگاه ها را آباد کند و …! اصلا. فردی که اشراف حداقلی در جذب معلم و تغییر جایگاه استاد دارد، متوجه می شود که اصلاً جریان سیاسی وجود ندارد.

  • یعنی رسانه ها دروغ می گویند؟

رسانه ها کار خود را می کنند و گاهی هیچ تحقیقی در مورد صحت و سقم خبر انجام نمی دهند. خیلی ساده است؛ روند جذب معلم در ایران چگونه است؟ بنابراین وزارت علوم معمولا دو بار در سال تماس می گیرد. متقاضی مدارک خود را ارائه می کند. مصاحبه انجام می شود و در صورت انتخاب فرد با وی قرارداد بسته می شود. در این قرارداد نوشته شده که این قرارداد یک ساله است و تعهدی برای تمدید این قرارداد برای دانشگاه ایجاد نمی کند. معمولاً به اساتید چهار سال فرصت داده می شود (چهار بار قرارداد را تمدید می کنند) تا بتوانند در این چهار سال 80 درصد امتیاز تبدیل از دستیاری به دانشیاری را کسب کنند.

اگر استاد مورد نظر بتواند این 80 درصد را در پایان چهار سال تامین کند، درخواست تغییر وضعیت به کمیته مربوطه ارجاع می شود و این تحول صورت می گیرد. در حالی که برخی از معلمان از طریق مقالات و غیره نمی توانند امتیاز مربوطه را کسب کنند، معمولاً تا دو سال دیگر آرام می گیرند، یعنی این همکاری چهار تا شش سال طول می کشد.

استادی که پرشور باشد و کار دانشگاه را در اولویت قرار دهد در مدت 6 سال 80 درصد امتیاز مربوطه را دریافت می کند. 80 درصد مربوط به حوزه های مختلف آموزشی و پژوهشی است. همچنین مقاله چهارمی نیز وجود دارد که به فعالیت های اجرایی استاد در دانشگاه می پردازد که شامل بازدید از دانشگاه، اقدامات انجام شده در دانشگاه و برای دانشگاه خارج از مسائل آموزشی و پژوهشی و تصدی پست های مدیریتی می باشد.

من از نزدیک با دکتر فاضلی آشنا نیستم، اما به عنوان یک همکار از موقعیت و زندگینامه ایشان اطلاع دارم. آقای فاضلی 10 سال است که استاد پیمانی دانشگاه شهید بهشتی است.

من واقعا کسی را نمی شناسم جز او که دانشگاه با او قرارداد 10 ساله تمدید کرده است. معمولا اگر فردی نتواند امتیاز مربوطه را کسب کند، دانشگاه در سال ششم عذرخواهی می کند.

  • پس به نظر شما آقای فاضلی باید چهار سال پیش برکنار می شد؟

بله، او باید چهار سال پیش اخراج می شد که نتوانست عقب بماند.

اصل کسر امتیاز آنها از ماده 4 یعنی. توسط عضو اجرایی آنها دانشگاه معتقد است که او بیشتر وقت خود را در خارج از دانشگاه می گذراند و در نتیجه امتیاز ماده 4 که یک امتیاز اجرایی است را کسب نکرده است.

ببینید، اگر این اتفاق در سال چهارم، پنجم یا ششم می‌افتاد، می‌توانستیم فرض کنیم که اخراج او سیاسی بوده است، اما وقتی چهار سال بیشتر از حد معمول طول کشید، چه معنایی دارد؟ ? دانشگاه با فرد قراردادی چقدر باید دوام بیاورد؟

