فناوری های نوین رایگان در ساخت و ساز ایرانی / پایداری ساختمان ها، عامل اصلی کاهش خسارات زلزله

ساعت: 11:52
تاریخ انتشار: 1400/10/15
کد خبر: 1798174

رئیس سازمان عمران چهارمحال و بختیاری تاکید کرد؛

مهران کوهی کمالی با اشاره به اینکه متاسفانه در ایران از فناوری های نوین در ساخت و ساز استفاده نشده است، گفت: در کاهش زلزله خسارات جانی و مالی به استفاده از مصالح و ظاهر آنها بستگی ندارد، بلکه به پایداری ساختمان بستگی دارد. “

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهران کوهی کمالی رئیس سازمان عمران چهارمحال و بختیاری در گفتگو با جهانبین نیوز؛ وی گفت: متاسفانه در ساخت و سازهای در حال ساخت ایران از فناوری های نوین استفاده نشده است.
وی افزود: فناوری های نوین در بحث ساخت و ساز در کشور گران است و قیمت مصالحی که در زمره مصالح نوین قرار می گیرد برای ساخت مسکن صرفه اقتصادی ندارد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در حوزه ساخت و ساز با استفاده از فناوری های نوین هم بحث هزینه و هم اجرا مطرح است. تخصص و آموزش استفاده از فناوری های جدید در بین مهندسین ایجاد نشده است و این دو نقطه ضعف کمتر در این زمینه اقدام کرده اند.
«در زلزله کاهش خسارات جانی و مالی به استفاده از مصالح و ظاهر آنها بستگی ندارد، بلکه به پایداری ساختمان مربوط می شود. روش طراحی در حال حاضر به گونه ای است که ساختمان نسبت به میزانی که زندگی انسان را نجات می دهد در برابر نیروی خاصی از زلزله مقاوم است.
وی گفت: زلزله هر 500 سال ممکن است اتفاق بیفتد و ساخت یک ساختمان تا 50 سال با استفاده از مصالح گران قیمت مقرون به صرفه نیست، اما باید با طراحی مناسب ساختمان را در مقابل زلزله طراحی کنیم. طراحی بادوام.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری افزود: ساختمان های ویژه ای مانند کتابخانه، موزه، مساجد و … که نوعی زیرساخت در شهرها محسوب می شوند، برای مدت طولانی طراحی می شوند که در برابر زلزله نیز مقاوم هستند.
کوهی کمالی گفت: در واقع فناوری در ساخت و ساز ساختمان و جلوگیری از خطرات زلزله و آسیب نمی تواند عامل اصلی باشد، اگرچه عامل موثری است اما معتقدم با همین مصالح و با یک طراحی اولیه و تخصصی می توان بهترین ساختمان ها را ساخت. مقاوم در برابر سازه های زلزله مانند

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید