قابلیت های علمی و مواد اولیه برای پردازش بافت پزشکی قانونی وجود دارد

ساعت: 16:33
تاریخ انتشار: 1401/10/14
کد خبر: 1921980

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: مرکز تحقیقات پزشکی قانونی در حال حاضر از توان علمی و فنی لازم برای فرآوری بافت برخوردار است و در صورت تامین اقلام و هزینه های لازم می تواند فرآوری بافت را نیز انجام دهد که نتیجه آن بسیار خواهد بود. برای مردم به ویژه بیماران مفید است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، عباس مسجدی در جلسه هیات امنای مرکز مطالعات پزشکی قانونی کشور که با حضور دکتر الفت معاون توسعه سازمان پزشکی قانونی کشور برگزار شد. قوه قضائیه، دکتر رائی زاده رئیس سازمان نظام پزشکی، دکتر شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و سایر اعضای هیئت امنای مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با تاکید بر اینکه مراکز تحقیقاتی باید محصول- وی گفت: سال گذشته اولین محصول عرضه شده توسط مرکز علوم پزشکی قانونی که کیت های ژنتیکی بود توسط رئیس کل دادگستری رونمایی شد. این یک دستاورد بزرگ برای کشور محسوب می شود.

وی افزود: ایران با رونمایی از این محصول به پنجمین کشور تولید کننده کیت های ژنتیک در جهان در این سطح از استانداردها تبدیل شد و کیت های تولید شده هم اکنون در آزمایشگاه های پزشکی قانونی مورد استفاده قرار می گیرد.

مسجدی با بیان اینکه در آینده کیت های ژنتیکی مرکز تحقیقات در اختیار آزمایشگاه های خصوصی نیز قرار خواهد گرفت، گفت: به دلیل اهمیت ویژه پرونده های ژنتیکی، پزشکی قانونی در آزمایشگاه ها تنها از کیت هایی استفاده می کند که بسیار دقیق و دارای ضریب خطای بسیار پایینی هستند. کیت های تولیدی مرکز تحقیقات که در حال حاضر توسط آزمایشگاه های ژنتیک قانونی استفاده می شود دارای بالاترین استانداردهای بین المللی می باشد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور ادامه داد: پس از تولید کیت ژنتیک، رسیدگی به پرونده 80 هزار خانواده که فرزندانشان مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی داشتند در دستور کار این سازمان قرار گرفت. پس از آن تفاهم نامه ای با وزارت مراقبت های اجتماعی به امضا رسید که در قالب اقدامی در حال انجام است تا هویت این کودکان مشخص شود و مدارک هویتی برای آنها صادر شود.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با تاکید بر اینکه جسارت و اعتماد به نفس نخبگان جوان پژوهشگاه بسیار قابل تقدیر است خاطرنشان کرد: یکی دیگر از محصولات تولید شده در این مرکز هموژنایزر است. با توجه به افزایش چشمگیر قیمت نمونه خارجی این محصول، نخبگان مرکز تحقیقات تمام توان و تلاش خود را به کار گرفتند و در سال گذشته موفق به مکان یابی دستگاه همگن سازی شدند.

وی گفت: دستگاه هموژنایزر یکی از دستگاه های کاربردی در آزمایشگاه های سم شناسی قانونی است که نمونه بومی سازی آن در حال حاضر در پزشکی قانونی مورد استفاده قرار می گیرد و نسبت به نمونه های خارجی برتری قابل توجهی دارد.

مسجدی ادامه داد: با توجه به نیاز داخلی به هموژنایزر، آمادگی صادرات این محصول به کشورهای دیگر را داریم.

وی تولید دستگاه نمونه گیری اتوماتیک (اتوسامپلر) را از دیگر اقدامات پژوهشگاه عنوان کرد و یادآور شد: این دستگاه نیز یکی از تجهیزات کاربردی آزمایشگاه ها است که به کاهش سرعت تولیدات و پاسخگویی هر چه سریعتر به موارد کمک می کند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در بخشی دیگر از سخنان خود به موضوع فرآوری بافت اشاره کرد و گفت: بحث فرآوری بافت هایی مانند بافت استخوانی، دریچه های قلب و… است. یکی از نیازهای اصلی و مهم کشور است که در حال حاضر توسط دو شرکت خصوصی انجام می شود و حاصل کار آنها 40 درصد نیاز داخلی را پوشش می دهد.

وی ادامه داد: مرکز تحقیقات پزشکی قانونی در حال حاضر از توان علمی و فنی لازم برای فرآوری بافت برخوردار است و در صورت تامین اقلام و هزینه های لازم می تواند فرآوری بافت را انجام دهد که نتایج آن به نفع مردم و به ویژه برای بیماران بسیار مفید خواهد بود.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور افزود: در این زمینه مذاکراتی با دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده و امیدواریم هر چه زودتر وارد مراحل اجرایی شویم.

مسجدی همچنین به ضرورت ایجاد دانشکده پزشکی قانونی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه سه وظیفه از پنج وظیفه اصلی سازمان پزشکی قانونی رسیدگی به امور آموزشی و پژوهشی است، ایجاد دانشکده برای این سازمان بسیار ضروری به نظر می رسد اگر پزشکی قانونی در مرز دانش باشد اگر حرکت نکند از بسیاری از علوم مدرن عقب می ماند.

در این جلسه دکتر رئیس زاده رئیس سازمان نظام پزشکی کشور نیز به نقش مهم و جایگاه قابل توجه مرکز تحقیقات پزشکی قانونی اشاره کرد و گفت: با توجه به موارد و اطلاعات منحصر به فردی که در پزشکی قانونی وجود دارد، حوزه پژوهش و تحقیقات عالی در این سازمان موجود است و استفاده از این اطلاعات در حوزه های برنامه ریزی و تصمیم گیری در کشور بسیار مفید است.

وی ادامه داد: هر پرونده پزشکی قانونی در هر زمینه تخصصی مانند یک کلاس درس بزرگ است که می توان از اطلاعات موجود در آن چیزهای زیادی یاد گرفت.

وی افزود: سازمان می تواند در حوزه بیوتروریسم و ​​سم شناسی فعالیت کند و در این زمینه کارهای ارزنده ای انجام دهد.

در این جلسه دکتر شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز به تدابیر ویژه پزشکی قانونی اشاره کرد و گفت: پزشکی قانونی به دلیل دسترسی به اطلاعات و یافته های منحصربفرد قادر به انجام اقدامات و فعالیت های میدانی است. تحقیقاتی که هیچ مرکز یا دانشگاه دیگری نمی تواند انجام دهد.

در این جلسه محسن صابری رئیس مرکز مطالعات پزشکی قانونی گزارشی از فعالیت های مرکز و برنامه های آتی آن ارائه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید