فشار خرید لوازم خانگی بر خرده فروشان

فشار خرید لوازم خانگی بر خرده فروشان

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی: 90 درصد مردم لوازم قدیمی را تعمیر می کنند و نو نمی خرند.

فروش لوازم خانگی برای اپراتورها در این بازار به شدت کاهش یافته است. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در این خصوص می گوید: فروشندگان از نظر درآمدی با مشکل مواجه هستند و مردم به دلیل توانایی پایین در خرید و با توجه به اینکه تولید خانوار ایرانی این کالاها را به صورت اقساطی و از فروشگاه های بزرگ خریداری می کنند. لوازم خانگی وابسته به ارز است، با محدودیت پرداخت نیمی از ارز، برخی از تولیدکنندگان بدون کسب مجوز از سازمان حمایت، قیمت کالاهای خود را افزایش دادند.

این روزها مردم فقط از فروشندگان قیمت می گیرند

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درباره وضعیت بازار داخلی لوزم به «اعتماد» می گوید: امروز مردم قدرت خرید کافی ندارند و کمتر از دلالان سطح شهر خرید می کنند، بلکه از فروشگاه های بزرگی که در آن هزینه می کنند، خرید می کنند. اقساطی 24 ماهه لوازم خانگی می فروشند و می خرند. برای مشاغلی که در سطح عرضه هستند یا خرده فروشان از آن شعبه خرید نمی کنند و آن شعبه مانند گذشته نمی فروشد و اکثر افرادی که به ما مراجعه می کنند فقط از دریافت قیمت خوشحال هستند. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی همچنین با اشاره به درخواست چندین شرکت برای افزایش قیمت لوازم خانگی خاطرنشان کرد: امسال قیمت لوازم خانگی بین 5 تا 15 درصد افزایش داشته است اما تنها شرکت های کولر گازی 65 درصد افزایش قیمت داشته اند. افزایش قیمت ناشی از افزایش قیمت ورق فولادی است. در برخی از کانال های فضای مجازی به اشتباه اعلام شد که تمامی برندهای لوازم خانگی ۶۵ درصد افزایش قیمت داشته اند که البته این موضوع را تکذیب کردیم.

افزایش قیمت بدون مجوز انجام شده است

پازوکی تصریح کرد: البته بیشتر این شرکت ها که بین 20 تا 30 شرکت هستند افزایش قیمتی که اجرا کردند بدون مجوز سازمان حمایت بوده و هنوز بررسی هایی در این زمینه توسط این سازمان انجام نشده است. پازوکی تصریح کرد: چرا وقتی تولیدکننده درخواست افزایش قیمت می کند و تحلیل قیمت را به سازمان حمایت ارائه می دهد، سریع بررسی نمی شود؟ وقتی تولیدکننده امروز مواد اولیه خود را به قیمت روز می خرد، یا باید این قیمت کالای خود را محاسبه کند یا خیر و اگر محاسبه کرد و افزایش قیمت داشت، سازمان حمایت باید وارد شود، زیرا این سازمان تنها است. سازمانی که ممکن است برای این تغییرات قیمت به تولیدکنندگان لوازم خانگی اجازه دهد.

چرا فرآیند بررسی قیمت سازمان حمایت کننده باید 6 ماه طول بکشد؟

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اضافه کرد: سازمان حمایت با تشکیل کارگروهی می تواند به راحتی این افزایش قیمت را بررسی کند و قیمت را بفهمد، علیرغم اینکه این روند معمولاً 5 تا 6 ماه طول می کشد و تولیدکننده آنقدر ندارد. زمان بررسی قیمت های جدید زمان می برد، او کالا را با قیمت های جدیدش می فروشد و لیست قیمت نمی دهد و در سامانه 124 آپلود نمی کند و مردم متوجه نمی شوند که چقدر این کالاها را گران خریده اند. وی گفت: امروز مثل گذشته نیست که عده ای تعدادی لوازم خانگی خریداری نمی کردند. امروزه همه خانه ها دارای ماشین لباسشویی و یخچال هستند اما محصولی مانند اجاق گاز که برای یک خانه لازم است و از ورق آهن و فولاد ساخته شده است چرا باید تامین آن مشکل باشد؟مواد اولیه صورت؟ اگر مدعی هستیم که هشتمین کشور تولیدکننده فولاد هستیم، چرا ابتدا مواد اولیه را به کارخانه های داخلی نمی دهیم؟ رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی هرگونه افزایش قیمت لوازم خانگی را منوط به قیمت مواد اولیه در بازار و نرخ دلار دانست و افزود: در حال حاضر مانند گذشته اینگونه نیست. نیمی از ارز را به تولیدکنندگان بدهند، اما ورق و مواد شیمیایی، پتروشیمی و فوم هم گران است، این کار انجام می شود و تولیدکنندگان می خواهند بر اساس این تغییرات قیمت، قیمت محصولات خود را افزایش دهند.

