قانون معادن در مجلس شورای اسلامی در حال اصلاح است.

ساعت: 15:23
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۰۲
کد خبر: 1794425

در نشست معاون وزیر صمت با فعالان معدنی استان مرکزی موارد زیر مطرح شد:

مختشمپی پور گفت: هدف جایگزینی نفت نیست، بلکه بحث این است که باید سهم منطقی تری از معادن در اقتصاد داشته باشیم. به نظر می رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; رضا محتشمپی پور معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت ظهر امروز در نشست با تشکل ها و فعالان معدنی استان مرکزی اظهار داشت: علاقه مندیم از تجربه یک کلینیک معدنی در استان استفاده کنیم. مارکیزها

وی افزود: بازیافت یکی از اولویت هاست اما در این حوزه با یک چالش و چالش مواجه هستیم و آن مشکل انرژی است که باعث کاهش تولید شده است. گلوگاه ما در بخش انرژی است و بحث توسعه معادن با این چالش مواجه است، بنابراین موضوع بازیافت می تواند ارزش افزوده داشته باشد. «بخش معدن را بالا ببرید.

آیا باید سهم منطقی تری از معادن در اقتصاد داشته باشیم؟

محتشمی پور با بیان اینکه قرار نیست معدن جایگزین نفت شود، گفت: آنچه پیش بینی شده نقش معدن در اقتصاد است. کاهش می یابد.

معاون وزیر صمت گفت: اگر بخواهیم از همان منظری که سال هاست به معدن نگاه کنیم در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد در حالی که نمی توانیم چنین نگاهی داشته باشیم زیرا معادن در دست خصوصی است. اشخاص حقیقی. این بخش و درآمدهای آن، مانند نفت، کاملاً در اختیار ماست. «دولت آنجا نیست.

وی ادامه داد: بحث این است که باید سهم منطقی تری از معادن در اقتصاد داشته باشیم. افزایش سهم معادن در خلق ثروت ملی از نظر درآمد معدن دو واژه متفاوت است که نباید در یک نگاه به آنها نگاه کرد.

مختشمپی پور در پاسخ به گلایه ها در خصوص حقوق معادن دولتی افزود: بررسی درآمدهای بودجه در سال های اخیر، عدم شفافیت مشخص در محاسبه و عدم پرداخت حقوق دولتی باعث شده است که معادن مطالبه کنند که حقوق خود را پرداخت نکنند، بنابراین بودجه بنابراین سال گذشته سهم معادن دولتی در بودجه 10 تریلیون تن بود اما امروز 40 تریلیون تن پیشنهاد می کنیم که در مراحل تصویب قابل افزایش است و این ما را به مشکل امروز رساند که چگونه می توان این عدد را ثابت کرد. اعلام شده برای حقوق معدن دولتی یک عدد واقعی است.

سالانه 2 تا 3 هزار دستگاه در معادن مورد نیاز است / رفع نیاز معادن با ماشین های دست دوم بازی با ضرر مضاعف است.

وی با تاکید بر اینکه تجهیزات معدن بخشی از نیازهای فناورانه معادن است، گفت: از یک سو با توسعه ساخت تجهیزات خانگی و افزایش عمق آن و استفاده از این فناوری برای پشتیبانی، فناوری خواهیم داشت، اما از سوی دیگر وضعیت نباید تغییر کند.

معاون وزیر صمت گفت: کمترین برآورد ما این است که سالانه حدود 2000 دستگاه معدن مورد نیاز است، حتی برخی برآوردها 3000 دستگاه است، اما در سال گذشته حدود 500 دستگاه تحویل داده شده است، یعنی 1500 تا 2500 دستگاه کمتر. چرخه معدن

وی افزود: بیم آن می رود که اگر بخواهیم با ماشین آلات وارداتی این خلاء را پر کنیم، بازی مضاعف است، یعنی منابع ارزی را از دست داده ایم و نیاز معادنمان تامین نمی شود.

معاون وزیر معادن تاکید کرد: ایجاد تعادل در تامین ماشین آلات که هم منافع بخش معدن و هم آینده بخش معدن را با توسعه مهندسی مکانیک تضمین کند، اولویتی است که امیدواریم بتوانیم مکانیزمی که مشکل تحویل ماشین آلات در معادن را حل می کند.» و از ظرفیت هپکو استفاده کنید.

محتشم‌پی‌پور در پاسخ به گلایه‌ها مبنی بر کمبود تسهیلات بانکی برای بخش معدن گفت: سرمایه‌گذاری در بخش معدن ریسکی است و بانک‌ها تلاش می‌کنند وارد این عرصه نشوند، بنابراین صندوق توسعه معدن در حال حاضر تنها ابزار فعالان این بخش است. می تواند به ویژه “استفاده برای تامین ماشین آلات.

قانون معادن در مجلس شورای اسلامی در حال اصلاح است

علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، کمیجان و هنداب نیز در این نشست گفت: قانون معادن مجلس شورای اسلامی در حال اصلاح است و فرصتی است تا این قانون به عنوان زیرساخت معدنی کشور بررسی شود.

وی افزود: اختیارات شورای عالی معدن باید به استان ها و اصل کار در استان تفویض شود که این امر می تواند در تسریع فرآیندها و کاهش تشریفات اداری بسیار موثر باشد.

فرصتی برای فعالان حوزه معدن برای استفاده از تسهیلات صندوق توسعه معدن برای خرید از هپکو

علی محمد رفیعی، مدیرعامل هپکو نیز پیشنهادی برای رفع مشکلات مالی معدنچیان برای تامین ماشین آلات از این شرکت ارائه کرد و گفت: در صورت وجود بانک ها می توانیم 70 درصد برای تامین ماشین آلات معدنی از طریق صندوق توسعه معادن وام بگیریم. امکان استفاده از این قالب و خرید تجهیزات لازم از هپکو برای آنها وجود نخواهد داشت، بنابراین در صورت موفقیت پروژه، این پروژه را به معادن سراسر کشور گسترش خواهیم داد.

در این نشست تعدادی از نمایندگان تشکل ها و انجمن های معدنی و فعالان حوزه معدن استان مرکزی به بیان برخی مشکلات و موانع در این زمینه پرداختند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید