فرار سرمایه از ایران؛ 10 میلیارد دلار در سال!

فرار سرمایه از ایران؛  10 میلیارد دلار در سال!

روز جدید در سال های اخیر روند ثبت شرکت در امارات توسط ایرانی ها افزایش یافته است و این امر بازار مسکن امارات را تحت تاثیر قرار داده است. این نظر فرشید فرزانگان، یکی از اعضای هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و امارات در گفتگو با ایلنا است که میزان خروج سرمایه از ایران به امارات را گزارش می کند.

با این حال هنوز آمار دقیقی از میزان خروج سرمایه وجود ندارد. اما خرید ملک توسط ایرانیان در کشورهایی مانند امارات و ترکیه، ثبت شرکت در این کشورها و اقدامات مشابه حکایت از افزایش فرار سرمایه ایرانیان به امارات دارد. بسیاری از کارشناسان، اقدامات دولت ها پس از جنگ تحمیلی را بزرگترین دلیل این امر می دانند.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اگر دولت ها می توانستند بستر امن و اطمینان بخشی را برای تجارت ایرانیان در کشور ایجاد کنند، اقتصاد ایران هرگز چنین سطحی از فرار سرمایه را تجربه نمی کرد. برای اینکه سرمایه در کشور بماند ابتدا باید سودآوری آن تضمین شود. برای این منظور لازم است ایران روابط سالمی با بانک جهانی و کشورهای جهان برقرار کند. زیرا هیچ نهادی جز دولت قدرت و وظیفه این کار را ندارد.

ایران سالانه 10 میلیارد دلار فرار سرمایه دارد

مسعود دانشمند کارشناس اقتصادی در خصوص فرار سرمایه های ایران به امارات و ترکیه گفت: برآوردهای تقریبی نشان می دهد سالانه 10 میلیارد دلار سرمایه از ایران خارج می شود. مقصد این صندوق ها امارات، ترکیه و سایر نقاط جهان است. دولت باید توان خود را برای جلوگیری از فرار سرمایه بسیج کند و به فکر واردات سرمایه خارجی نباشد، افزود: سرمایه ترسناک است. اگر می خواهیم سرمایه در ایران بماند باید زمینه سودآوری آن را فراهم کنیم و به سرمایه داران اعتماد کنیم. این کار نه تنها وظیفه دولت است، بلکه هیچکس جز دولت نمی تواند چنین کاری را انجام دهد. البته منظور ما دولت رئیسی، روحانی، احمدی نژاد و… نیست. ما سالهاست که این مشکل را داریم. سرمایه از جایی که تهدید می شود فرار می کند.

آیا حساب ایرانیان در امارات مسدود شده است؟

این محقق با بیان اینکه صلح در ایران باعث ماندگاری سرمایه می شود، تصریح کرد: از زمان جنگ تاکنون دولت ها نتوانسته اند سرمایه را برای سرمایه دار تامین کنند. این امنیت هرگز محقق نخواهد شد مگر اینکه ایران روابط خود را با بانک جهانی و جهان اصلاح کند. تاجر ایرانی باید بتواند در ایران تجارت کند. برای جلوگیری از فرار سرمایه باید قوانین سختگیرانه ای داشته باشیم.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: چون سرمایه در امارات امن است، ایرانی ها سرمایه خود را جابجا می کنند.
رئیس سابق اتاق ایران و امارات درباره مسدود شدن حساب های ایرانیان در امارات توضیح داد: اینکه گفته می شود حساب ایرانیان در امارات مسدود است، درست نیست. امارات فقط حساب هایی را مسدود می کند که غیرفعال هستند یا حق اقامت آنها منقضی شده است. این انسداد توسط سیستم بانکی انجام می شود. بنابراین اینکه می گویند امارات حساب ایرانی ها را می بندد درست نیست. ما نباید گرفتار تبلیغات شویم.

دانشمند تصریح کرد: آمار خاصی از خروج سرمایه به امارات وجود ندارد. صرافی ها به دلایل تجاری، حواله به کشورهای دیگر، خرید خانه و غیره پول را به امارات منتقل می کنند. نحوه تبدیل ریال به درهم پیچیده است. حتی دولت نیز آمار دقیقی از خروج سرمایه به امارات ندارد.

دانشمند یادآور شد: تنها راه محاسبه فرار سرمایه از ایران، محاسبه مابه التفاوت کل درآمد ارزی کشور با مانده ارزی جاری پس از کسر میزان واردات است. آنها قابل توجه هستند و در یک فضای مه آلود، فرار سرمایه سالانه حدود 10 میلیارد دلار در سال تخمین زده می شود. هیچ سند دیگری وجود ندارد.

منبع: فرارو

دیدگاهتان را بنویسید