90 درصد مردم لوازم خانگی قدیمی را تعمیر می کنند و وسایل نو نمی خرند

پازوکی درباره خرید در بازار عید نیز گفت: 90 درصد مردم لوازم خانگی قدیمی خود را تعمیر کرده اند و افرادی که برای جهیزیه خرید می کنند اغلب این اجناس را در بازپرداخت انتخاب می کنند و اگر توان مالی بهتری داشته باشند به بازار لوازم خانگی نیز مراجعه می کنند. آنها بازدید می کنند و کالا را به صورت نقدی می گیرند. این فعال حوزه لوازم خانگی درباره عرضه محصولات داخلی با رانت دولتی نیز اظهار کرد: این سوال اصلا صحت ندارد. رانت دولتی در عرضه محصولات داخلی وجود ندارد، آن چیزی که وجود دارد این است که تولیدکننده به دنبال مشتری است و کارفرمایی که امروز 5 یا 10 هزار کارمند دارد، رانت دولتی ندارد و برای ارتقای کیفیت محصولاتش تلاش می کند. تا مردم محصولات آن را خریداری کنند.

یخچال هایی که قبلا یخ می زدند دیگر تولید نمی شوند

پازوکی در پاسخ به این سوال که اجبار به فروش کالای ایرانی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، گفت: ما معتقدیم این اجبار نیست، وقتی دنیا با ما در جنگ است و همچنان در تحریم اقتصادی هستیم چاره ای جز این ممنوعیت های واردات وجود ندارد. خیر در 4 تا 5 سال گذشته، تولیدکنندگان محصولات خود را در بخش‌های مختلف متحول کرده‌اند و محصولاتشان نسبت به قبل بهتر شده‌اند. این در حالی است که قبل از سال 1395 هنوز یخچال و فریزر در ایران تولید می شد، یخ می زد، اما امروز شرکت هایی داریم که در کنار هم ماشین ظرفشویی هایی تولید یا تولید می کنند که قبلا تولید نمی شد. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: اینکه امروز می بینیم تولیدکننده لوازم خانگی در این شرایط سخت اقتصادی سرمایه خود را از کشور خارج نکرده و همچنان با کارگران ایرانی کار می کند فقط برای پیشرفت کشور است و دولت باید علاوه بر نظارت بر این شرکت ها، تسهیلات بیشتری را فراهم کند.

تمام لوازم خانگی کوچک خارجی قاچاق است

وی همچنین درباره تحویل لوازم خانگی کوچک با برندهای خارجی در کشور گفت: این کالاها اغلب به صورت قاچاق وارد ایران می شود و مردم می توانند برای اطمینان از اصالت کالای خریداری شده دو راه انجام دهند. ابتدا باید کالا را از طریق کد رهگیری بررسی کنند و دوم اینکه از طریق سامانه جامع گارانتی کالا از اصالت کالای خود اطمینان حاصل کنند. پازوکی درباره کندی روند صادرات لوازم خانگی نیز گفت: زمانی که یک تاجر خارجی کالای ایرانی می خرد، یکی دو ماهه قرارداد نمی بندد و این قراردادها معمولا یک ساله است و می توان عناصر دیگری را در بندهای آن لحاظ کرد. قرارداد اما سازنده اگر تاجر بگوید که امروز با مشکل دریافت نصف ارز مواجه است و قیمت کالای او افزایش یافته است، دیگر قرارداد قبلی لغو نمی شود و پذیرفتن تاجر برای تاجر قابل قبول نیست. قیمت جدید و باعث کاهش صادرات لوازم خانگی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید