فقط این پرسپولیس از مربی استقلال تعریف می کند!

فقط این پرسپولیس از مربی استقلال تعریف می کند!

شکست استقلال مقابل سپاهان در هفته اول لیگ برتر باعث نگرانی هواداران و پیشکسوتان این تیم شد. رضا رجبی که همیشه از مشکلات فنی و آنالیز عملکرد آبی پوشان می گوید، امروز در مصاحبه ای با ناامیدی از این تیم صحبت کرد و ضمن انتقاد از نحوه بسته شدن، سیستم بازی استقلال و رفتار استقلالی ها. ساپینتو در کنار زمین حضور خسرو حیدری در ستاد فنی این تیم گلایه کرد.

*از همان ابتدا مشخص بود که ساپینتو قبل از پیوستن به استقلال شرایط فوتبال ایران را بررسی کرده و در نتیجه به جای تمرکز روی شناخت تیمش، وارد حاشیه شده است. البته این سرمربی از قبل فعالیت های جانبی داشته و فیلم هایش هم موجود است اما متاسفانه هیچکس او را توجیه نکرد که باید روی مسائل فنی تمرکز کنید و شرایط استقلال این گونه است.

*شما به نوع تیم سازی نگاه می کنید. استقلال در حال حاضر 9 مهاجم دارد اما فاقد یک وینگر چپ باتجربه و یک هافبک طراح برای تغذیه مهاجمان است. از نظر فلسفه بازی، با توجه به سیستم 1-4-1-4 سپاهان که بسیار هوشمندانه چیده شده بود، استقلال مجبور نبود با سه مدافع میانی بازی کند. سیستم 2-5-3 برابر با 1-4-1-4 فاجعه است چون جناح چپ و راست استقلال در حمله خالی است. سپاهان علینژاد، رضاییان و حسینی را دقیقا در همان جاها قرار داد و همان رامین رضاییان گل زد. در واقع در هفته اول که شرایط فنی دو تیم مساعد نبود، سپاهان با برنامه ریزی دقیق به میدان رفت و با تجربه و دید خود پیروز میدان شد.

*در مربیگری بحثی به نام «شناخت، تغییر و بهبود در طول بازی» داریم. متأسفانه آقای ساپینتو آن کیفیت را نداشت و افرادی که روی نیمکت بودند، کسانی نیستند که بتوانند تشخیص دهند و تغییرات و بهبودها را ایجاد کنند. آقای آجورلو برای کسب تجربه آقای خسرو حیدری را روی نیمکت استقلال نشاند. چه کمکی می تواند وجود داشته باشد؟ آیا تیم استقلال جایی برای کسب تجربه است؟ تیم استقلال قهرمان شد و مردم خوشحال بودند اما حالا دوباره کل ساختار تیم را به هم ریختند. این رویدادها را در هیچ کجای دنیا نخواهید دید.

*وقتی یک مهاجم به بازی اضافه می کنید، در واقع تراکم خط دفاعی حریف را افزایش می دهید و فضاها را اشغال می کنید. قرار نبود بازی به این شکل پیش برود. شیفت‌ها فقط ترافیک ایجاد کردند. همه مهاجمان روی زمین افتادند و همه گیج و بدون برنامه و تاکتیک بودند. هیچ برنامه ای برای گلزنی نداشتیم و اگر سه ماه اینطور بازی می کردیم نمی توانستیم گل بزنیم. هیچ برنامه ای پشت این تغییرات وجود نداشت و هیچ تغییر یا بهبودی ایجاد نکرد. تنها با این تعویض ها، استقلال در 20 دقیقه پایانی 4 مدافع شد و کمی از سردرگمی این تیم کاسته شد که نشان می دهد استقلال باید چهار مدافع با این ارقام بازی می کرد.

* این روزها بازی گسترده، آماتور و ساده است. اگر به فوتبال اروپا نگاه کنید، توپ بلافاصله از دفاع به عنوان بازی از پشت به خط هافبک و از خط هافبک به خط جلو به سرعت منتقل می شود و کسانی که در فوتبال خود خلاق هستند می توانند این کار را انجام دهند. بارها گفته ام فرشید اسماعیلی برای این تیم مفید است اما البته این بازیکن هم قطع رابطه کرد. بازیکنانی مثل سروش رفیعی و یاسین سلمانی می توانند در این شرایط کمک کنند اما استقلال در حال حاضر هافبکی ندارد که بتواند مهاجمی را در پست قرار دهد. بازیکنانی مثل کاوه رضایی، محبی و قیدی دردی را از استقلال دوا نمی کنند.

* در این تیم نه امضای سرمربی دیده می شد و نه دستوری؛ گاهی تیم می بازد اما نظم تاکتیکی و شرایط بازی نشان می دهد که مربی در فوتبالش امضا دارد و می دانید که تیم در آینده پیشرفت خواهد کرد، اما دیروز از نظر فنی نظمی در کار نبود. به عنوان مثال، تیم های گواردیولا، حتی اگر عقب باشند، باز هم کار مالکیت توپ را انجام می دهند و از عقب بازی می کنند و به یکدیگر پاس می دهند تا خط دفاع حریف باز شود. آیا آنها زنده بازی می کنند؟ خیر؛ چون این سبک بازی تمرین می شود. این سبک بازی مستقل مرا آزار می دهد. در فوتبال همیشه شکست می خورید، اما فوتبال بازی کردن و داشتن شرایط فنی لازم با این که ندانید از بازی چه می خواهید متفاوت است.

* دیروز شاهد هیچ نظم و انضباط تیمی نبودیم، هیچ تغییری مبتنی بر تغییر و پیشرفت وجود نداشت. پس چرا مربی خارجی می آوریم؟ جالب اینجاست که وحید کلیچ که دوست دارد در فضای مجازی جوک بگوید می گوید ساپینتو بهترین سرمربی امسال ایران است. ساپینتو را از کجا می شناسید؟

*دیروز عصبانیت و استرس وارد تیم شد و هر حرکتی که به نظرم عمدی بود اعتراض داشت. نمی دانم با چه کسی در پرتغال مشورت کرده است که به او گفته است در ایران زمینه ها بیشتر از متن است و سعی می کنند مانند آن عمل کنند. مثل تونی اولیویرا که روی زمین خوابیده بود و هیاهو می کرد.

*ساپینتو واسکودوگامای برزیل و موریرنسه پرتغالی را هم کنار گذاشته است و از طرفی مشخص است که نظر فردی متفاوت است. اینکه به او یاد دادند به خبرنگار گل بزند، اتفاق زیبایی است، اما جدای از آن مسائل، باید بتوانید روی تیم خود تمرکز کنید. با این شرایط تا دو سه سال آینده فوتبال ما تعطیل می شود. هر چند الان هم با این مقیاس اقتصادی و میلیاردها پول فکر می کنم تعطیل است. دیروز حداقل 600-700 میلیارد مربی و بازیکن در زمین بودند اما از چهار حرکت فنی خودداری کردند.

دیدگاهتان را بنویسید