فرهنگیان منتظر اجرای رتبه بندی معلمان و صدور دستورات خود هستند

فرهنگیان منتظر اجرای رتبه بندی معلمان و صدور دستورات خود هستند

پس از ابلاغ آیین نامه ارزشیابی معلمان، اعتراض به مغایرت این مصوبه با قانون و اعلام موضع کمیسیون تطبیق مجلس در مورد این مغایرت، موجب شد تا دولت به سوال وی بی توجهی کند و 10 را بررسی و تغییر دهد. نکات این آیین نامه اگرچه آیین نامه نهایی قابل قبول تر است، اما برخی از آنها همچنان با اعتراض معلمان مواجه هستند. از جمله مهم ترین این موارد، تبصره 4 ماده 3 آیین نامه است که بر اساس آن دولت تکمیل فرآیند رتبه بندی را منوط به تکمیل مراحل جذب نیرو قرار داده است. چنین شرایطی باعث شده تا معلمان طرح مهر آفرین و قرارداد استخدامی قطعی از طرح رتبه بندی خارج شوند. اگرچه کمیته تطبیق این بار نیز طی نامه ای درخواست حذف تبصره 4 ماده 3 آیین نامه را داشته و وزارت آموزش و پرورش نیز پذیرفته است که این معلمان به صورت علی الحساب پرداخت شوند، اما باز هم وزارت آموزش و پرورش بار حذف تبصره را بر عهده نگرفت. 4 ماده 3 و مشکلات این معلمان به طور کامل حذف نشده است.

مهدی محمدیان، فعال فرهنگی در گفتگو با ایلانا به وضعیت نابسامان معلمان مهرآفرین و قرارداد کار معین اشاره کرد و گفت: وزیر آموزش و پرورش از پرداخت علی الحساب به معلمان مهرآفرین در هفته جاری خبر داد. اما همچنان اصرار داشت که از معلمان مهرآفرین آزمون بگیرد. سوال ما این است که اگر قرار است این معلمان رتبه بندی شوند، چه نیازی به آزمون شغلی است و چرا باید اعمال رتبه را منوط به آن آزمون کنند؟

وی ادامه داد: بر اساس قانون رتبه بندی معلمان قرارداد مهر آفرین و معین باید مشمول رتبه بندی معلمان شوند. اما بر اساس تبصره 4 ماده 3 آیین نامه ای که دولت تدوین کرد، روند رتبه بندی منوط به تکمیل مراحل جذب طبق ضوابط و مقررات است که این بخش از معلمان را از رتبه بندی خارج می کند.

مهدیان گفت: معلمان مهرآفرین و قرارداد استخدامی معین همانند معلمان رسمی قاعده انتخاب شغل را دارند و مانند همکاران رسمی باید در مورد آنها رتبه بندی اعمال شود.

این فعال فرهنگی گفت: شورای انتظامی مجلس به دولت نامه نوشت و متوجه شد که ماده 3 تبصره 4 آیین نامه خلاف قانون است. با این اوصاف، شرط منوط به رتبه بندی به اتمام مراحل استخدام حذف و معلمان پیمانی معین و مهرآفرین نیز بدون شرط آزمون رتبه بندی شوند.

محمدیان ادامه داد: دولت نسبت به نامه کمیسیون تطبیق مجلس واکنشی نشان نداد و همانطور که گفتند شهریه ها را پرداخت می کند و از معلمان برای قرار گرفتن در رتبه بندی آزمون می گیرد. کنار هم قرار گرفتن این دو نوعی تضاد است و ما این تضاد را درک نمی کنیم.

به گفته محمدیان، حدود 60 هزار معلم خیّر و حدود 1000 معلم قراردادی در کشور وجود دارد که بیشتر مشکلات معلمان قراردادی را مطرح می کنند و کمتر به مشکلات معلمان قراردادی توجه می کنند. نامه مجلس برای حذف تبصره 4 از ماده 3 آیین نامه مشکل هر دو گروه معلمان را حل می کند.

محمدیان در بخشی دیگر از سخنان خود به تاخیر در اجرای ارزشیابی معلمان و صدور احکام اشاره کرد و گفت: آقای نجار یک بار قاطعانه گفته بود که مهلت بارگذاری مدارک معلمان در سامانه ۲۴ شهریور به پایان می رسد و از ۲۴ شهریور ماه نمره گذاری آغاز می شود. تا 31 شهریور و سپس 5 شهریور و 8 مهر رسید و اخیرا شنیدیم که این کار تا 25 مهر انجام می شود.

این فرهنگی افزود: در مصاحبه های مختلف مسئولان برای صدور حکم وقت می گذارند اما آنچه می بینیم تا امروز حکمی صادر نشده است. گویا هنوز کار را شروع نکرده اند و معلمان نیز از مصاحبه های مختلف در این راستا خسته شده اند. مسئولان باید با در نظر گرفتن تمام زوایا و جوانب کار، زمان دقیق اجرای رتبه بندی را بگویند و به قول خود عمل کنند.

محمدیان درباره سختی بارگذاری مدارک در سامانه نیز گفت: سامانه ای که برای این کار طراحی شده بود اصلا ظرفیت لازم را نداشت اما به هر حال طبق آمار ارائه شده از سوی وزارتخانه بیش از 800 هزار نفر مدارک را در سامانه بارگذاری کردند. سامانه و منتظر تعیین رتبه و صدور احکام هستند.

وی می گوید: رتبه بندی معلمان از اسفند ماه سال 1397 آغاز شده و پس از مدت ها هنوز به پایان نرسیده است. معلمان خواستار صدور دستورات خود در اسرع وقت هستند. این تاخیرها معلمان را ناامید می کند.

دیدگاهتان را بنویسید