فواید و منابع ویتامین D

فواید و منابع ویتامین D

روز جدید : در افراد بالای 50 سال، احتمال کمبود ویتامین D افزایش می یابد و با افزایش سن خطر ابتلا به بیماری افزایش می یابد. بزرگسالان 19 تا 70 ساله باید روزانه 600 واحد ویتامین D دریافت کنند.

دکتر سمانه همایی متخصص روماتولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: ویتامین D یکی از ویتامین های محلول در چربی است که برای بدن ضروری است. وجود این ویتامین برای جذب کلسیم و تشکیل استخوان ضروری است. به عبارت دیگر، کمبود ویتامین D باعث کمبود کلسیم و بیماری های استخوانی مانند پوکی استخوان یا نرمی استخوان می شود.

وی افزود: این ویتامین رشد سلول های سرطانی را کاهش می دهد و از عفونت و التهاب جلوگیری می کند. به همین ترتیب، این ویتامین می تواند سطح انسولین را تنظیم کرده و دیابت را کنترل کند.

به گفته این متخصص، وجود ویتامین D برای عملکرد موثر سیستم قلبی عروقی، ریوی، عصبی و ایمنی ضروری است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نور خورشید و غذا برای دریافت ویتامین D کافی است، گفت: پاسخ منفی است. درست است که بدن ویتامین D را از نور خورشید تولید می کند، اما قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای ساعات طولانی می تواند باعث آفتاب سوختگی، پیری پوست و حتی سرطان پوست شود.

وی در ادامه افزود: از سوی دیگر مواد غذایی کمی حاوی ویتامین D مانند زرده تخم مرغ، جگر، ماهی شور و قارچ هستند. بنابراین، بعید است که ویتامین D کافی را بتوان تنها از طریق رژیم غذایی به بدن رساند. بنابراین راهی جز استفاده از مکمل های ویتامین D وجود ندارد.

این روماتولوژیست عفونت مداوم، خستگی و ضعف شدید، درد کمر و استخوان، افسردگی، اختلال در ترمیم زخم، پوسیدگی دندان، ریزش مو و درد عضلانی را از علائم کمبود ویتامین D می داند.

افراد 71 سال و بالاتر باید 800 واحد از این ویتامین را دریافت کنند. آزمایش خون می تواند میزان ویتامین D را در بدن مشخص کند. توجه داشته باشید که ویتامین D بیش از حد در بدن می تواند اثرات منفی جدی برای سلامتی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید