فرهنگیان آن را توهین و توهین تحقیرآمیز به غیر از بدنه این وزارتخانه می دانند.

فرهنگیان آن را توهین و توهین تحقیرآمیز به غیر از بدنه این وزارتخانه می دانند.

فیاضی تاکنون سابقه مدیریت شخصی نداشته است. به گفته مهرداد ویسوکرمی، سخنگوی خرم آباد، «فیاضی از رفقای قدیمی زاکانی است و در دهه 70 در دانشگاه تهران با هم آشنا شدند و برادرش بعدها داماد زاکانی شد». فیاضی رتبه اول سهمیه و 220 کشور را در رشته عمران دانشگاه تهران دارد و حدود 25 سال تحصیلات سمیناری دارد که در صورت معادل سازی، دکتری محسوب می شود. زالنوری نماینده کوم مطبع نیز با انتقاد از مخالفان برای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: گزینه ای را برای وزارت آموزش و پرورش انتخاب کنید که یا باید شخصیت آزمایشی باشد که در بدنه این وزارتخانه ایجاد شادی کند و مورد استقبال قرار گیرد. توسط خود وزارتخانه، زیرا فرهنگیان معرفی فردی غیر از بدنه آن وزارتخانه را توهین و تحقیر خود می دانند. «ما گزینه های بسیار قوی داریم و از شما انتظار نمی رفت که چنین فردی را به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی کنید. گفتنی است 13 میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم واحدهای آموزش و پرورش هستند. سوال اینجاست که فیاض که سابقه مدیریتی در آموزش و پرورش ندارد چگونه می تواند مشکلات معلمان و دانش آموزان را حل کند؟ ستاره صبح در این رابطه با فریدون مجلسی، آشنا به نظام آموزشی و بین المللی گفت و گو کرده است که در ادامه می خوانید.
انتخاب و معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بدون سابقه اجرایی و مدرک معتبر افکار عمومی را نگران کرد که چرا در دولت سیزدهم افراد با توجه به تخصص و سوابق اجرایی معتبر انتخاب نمی شوند؟ آیا آینده کشور گذار به جوانان بدون تخصص و تجربه را تهدید نمی کند؟
حیف که این همه افراد واجد شرایط و واجد شرایط در نظام کشور وجود دارد. موضوع آموزش در جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است و جای تعجب است که وزیری برای این کار تعیین شود که اطلاعات لازم و کافی با وزارت آموزش و پرورش را نداشته باشد. یعنی نمک و چیزهای دیگر، درسته؟ چه لزومی دارد که همه وزرا، نمایندگان مجلس و استانداران از بین هیئت ها انتخاب شوند و تازه دامادها و اقوام و از دایره کسانی که به دیگران اعتماد ندارند، دیدند و اجرا کردند.

دایره انتخاباتی در دولت محدود به نظر می رسد، چرا دولت سیزدهم با وجود شعار فراملی در انتصابات خود تنگ نظر است؟
هنوز هم متاسفم که غریبه ای برای چنین مسئولیت مهمی انتخاب شد. چهل و چهار سال از انقلاب می گذرد. اگر در سالهای اول انقلاب نسبت به کسانی که در داخل نظام بودند و کسانی که در رژیم گذشته تحصیل کرده و پرورش یافته بودند و حاضر به تحصیل نشدند، بی اعتمادی بود، امروز این طیف دیگر در قدرت نیست! یا مرده اند یا بازنشسته. این عناصر در نظام حکومتی کنونی ایران وجود ندارد. چرا باید دایره انتخاب اینقدر باریک باشد؟ در نظام های پایه افراد به مرور زمان مراحلی را طی می کنند و بسته به شایستگی در کارهای اداری مدیر، معاون، رئیس اداره، مدیر کل و معاون وزیر می شوند. امروز در هر وزارتخانه باید ده ها نفر نخبه و شایسته حضور داشته باشند. در چنین مراحلی از بین افرادی که شایستگی دارند و کار در وزارتخانه را بلد هستند و با پیچیدگی های کار و نقاط قوت و ضعف وزارت آشنا هستند انتخاب می شوند و سپس وارد میدان می شوند. این توهین به نظام است که بگوییم امروز در هر اداره و هر زمینه ای در تربیت و معرفی افراد شایسته کوتاهی کردیم و امروز فقط به اقوام و تازه دامادها و نگهبانان اعتماد داریم و بقیه غیر قابل اعتماد هستند! اینجا بی اعتمادی هست مشاهدات نشان می دهد که نظام به افراد و کارشناسان اعتماد ندارد و متأسفانه کمونیسم تنها در حوزه صنفی و ایدئولوژیک نیست، بلکه روابط خانوادگی نیز جذب حوزه انتصابات مهم می شود که این نشانه خوبی در نظام اداری نیست.

آیا این انتخابات و انتصابات فقط در زمینه تحقق شعار جوانان در دولت سیزدهم است؟
من آقای باگ گلی را نمی شناختم. من آقای فیاضی را نمی شناسم و قضاوت ناآگاهانه ایشان درست نیست اما اگر سابقه خدمات اداری و مدیریتی در وزارت آموزش و پرورش داشته باشد و به این مرحله از سطوح پایین این وزارتخانه رسیده باشد و انواع و اقسام را تجربه کرده باشد. رهبری در این وزارتخانه مراحل میانی را با شایستگی پشت سر گذاشته و صلاحیت خود را ثابت کرده است که نمی کند. اما اگر تنها مدرک تحصیلی او ازدواج و خویشاوندی و این حرفه ها باشد و از جایی دکترا گرفته باشد و تجربه و توانایی برای این مسئولیت نداشته باشد، این انتصاب صحیح نیست. شواهد و چیزهایی که مهم نیست. وزیر باید در این وزارتخانه مراحل حرفه ای را گذرانده باشد.

وزارت آموزش و پرورش با چه قابلیت هایی به وزیر نیاز دارد؟
تربیت حوزوی نیز نوعی تربیت است که در آن با مردم در ارتباط است و می تواند بسازد. اما گذشته آقای فیاضی مهم است. ببینید فقط وزارت آموزش و پرورش نیست. وزیر نیرو نیز باید از میان کسانی که قدم به قدم از رده های پایین تر ایستاده اند و کار کرده اند توسط وزارت نیرو انتخاب شود. وزیر اقتصاد باید توسط وزارت اقتصاد و دارایی و از بین کارشناسان درجه یک و آگاه به همه مسائل انتخاب شود. وزارت كشاورزي بايد كارشناسان كشاورزي را انتخاب كند كه چهار دهه پيش در اين زمينه وقف كرده اند. صدها مهندس، اقتصاددان و کارشناس در وزارت حمل و نقل کار می کردند. در هر دستگاهی باید افراد با همان سیستم انتخاب شوند نه داماد فلان مرد و برادر فلان زن. واقعاً مدرک مهم نیست، آنها باید به ویژه در این کار مهارت داشته باشند و خود را در این مجموعه ثابت کرده باشند و در بین مردم در این وزارتخانه و در این سیستم احترام قائل باشند. حال باید بررسی کنیم که آیا آقای فیاضی این خصوصیات را دارند؟

دیدگاهتان را بنویسید