فروش نفت به طرف مقابل طلبکاران برای بازپرداخت بدهی دولت؛ آیا این یک تصمیم فوری در شرایط تحریم است؟

فروش نفت به طرف مقابل طلبکاران برای بازپرداخت بدهی دولت؛  آیا این یک تصمیم فوری در شرایط تحریم است؟

روز جدید نارسی گوربن کارشناس انرژی گفت: عرضه نفت در اختیار افراد مختلف و فروش آن برای آنها مشکلات مالی و حسابداری را برای وزارت نفت ایجاد می کند. اما اگر تحریم ها ادامه داشته باشد و پولی به پیمانکاران داده نشود، این تصمیم عاجل است که پیمانکار بدهی خود را به وزارت نفت رد کند و در ازای آن نفت یا فرآورده های نفتی دریافت کند تا بتواند برود و بفروشد. وی ادامه داد: این یک وضعیت اضطراری در دوران تحریم بود، اما اگر برای همیشه گسترش یابد، می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند.

: مجلس در تاریخ 15 اسفندماه بند «ی» را به تبصره 1401 به بودجه اضافه کرد. بر اساس این بند، دولت موظف است به جای بدهی خود به بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه و «بخش‌های خصوصی که به موجب قانون تا پایان سال جاری تأسیس شده است، تا سقف ۹۰ هزار میلیارد تن نفت خام عرضه کند. 1401. همچنین انجام تعهدات موضوع این قانون از جمله پرداخت تعهدات مربوط به پروژه های عمرانی، دفاعی و هسته ای از محل عرضه نفت خام و میعانات گازی صادراتی به این اشخاص و بر اساس قیمت صادراتی شرکت ملی نفت ایران و تسویه حساب از طریق منابع عمومی و دولتی طبق جدول شماره 21 این قانون در خزانه داری کل کشور اعمال می شود.

فروش نفت به افراد در شرایط تحریم یک تصمیم فوری است به این ترتیب پیمانکار بدهی خود به وزارت نفت را برابر می کند.

نارسی گوربن: فروش نفت به افراد یک تصمیم فوری در شرایط تحریم است.

نرسی گوربن کارشناس انرژی در گفتگو با «انتخاب» از مصوبه مجلس خبر داد که حتی دولت نیز با آن مخالف است. خزانه داری، سازمان برنامه و بودجه و سیستم های دولتی توزیع شد. این سیستم جدید فقط زمانی صحبت می شد که تحریم ها بسیار شدید بود. اما اگر به یک راه حل دائمی تبدیل شود، کار را دشوار می کند.

وی گفت: به دلیل اینکه نفت را در اختیار افراد مختلف قرار می دهند و به خاطر خودشان می فروشند، این امر برای وزارت نفت مشکلات مالی و حسابی ایجاد می کند. اما اگر تحریم ها ادامه داشته باشد و پولی به پیمانکاران داده نشود، این تصمیم عاجل است که پیمانکار بدهی خود را به وزارت نفت رد کند و در ازای آن نفت یا فرآورده های نفتی دریافت کند تا بتواند برود و بفروشد. وی ادامه داد: این یک وضعیت اضطراری در دوران تحریم بود، اما اگر برای همیشه گسترش یابد، می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند.

قربانی درباره مشکلاتی که این لایحه به همراه خواهد داشت، گفت: کنترل خرید و فروش نفت و حسابداری آن می تواند منجر به رانت در این حوزه شود.

فروش نفت به افراد در شرایط تحریم یک تصمیم فوری است به این ترتیب پیمانکار بدهی خود به وزارت نفت را برابر می کند.

مرادی، کارشناس انرژی: پرداخت نفت به طلبکاران دولتی که به بازار جهانی دسترسی ندارند، بوروکراسی شرورانه ای است.

احمد مرادی کارشناس انرژی در گفت و گو با «انتخاب» در واکنش به مصوبه مجلس گفت: بله. تخصیص سهمیه های خاص نفت برای برخی از کسانی که در بازارهای جهانی و داخلی ارتباط دارند و به مبادلات دسترسی دارند بی خطر است، اما ممکن است بتوانند زمینه بازی را برای همه طلبکاران سیستم نفت خام دولتی فراهم کنند. این برای آنها مشکل ایجاد می کند.”

وی درباره تصمیم جایگزین خود برای پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران گفت: پیشنهاد من این است که دولت بررسی کند که کدام یک از آنها می توانند نفت توزیع شده را مدیریت کنند و می توانند این نفت را در بازار جهانی یا داخلی بفروشند. “اگر این کار را انجام ندهید، در واقع یک بوروکراسی شرور و وقت گیر را تغذیه می کند که مشکلاتی را ایجاد می کند.”

مرادی گفت: طبیعتاً اگر تحریم ها برداشته شود، مشکلات پیمانکاران کمتر می شود. حتی اگر فرض کنیم مانند اتحادیه تولیدکنندگان برق و فرآورده های برقی و پیمانکاران وزارت نیرو که سال هاست از دولت ارقام هنگفتی را مطالبه می کنند و برخی از آنها حقوق گرفته شده و برخی رفته اند، برخی از پیمانکاران نیز این کار را انجام داده اند. خواسته های بالای دولت طبیعتاً توزیع نفت خام بهتر از خلاء است و آنها را در حالت ترس قرار می دهند. اما این برای همه دریافت کنندگان یا دریافت کنندگان این سهمیه خوشایند نیست و می تواند برای آنها مشکل ایجاد کند.

این نماینده سابق مجلس درباره مشکلاتی که این لایحه به همراه خواهد داشت، گفت: ممکن است مجریان نتوانند به موقع به درخواست های خود پاسخ دهند و به همین دلیل از طرح های دیگر عقب بمانند. این در واقع مانند گرفتن آن و از دست دادن آن است. یعنی زمانی که پیمانکار مطالبات خود را از دولت دریافت می کند، علاوه بر تعهدات خود به پیمانکاران نیز حقوق و مزایا و مرخصی می دهد. بنابراین در صورت ایجاد وقفه در وصول مطالبات، این وقفه به سایر بخشهای زنجیره نیز سرایت می کند و برای جامعه مضر است. توصیه می شود دولت نسبت به پرداخت مطالبات به دلار و ریال اقدام کند و در صورت عدم فروش نفت خام اقدام کند.

دیدگاهتان را بنویسید