موج مهاجرت به تولیدکنندگان بزرگ رسید. فرار سرمایه سالانه بیش از 10 میلیارد دلار است

موج مهاجرت به تولیدکنندگان بزرگ رسید.  فرار سرمایه سالانه بیش از 10 میلیارد دلار است

دانشمند گفت: در حال حاضر رتبه شفافیت اقتصادی ایران در بین 180 کشور 148 است و بهبود فضای کسب و کار در ایران نیز پایین است و بر اساس آمارهای موجود سالانه 10 میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج می شود و این در حالی است که دولت ب. برای جذب حداکثر دو میلیارد دلار سرمایه خارجی در سال، انواع برنامه ریزی ها و تلاش ها انجام می شود، اگر واقعا وضعیت کشور با ثبات باشد، از خروج سرمایه جلوگیری می شود.10 میلیارد دلار در سال.

– اگر فیلترینگ انگیزه مهاجرت فعالان دیجیتال را افزایش داده است، بحران تامین مواد اولیه نیز انگیزه صنعتگران را برای خروج از کشور افزایش داده است. این یک هشدار از سوی فعالان بخش خصوصی است. در حال حاضر بنگاه های اقتصادی در ایران هر روز بحران جدیدی را تجربه می کنند. مسائل نقدینگی، تصمیمات فوری، نوسانات ارز، عدم سرمایه گذاری و افزایش سرمایه و مسائل ناشی از قطعی برق همواره به عنوان چالش های عمده پیش روی شرکت ها مطرح بوده است، اما این فهرست هر روز طولانی تر می شود. از سوی دیگر بحران تامین مواد اولیه و فیلتراسیون از جمله مشکلاتی است که اکنون میل به مهاجرت را به صنعتگران سرایت کرده است.

علیرضا کلاه صمدی یکی از اعضای هیات خانه تهران در نشست هیات خانه تهران گفت: در تامین مواد اولیه بحران داریم. بورس کالا به شدت تحت تاثیر شوک ها و نوسانات قیمتی قرار گرفت. طی روزهای اخیر افزایش رقابتی قیمت مس در بورس کالا حدود 44 درصد بود و این رویه منجر به لغو یکی از معاملات در بورس شد. همچنین در معامله ای دیگر افزایش قیمت تا 66 درصدی برای محصولی مانند پی وی سی به ثبت رسید در حالی که صنایع و شرکت های تولیدی کشور از آینده تولید خود آگاه نیستند و نمی دانند با این شرایط چه کنند. با قطع برق و مشکلات دیگر. انجام دهید.”

وی افزود: با ادامه وضعیت، صنعتگران ما به زودی وسایل خود را جمع کرده و به کشورهایی خواهند رفت که تحریم نیستند و به بازارهای جهانی دسترسی دارند. علاوه بر این، این کشورها دارای ثبات انرژی، تامین مواد اولیه، نرخ ارز و غیره هستند. همچنین صنعتگران با مهاجرت به این کشورها می‌دانند که به فرودگاه‌هایی دسترسی دارند که به بیش از 150 کشور برای سفرهای کاری به کشورهای دیگر پرواز می‌کنند.»

کلاهصمدی با بیان اینکه سامانه بهین یاب هک شد گفت: در معاملات هفته خریدار 100 درصد مس در بورس کالا یک شرکت فعال در زمینه ساخت و واردات خودرو بوده و این شرکت نتوانسته ارز دریافت کند. که بانک مرکزی به آن نیاز دارد. کوند با ارز صادراتی دریافتی از این محل برای واردات خودرو و قطعات، مس را از بورس کالا خریداری و به بازارهای خارجی صادر می کند و این در حالی است که چوب این روش خرید مواد اولیه از بورس کالا توسط مصرف کنندگان اصلی داخلی خورده می شود.

