فواد حسین وزیر خارجه عراق: ما خواهان توافق ایران و آمریکا هستیم

فواد حسین وزیر خارجه عراق: ما خواهان توافق ایران و آمریکا هستیم

روز جدید وزیر خارجه عراق می گوید کشورش خواهان توافق ایران و آمریکا است و این توافق به نفع کل منطقه خواهد بود.

فواد حسین وزیر امور خارجه عراق در گفت و گو با الشرق الاوسط با اشاره به بحران برق و گاز در عراق گفت: 45 درصد برق و گاز این کشور از ایران تامین می شود، اما خود ایران به دلیل بزرگ بودن کشور گاهی اوقات با بحران مواجه می شود. و به برق زیادی نیاز دارد، بنابراین قصد داریم انرژی را از کشورهای خلیج وارد کنیم.

وی با ابراز نگرانی از درگیری روسیه و اوکراین، گفت: در صورت گسترش جنگ، آتش به منطقه سرایت می کند و به همین دلیل می خواهیم این درگیری را از طریق گفتگو حل کنیم، زیرا در غیر این صورت به وضعیت انفجاری و عراق خواهیم رسید. و ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس از مرزهای این انفجار دور نیستند.

فواد حسین در پاسخ به این سوال که آیا نگرانی هایی درباره توافق ایران و آمریکا در وین وجود دارد، گفت: خیر، اگر بتوانند از طریق گفت وگو و مذاکره به توافق برسند، عالی است. مناقشه ایران و آمریکا در دوران دونالد ترامپ بر اوضاع امنیتی و سیاسی عراق تأثیر گذاشته است، بنابراین ما می خواهیم مناقشه ایران و آمریکا را از طریق توافق بین دو کشور حل کنیم و معتقدم اگر توافقی حاصل شود، به نفع هر دو خواهد بود. کشورها و سود منطقه خواهد بود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اخیرا در یک کنفرانس خبری هفتگی در پاسخ به این سوال که آیا بعد از حمله نظامی روسیه به اوکراین که واشنگتن گفتگو با مسکو را متوقف کرده مشکلی مانند برجام وجود دارد یا خیر، گفت. وی گفت: ما موضوعی را دنبال می کنیم که به نفع امنیت ملی ماست. برخی از مواردی که شما اشاره کردید برای منافع امنیت ملی ما ضروری است. این واقعیت که روسیه به اوکراین حمله کرده است به این معنی نیست که ما باید از پیگیری امنیت ملی و حفاظت از امنیت شهروندان آمریکایی دست برداریم.

دیدگاهتان را بنویسید