فضای سایبری؛ پلی برای رساندن فرهنگ ایرانی به سراسر جهان/یلدای مجازی، فرصتی برای احیای سنت های رنگ باخته


ساعت: 09:48
تاریخ ارسال: 10/03/1401
کد خبر: 1918957

آداب و رسوم هر ملتی از عناصر فرهنگی هر جامعه است و در عصر بحران هویت یکی از راه های حفظ هویت فرهنگی بازگشت به آداب و رسوم سنتی با کمک فضای مجازی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، با رشد شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، امروزه مرزهای بین شهرها و کشورها دیگر قابل مشاهده نیست و همین امر باعث می شود آداب و رسوم و سنت ها و از همه مهمتر فرهنگ سایر ملل وارد هر ملتی شده و بر سایر ملل تأثیر می گذارد.

در عصر بحران هویت، یکی از راه های حفظ هویت فرهنگی، بازگشت به آداب و رسوم سنتی است. شب یلدا یا چله بهانه ای برای شادی، پیوند دوباره با خلقت و شاید یک شب به ظاهر ساده بوده و هست. اما فلسفه او ایجاد پیوند بین نسل های مختلف در یک خانواده است. آنچه امروزه به مدد فناوری، رسانه و فضای مجازی خانواده ها را به بیراهه کشانده است.

شبکه های اجتماعی فضای مناسبی برای ورود به آداب و رسوم کشورمان است چرا که کشورهای خارجی توانسته اند فرهنگ خود را از طریق این ابزارهای فناورانه و فضای مجازی جدید به مردم دیگر کشورها منتقل کنند و به جای واردات آداب و رسوم کشورهای دیگر، ایرانیان باید آداب و رسوم ایرانی را بپذیرند، جسورتر کنند، اما در عمل اینطور نشد.

کارشناسان معتقدند که؛ کشورهای دیگر سرمایه گذاری زیادی روی رویدادهای خودشان می کنند و همین امر باعث شده آداب و رسوم ایران به گوشه ای برسد و مراسم خارجی اهمیت پیدا کند. و این شاید به دلیل دیدگاه فرهنگی در کشور ما باشد که اجازه نمی دهد آیین ها و مراسم سنتی ایرانی برجسته شود و در اعیاد خاص بیشتر تاکید می شود.

فضای مجازی موجب توسعه فرهنگ و آیین های ایرانی می شود

میتبی سعادتیان معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به تاثیر فرهنگ و هنر بر وحدت اقوام به ویژه در ایام خاص. و مراسمی مانند یلدا می‌گفت: «در ایران از دیرباز در اعیاد ایرانیان، شب‌های خاص از جمله شب یلدا، اقوام مختلف دور هم جمع می‌شدند و آیین‌ها و مراسم خاصی داشتند.

وی با بیان اینکه باید از فناوری های امروزی استفاده بهینه کرد، افزود: در مقطعی آیین های شب یلدا در ابهام قرار گرفت اما با فعالیت ها و اقدامات بسیاری از آیین ها رونق گرفت، یکی از این موارد فضای مجازی بود که به عنوان اهرمی در فضای مجازی موثر بود. توسعه این فرهنگ ها و آیین ها

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با اشاره به قرنطینه در دوران شیوع ویروس کرونا گفت: در دو سال اخیر با وجود بیماری کرونا، خانواده ها کمتر دورهمی را به دلیل شیوع بیماری دیده اند. قرنطینه های موجود اما امسال شرایط بهتر است و دورهمی ها امسال رنگ و بوی دیگری به خود می گیرد.

وی بیان کرد: مردم ما باید بتوانند از امکانات فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مطابق با اهداف تشریح و معرفی آداب و رسوم کشورمان استفاده بهینه کنند، علیرغم اینکه بسیاری از مردم به آن مشغول هستند. یا با آن بیگانه است.

سعادتیان بیان کرد: می توان با بهره گیری از ظرفیتی که فضای مجازی در اختیار همه کاربران قرار داده، به معرفی و شناسایی آداب و رسوم، تعریف سفرهای فرهنگی متنوع در مقاصد گردشگری داخلی و خارجی پرداخت و در این فضا به آنها توجه بیشتری کرد.

وی افزود: همه ما ایرانیان وظیفه داریم که رسم دیرینه کشورمان را آن گونه که از گذشتگانمان به ارث برده ایم به آیندگان منتقل کنیم و اجازه ندهیم این فرهنگ ایرانی-اسلامی ما توسط رسانه ها و فضای مجازی تغییر کند. بیشتر به گونه ای که وقتی به نسل های آینده ما می رسد، نشانی از اصالت فرهنگ ایرانی باقی نماند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خاطرنشان کرد: باید سعی کنید به ریشه و اساس برگزاری این مراسم توجه داشته باشید و از امکانات موجود برای دوره زمانی به بهترین نحو استفاده کنید. شب یلدا یا سایر آداب و رسوم فرهنگی و استفاده از این فرصت ها بدون سر و کار داشتن با شبکه های مجازی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید