فرار به دولت در برابر فساد عظیم 13.7 میلیون تن گندم، جو و روغن در وزارت جهاد/رئیس جمهور مدیر میانی را به جای مقابله با وزیر برکنار کرد.

فرار به دولت در برابر فساد عظیم 13.7 میلیون تن گندم، جو و روغن در وزارت جهاد/رئیس جمهور مدیر میانی را به جای مقابله با وزیر برکنار کرد.

روز جدید : در حالی که گزارش رئیس سازمان بازرسی کل کشور حاکی از تخلف و رسوایی بسیار بزرگ در وزارت جهاد حیوانات بود، رئیس جمهور با یکی از مدیران میانی وزارت جهاد کشاورزی دیدار کرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در سوم تیرماه با اشاره به شکایت تعدادی از دامداران و اتحادیه ها مبنی بر خرید مواد اولیه دام از سامانه بازار و عدم دریافت این مواد اولیه اعلام کرد که بر اساس پیگیری های انجام شده ، شرکت تعاون روستایی تحت عنوان قرارداد دلالی و بر اساس این قرارداد متعهد به تحویل 13 میلیون و 700 هزار تن دام سرمایه گذاری شده اعم از گندم، جو، روغن و … شده است و تاکنون حدود 40 روز از آن می گذرد. این شرکت محموله مواد اولیه دامی را وارد کشور کرده است اما هنوز این مواد اولیه تامین نشده است.

بنا بر اعلام سازمان بازرسی، ساخت ویلاهای رسمی (ثبت اظهارنامه واردات و صادرات) در حالی که هنوز محموله دام وارد بندر نشده و پس از آن ثبت ویلا در سامانه بازار، باعث شده تا 800 هزار تن دام در این بندر وارد شود. سامانه انسانی، کشاورزان و اتحادیه ها و افراد بدون ورود به ورودی ها با مشاهده ثبت ویلا در سامانه بازار، 500 هزار تن از این ورودی ها را به مبلغ 1100 میلیارد تن خریداری و به حساب شرکت خصوصی واریز می کنند. .

بر اساس بررسی های اولیه سازمان بازرسی، ایجاد ویلاهای رسمی و قرار گرفتن ویلا در سامانه بازار و عرضه مواد اولیه به مشتریان، کشاورزان و اتحادیه ها بدون واردات مواد اولیه از جمله تخلفات ناشی از واردات این کالاها بوده است. سرمایه گذاری دام . .

از سوی دیگر برخی از کارکنان جهاد کشاورزی طی نامه ای به بانک مرکزی خواستار پرداخت 735 میلیون دلار به این شرکت شدند و اعلام کردند که محصولات دامی وارداتی وارد کشور شده است. در حالی که اصلا هیچ نهادی وارد کشور نشده است.

بر اساس اعلام سازمان بازرسی در کشور، زمانی که مشخص شد شرکت خصوصی مورد نظر قادر به واردات این محموله دام به کشور نبوده است.

۴۹ درصد شرکت به سازمان تعاون روستایی واگذار شد. اما طبق قانون، دستگاه های دولتی نمی توانند هدیه ای را بپذیرند و پیامد این واگذاری این است که اگر شرکت به تعهدات خود در زمینه واردات مواد اولیه دام عمل نکند، دولت باید حداقل 50 درصد ضرر را جبران کند.

معاون وزیر دفاع

بر اساس این گزارش، مدتی پیش در 29 خردادماه از محمد قربانی معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص فعالیت های این شرکت سوال شد و یکی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که این شرکت اطلاعات دامی لازم را ارائه کرده است. طیور تعدادی از پرورش دهندگان و مرغداران از محموله های وارداتی استفاده کردند و خریدهای زیادی انجام شد. این شرکت با کشتی مواد اولیه دام و طیور را از شمال کشور وارد می کرد، اما شبکه حمل و نقل آن سرعت کافی نداشت و از مدیر عامل اتحادیه دامداران خواستیم بر روند بارگیری و حمل و نقل نظارت کند.

به گفته معاون وزیر جهادکشاورزی، این کالاها وارد کشور، ذخیره سازی و به تولیدکنندگان منتقل شده است.
قربانی با رد فروش محموله مجازی، مدعی شد که ویلای رسمی اتفاق نیفتاده است، زیرا محموله باید در سامانه بارگیری شود تا برای تولید خریداری شود.

پول دریافتی از بانک کشاورزی بلوکه شده است

در همین رابطه روز شنبه عباس عسکرزاده معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تاخیر در تحویل وجوه سرمایه گذاری شده توسط الفتوس گفت: اینطور نبود.

وی با اشاره به تامین حدود 104 هزار و 500 تن مواد اولیه از 490 هزار تن اعلام شده از سوی این شرکت، افزود: مابقی مواد اولیه نیز تا پایان تیرماه تحویل و تحویل دامداران و طیور می شود.

عسکرزاده با اشاره به اینکه تاکنون در مجموع یک میلیون و 300 هزار تن توسط این شرکت ها تامین شده است، گفت: نیاز است این مواد اولیه تا پایان تیرماه به دامداران و مرغداران تحویل داده شود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات تامین مواد اولیه حمل و نقل است، یادآور شد: یکی از محدودیت های گمرک شمال بحث حمل و نقل است و تمام تلاش خود را می کنیم تا مقداری مواد اولیه را از جنوب تحویل دهیم و همه مواد انجام شود. تا پایان جولای در دسترس باشد.

اما سوال اینجاست که اگر طبق گفته معاونان وزارت جهاد کشاورزی، اقدامات این شرکت قانونی بوده و تخلفی ندارد و تنها کندی حمل و نقل مانع از رسیدن سهم به کشاورزان و مرغداران شده است، پس چرا قوه قضائیه تعیین کرده است. یک ویلای رسمی؟مواد اولیه،شرکت فوق تخلف کرده است؟ یا چرا باید تعهدات و تعهدات شرکتی که مرتکب تخلف نشده است بلافاصله به شرکت پشتیبانی امور دام منتقل شود؟

دیدگاهتان را بنویسید