صادرکننده باید بهای تمام شده محصولات خود را با چمدان منتقل کند

موج مهاجرت به تولیدکنندگان بزرگ رسید. فرار سرمایه از مرز 10 میلیارد دلار گذشت در یک کشور «شرکت‌های اقتصادی نیز از کار دست می‌کشند، زیرا افراد کارآفرین در جایی نمی‌مانند که احساس می‌کنند نمی‌توانند فعالیتی را که می‌خواهند انجام دهند، سرمایه‌شان را جمع‌آوری می‌کنند و می‌روند».

وی افزود: در همه جای دنیا این اقتصاد است که سیاست های یک کشور را تعیین می کند اما در ایران برعکس است و این سیاست است که به نوعی اقتصاد را پیش می برد. در چنین شرایطی که مشخص نیست دولت در حوزه های مختلف به ویژه اقتصادی چه سیاستی را می خواهد دنبال کند، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی نمی توانند فعالیت های تولیدی خود را برنامه ریزی کنند. طبیعتاً این افراد به دلیل سرمایه ای که دارند نمی توانند کار کنند، بنابراین سرمایه را می گیرند و می روند».

این دانشمند با اشاره به اینکه روند خروج سرمایه تولیدکنندگان و صنعت گران از کشور 3 تا 5 سال به طول می انجامد، گفت: اگر کارخانه دار بخواهد سرمایه خود که همان کارخانه و تجهیزات است را بفروشد و سرمایه خود را خارج کند. کشور، زمان می برد و یک شبه اتفاق نمی افتد. بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی سال ها پیش نسبت به موج خروج سرمایه داران اقتصادی از کشور هشدار داده بودند اما متاسفانه این هشدارها به هیچ وجه مورد توجه دولت های مختلف قرار نگرفت.

وی افزود: اگر بخواهید زمین، کارخانه و تجهیزات خود را بفروشید با مشکلات عدیده ای مواجه خواهید شد اما اگر تاجر دلاری بخواهد سرمایه خود را بگیرد این کار را انجام می دهد زیرا اموالش در کیسه ای است و به راحتی می تواند آن را ترک کند. کشور . در حال حاضر تجارت در کشور اصلا وضعیت مطلوبی ندارد و هر روز که می گذرد این روند رو به افزایش است.

این محقق ادامه داد: در حال حاضر رتبه شفافیت اقتصادی ایران در بین 180 کشور 148 است. همچنین وضعیت بهبود فضای کسب و کار در ایران پایین است. طبق آمارهای موجود سالانه 10 میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج می شود. این در حالی است که دولت انواع برنامه ریزی ها و تلاش ها را برای جذب حداکثر دو میلیارد دلار سرمایه خارجی در سال انجام می دهد. اگر واقعا وضعیت کشور ثبات داشته باشد از فرار سرمایه جلوگیری می شود. از سوی دیگر، فرار سرمایه در حال حاضر بیش از 10 میلیارد دلار در سال به نظر می رسد.

این عضو اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر اگر تولیدکننده ای محصولی تولید کند، نمی تواند مواد اولیه را وارد کشور کند یا محصول نهایی خود را به خارج از کشور صادر کند زیرا ارتباط مالی ما با دنیا قطع شده و صادرکننده باید هزینه کند. کالاهایی را که چمدان دارید جابجا کنید این موضوع در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد و این کار برای فعالان اقتصادی بسیار خطرناک است. طبیعتا چنین وضعیتی نمی تواند در درازمدت ادامه یابد.»

دانشمند تصریح کرد: از سوی دیگر وضعیت تصویب fatf همچنان در بن بست است و وضعیت سیاست خارجی و احیای برجام نیز در وضعیتی از هم گسیخته قرار دارد. طبیعتا در صورت ادامه این وضعیت میزان صادرات کالا افزایش می یابد. همچنین با کاهش مواجه خواهد شد و موج مهاجرت قوی تر خواهد شد.”

دیدگاهتان را بنویسید