  • نظر شما درباره جوسازی های اخیر درباره اخراج اساتید دانشگاه چیست؟

این چیزی است که من می خواهم به شما بگویم سیستم سرکوب شده است. رهبری سرکوب شده است. بازی های رسانه ای شمورتی اغلب اشتباه است و متاسفانه این بحث اخلاق رسانه ای گاهی در رسانه های داخلی نادیده گرفته می شود. در این میان برخی از شخصیت های سیاسی ورشکسته فرصت را غنیمت شمرده و از این و آن حمایت می کنند. افرادی مثل آشنا، همتی، عبدی و… را دیدم که توییت کردند و ماجرا را طوری تعریف کردند که انگار یک توافق سیاسی با به اصطلاح معاندین است. می‌خواهم بگویم آقای فاضلی و خیلی‌های دیگر مثل ایشان اصلاً دگراندیش نیستند به این معنا که این آقایان می‌گویند. آنها در چارچوب آموزش عالی تبیین شده توسط نظام اسلامی فعالیت می کنند و از تمامی امتیازات و امنیت این نظام برخوردارند.

این عجیب نیست. شما آثار دکتر فاضلی را بررسی کنید. کدام یک از آثار او با سیستمی که اکنون می خواهد نظام را به چالش بکشد زاویه دارد؟ آیا این سیستم اصلاً مردم را به خاطر زوایای افکارشان به چالش می کشد؟ این گونه صحبت ها و موضع گیری ها در مورد عزل اساتید باید از زبان کسانی باشد که اشراف ندارند و نه از زبان کسانی که می دانند چه می گویند.

حوزه اصلی فعالیت دکتر فاضلی اجتماعی است و وارد عرصه سیاسی نمی شود. بررسی صحبت هایی که امروز در فضای مجازی می شنویم نشان می دهد که واقعا ظرفیت این سیستم برای دریافت انتقاد بسیار بالاست. اگر قرار بود آقای فاضلی با این مدل گفتار سر و سامان بگیرد، اولاً افرادی مثل آقای زیباکلام که راه، روش، تفکر و منطقشان حمایت از رضاشاه و ایادی اوست، باید خیلی بیشتر تسویه حساب می کردند. آقای. فاضلی نه اینکه آزادانه هر چه می خواهند بگویند و هیچکس در معرض آنها نباشد.

  • این موضوع را تا چه حد سیاسی می دانید؟ آیا استفاده از کلمه اخراج برای این اساتید صحیح است؟ و چقدر در دانشگاه های ما رایج است؟

همانطور که گفتم به نظر من این یک موضوع سیاسی نیست، اما اگر بخواهیم آن را توجیه سیاسی کنیم باید برعکس آن را توجیه کنیم. اتفاقاً در زمان آقای روحانی به آقای فاضلی اطمینان داده شد. این بدان معناست که سایر اساتیدی که موفق به دریافت امتیاز تبدیل وضعیت معاهده نشده اند، در پایان شش سال از کار برکنار می شوند و این در حالی است که دکتر فاضلی در دولت قبل به دلیل موقعیت، عملکرد و ارزشی که داشت به مدت چهار سال اطمینان خاطر داشت. حالا بعد از 10 سال مماشات قانون تمام شده است.

باید به شما بگویم که بسیاری از معلمان ما هستند که به عنوان پیمانکاری استخدام می شوند و طی چهار تا شش سال نمی توانند امتیاز لازم را کسب کنند و مشمول قانون عدم همکاری هستند نه اخراج. و این چیز جدیدی نیست. ما هر سال چه در دانشگاه شهید بهشتی و چه در سایر دانشگاه های کشور این موضوع را داریم. فقط استاد بزرگوار فاضلی تریبون و رسانه داشت و به همین دلیل خبر عدم همکاری ایشان بیشتر پخش شد.

  • آیا تعداد مقالات ISI مربوط به این عدم همکاری است؟

همانطور که گفتم بهتر است کمیته تخصصی چنین مطالبی را بیان کند. این یک کمیسیون تخصصی است که پرونده او را دیده است. اما باید گفت که ماده 3 به امتیازات پژوهش و ماده 4 به امتیازات قوه مجریه اختصاص دارد و کمیته تخصصی باید اعلام کند که آقای فاضلی از کدام ماده کمترین امتیاز را کسب کرده است. همانطور که گفتم تا جایی که من می دانم کمترین رتبه مربوط به ماده 4 است.

دیدگاهتان را بنویسید