قالیچه قلب کویری که مجلس سنا را زینت داد / راوارا در آستانه ثبت ملی به عنوان فرش دستباف

ساعت: 10:11
تاریخ انتشار: 14/01/1400
کد خبر: 1794042

راور، خاستگاه مرغوب‌ترین قالی‌های تاریخ کرمان؛

سید محمدعلی گلاب زاده با تاکید بر اینکه به نظر من راور خاستگاه نفیس ترین فرش های تاریخ کرمان بوده و هست، گفت: ابوالقاسم کرباسی محروم حدود چند صد سال پیش برای آمریکا فرش 400 متری بافت. سنا

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند; شهرستان راور در شمال استان کرمان قرار دارد و از گذشته تا به امروز از این شهر به عنوان قطب قالی بافی استان یاد می شود و به گفته سید محمدعلی گلاب زاده مورخ کرمانی راور; این خاستگاه نفیس ترین فرش های تاریخ کرمان است. در سال 1992، فرش‌های راور در حراجی در نیویورک به قیمت 33 میلیون دلار فروخته شد و گران‌ترین فرش جهان شد.

در روزهای اخیر رسانه ها خبری مبنی بر ثبت ملی این شهرستان به عنوان شهر فرش دستباف منتشر کردند که در آن حسین زاده گفت: از یک سال و نیم گذشته شهرستان راور به عنوان شهر ملی فرش دستباف نامزد شده است. راور این شهرستان ظرفیت ملی شدن در زمینه فرش دستباف را دارد.

راور در آستانه ثبت ملی به عنوان فرش دستباف

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ادامه داد:

سید محمدعلی گلاب زاده در گفتگو با راه آرمان; وی در خصوص ویژگی های قالی و گلیم راور با بیان اینکه راور همواره یکی از معتبرترین پایگاه های اقتصادی استان کرمان بوده است، گفت: از خلاقیت ها و صنایع دستی راور بهره مند می شد.

این مورخ کرمانی ادامه داد: زمانی سفره هایی وجود داشته که در راور بافته و درست می شد و به شهرهای بزرگی مانند خراسان صادر می شد و این نشان می دهد که چقدر در این زمینه تجربه داشته اند و کارشان مطلوب بوده است.

مرغوب‌ترین قالی‌های کرمان با بافت راور معروف هستند

وی بیان کرد: موضوع قالی بافی در راور بیش از هر چیز همواره مورد توجه و تایید بوده است; به گونه ای که همواره می توان نفیس ترین و با ارزش ترین فرش های کرمان را با بافت راور شناخت و دید.

گلاب زاده گفت: حتی در ایام بی گره بافی در کرمان خوشبختانه ریورها توانستند از این فاجعه در امان بمانند و تا حد زیادی توانستند جایگاه فرش کرمان را حفظ کنند که با کمال تاسف باید بگویم که این مورد آسیب قابل توجهی به فرش کرمان وارد کرد. و جایگاه فرش کرمان را در جهان بدتر کرد، اما فرش راور همواره مورد توجه بوده است.

این مورخ کرمانی با اشاره به اینکه در جلد دوم کتاب تاریخ اقتصاد و تجارت کرمان به جایگاه فرش هزاره نهم قبل از میلاد اشاره کردم، گفت: یکی از افرادی که در این زمینه صاحب نظر است و نظر خود را می تواند بر اساس مقام رفیع فرش راور، افضل الملک محروم از شخصیت های بزرگ عصر قاجار بود.

کلکسیونر قالی قاجار از بافت فرش های راور شگفت زده شده است

وی گفت: مرحوم افضل الملک در این منطقه می گفت که در تالار بزرگ حاجی جعفر فرش های بسیار خوبی با 12 قالی و طیف وسیعی از فرش های عالی دیدم و تعجب کردم که مردم کاسبه راور چنین فرش هایی را از کجا آورده اند؟ اما معلوم شد که حاجی جعفر یک کارخانه فرش دارد که چنین فرش هایی را در خانه اش توزیع می کند.

گلاب زاده گفت: مرحوم افضل الملک ادامه داد; حاجی جعفر مرا به قالی‌بافی‌اش برد و فرش‌های بسیار خوبی را که بچه‌ها می‌بافند آویزان کردند و این فرش‌ها بالاترین نتیجه را داشت و آدم از طرح و نحوه بافت آن‌ها شگفت‌زده می‌شد. این نظر شخصی است که فرش زیاد داشت و از افرادی بود که در خانه خود کلکسیونی از فرش داشت که بسیار ارزشمند و مهم بود.

این مورخ کرمانی افزود: مرحوم افضل الملک می گوید; نقش و نگار و بافت فرش های راور ما را متعجب کرد و گفت شما این فرش ها را چند دلار فروختید.

فرشی از دل کویر که سنگفرش مجلس سنای آمریکا بود

وی با اشاره به مطالب فوق توضیح داد: این نظر یک مجموعه دار و کارشناس فرش است. از این رو فرش راور تاریخچه قابل توجهی دارد و در راور فرش هایی از زمان صفویان می بینیم و از نظر کیفیت جایگاه بسیار باصفایی دارد.

گلاب زاده گفت: سخنرانی مرحوم افضل الملک بر دار قالی مرا به یاد قالی معروفی انداخت که شرح آن را در تاریخ اقتصاد و تجارت کرمان از هزاره نهم پیش از میلاد نوشتم. عرض این فرش بیست متر است که در حدود چند صد سال پیش توسط مرحوم ابوالقاسم کرباسی بافته شده و چهارصد متر است.

این مورخ کرمانی گفت: من شخصا برای بازدید از این فرش به ساختمان سنای آمریکا در واشنگتن رفتم اما روزی که رسیدم روز بازدید نبود و بر اساس بررسی ها گفتند فرش بافته شده است.برای مجلس سنای آمریکا. و دلیل آن این است که برخی از فرش ها آسیب دیده اند، چند دستگاه منبت برای تعمیر آن آورده شده و سپس آن فرش به موزه فرش واشنگتن منتقل می شود.

وی با اشاره به مطالب فوق و با تاکید بر اینکه به نظر من راور خاستگاه نفیس ترین فرش های تاریخ کرمان بوده و هست، در پایان خاطرنشان کرد: این فرش یکی از با ارزش ترین و نفیس ترین فرش هایی است که نمی توان قدردان آن بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید