فرسودگی حمل و نقل عمومی پایتخت توجه بیشتری را می طلبد


ساعت: 21:31
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۷
کد خبر: 1918759

یکی از اعضای شورای شهر تهران نوشت: شبکه حمل و نقل کشور چه برای بار و چه برای مسافر با مشکلات عدیده ای مواجه است و کمبود و فرسودگی ناوگان خودرو به ویژه در حوزه مسافری نه تنها کار را برای رانندگان سخت می کند. این بخش، بلکه برای مسافران.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش تهران پرس ، سیدجعفر تشکر هاشمی یکی از اعضای شورای شهر تهران در یادداشتی به مناسبت روز ملی حمل و نقل نوشت: 5 آذرماه – روز ملی حمل و نقل – یکی از پرافتخارترین روزهای تاریخ پرافتخار اسلام است. جمهوری ایران. در پنجم دی ماه سال 62 و در بحبوحه حملات رژیم بعث عراق به کشورمان، امام خمینی (ره) در پیام تاریخی خود از رانندگان کامیون خواست تا از بنادر بازدید کنند و کالاهای ضروری را به شهرها برسانند و هزاران نفر از راننده ها به این امر اطاعت کردند. به دستور رهبرشان به جنوب کشور تبدیل شد و در تاریخ ماندگار شد.

روز ملی حمل و نقل فرصتی است برای یادآوری اخلاص، شجاعت و صداقت فعالان حوزه حمل و نقل و قدردانی از خدمات ارزنده رانندگان و مهلتی برای بررسی وضعیت موجود و مسائل و مشکلات پیش روی این بخش از یک سو و بررسی وضعیت اختیارات و اعتبارات و امکانات لازم برای رسیدن به وضعیت مطلوب از سوی دیگر است.

ضمن ارج نهادن به ایثار، فداکاری و ایثار خدوم و شریف رانندگان شبکه حمل و نقل مسافر و بار در تهران و سایر نقاط کشور و همچنین خدمات خستگی ناپذیر سایر کارکنان حمل و نقل در ناوگان مترو، اتوبوس و تاکسیرانی که در اطراف فعالیت می کنند. ساعت، من قدردانی می کنم.

واقعیت این است که شبکه حمل و نقل کشور اعم از بار و مسافر با مشکلات عدیده ای مواجه است و کمبود و فرسودگی ناوگان خودرو به ویژه در حوزه مسافری نه تنها رانندگان این بخش را با مشکل مواجه می کند. برای مسافرانش

بی توجهی بیش از یک دهه ای دولت های مختلف به شهر تهران و عدم حمایت از ناوگان حمل و نقل عمومی که روز به روز با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم می کرد، ناوگان ریلی و اتوبوسرانی این شهر را با مشکل مواجه کرده است. تنگنای وخیم امروز فقر قطار و اتوبوس ضروری رنج می برند، رنجی که مسافران این دو بخش هر روز با جان و دل می کشند.

ناوگان اتوبوسرانی کلانشهر 9 میلیون نفری تهران برای جمعیت یک شهر 3 میلیونی کفایت می کند و افزایش ده برابری قیمت اتوبوس در یکی دو دهه اخیر و محدودیت های ناشی از کاهش درآمد دولت. و شهرداری تهران و تاثیرات تحریم های ظالمانه بر واردات و تولید داخلی یکی از اصلی ترین دلایلی است که وضعیت فعلی ناوگان اتوبوسرانی تهران را به وجود آورده است. از این رو علاوه بر تعمیرات اساسی اتوبوس های موجود به صورت عمده، خرید اتوبوس های جدید از سازندگان داخلی که خوشبختانه با حمایت چشمگیر دولت شاهد آغاز روند ورود آنها به تهران و شهرستان ها هستیم. و کلانشهرهای کشور و همچنین تامین اتوبوس های جدید از سازندگان خارجی، تصمیمات این است که در صورت وجود اراده جدی در کمترین زمان ممکن عملی شود.

شبکه مترو به عنوان یک سیستم حمل و نقل پاک و انبوه به دلیل نبود ناوگان لازم با وجود ظرفیت مناسبی که دارد، شرایطی بهتر از اتوبوس ندارد. بر این اساس ضمن تمرکز بر توسعه و تکمیل ایستگاه ها و خطوط موجود و پرهیز جدی از احداث خطوط جدید، تجهیز و تقویت ناوگان ریلی با تعمیرات اساسی واگن های موجود و خرید واگن های جدید از سازندگان داخلی و خارجی با حمایت دولت و استفاده از امکانات دولتی باید به صورت جدی و فوری در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد.

آلودگی هوا که این روزها به دلیل پدیده وارونگی دما، جریان زندگی در شهر تهران را مختل کرده و سلامت شهروندان را تهدید کرده است، بیش از عوامل طبیعی بعضاً غیرقابل اجتناب، ناشی از عوارض کاملاً قابل پیشگیری است که محصول بی‌احتیاطی دولت‌هاست. کسانی که اهمیت توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و لزوم حذف تدریجی خودروهای قدیمی و موتورهای آلاینده را جدی نگرفته اند و البته تا زمانی که به جای اقدامات اساسی مانند حمایت همه جانبه توسعه، به اقدامات نمادین مانند تعطیلی مدارس بسنده کنیم. در مترو و اتوبوس در این پنجم روشن می شود.

من و همکارانم در شورای اسلامی شهر تهران تمام توان خود را برای غلبه بر چالش هایی که روزانه تهران و مردم آن با آن مواجه هستند و همچنین کاستی ها و کاستی های حمل و نقل عمومی به کار می گیریم و لازم است تدابیر لازم اتخاذ شود. اقداماتی در قالب ماموریت هایی که با اراده جدی و عزم جزمی در برنامه چهارم توسعه شهر تهران و امید به اجرای آن با همت شهرداری تهران و حمایت دولت تدبیر و امید قابل تحقق است.

امیدواریم با افتتاح چندین محور مواصلاتی، به موازات پاسخگویی به مطالبات به حق رانندگان زحمتکشی که با تمام وجود تلاش می کنند، شاهد تحقق مطالبات به حق مردم عزیز باشیم. دل در شهرها و جاده های کشور برای خدمت به مردم عزیزمان و داشتن میراث رانندگان، هستند شجاعانی که در دوران دفاع مقدس جان خود را برای خدمت به هموطنان خود فدا کردند.

دیدگاهتان را بنویسید