قدرت “دود” در اتر یک روز جدید

قدرت “دود” در اتر یک روز جدید

الهام صالحی: ۲۱ روز از آلودگی هوای پایتخت می گذرد. بررسی داده های رسمی نشان می دهد که غلظت آلاینده دی اکسید گوگرد در روزهای اخیر افزایش یافته است. آلاینده های ناشی از سوخت دیزل و بنزین با کیفیت پایین. بر اساس برخی فرضیات، بنزین بی کیفیت در پتروشیمی ها تولید و توزیع می شود که تاکنون به صورت رسمی تایید نشده است. علاوه بر این، نیروگاه ها به دلیل کمبود گاز، نفت کوره را برای تولید برق می سوزانند. اما آنچه در کلان شهرها نگران کننده و خطرناک است حمایت از تولید بنزین بی کیفیت و خودروهای خطرناک و آلاینده است. بر اساس قانون هوای پاک، 1400 خودرو و بنزین یورو 6 باید از خارج تولید یا وارد می شد، اما به گفته مسئولان نیمی از بنزین مصرفی کشور با استانداردهای یورو 3 و 4 است که آلاینده تولید می کند. این در حالی است که کشور از بنزین بی کیفیت استفاده می کند در حالی که دنیا از بنزین یورو 6 استفاده می کند که آلودگی کمی دارد. در این شرایط خبری از برقی شدن اتوبوس ها و تاکسی ها نیست و هنوز میلیون ها خودرو، موتورسیکلت و وسایل نقلیه عمومی فرسوده در کشور وجود دارد و قانون اسقاط خودروهای فرسوده نیز وجود ندارد. اجرا شد. گزارش اصلی به این موضوع می پردازد.

افزایش غلظت دی اکسید گوگرد

در روزهای اخیر میزان دی اکسید گوگرد آلاینده افزایش یافت و به 101 رسید. روز یکشنبه 29 آذرماه غلظت آلاینده SO2 در تمامی ایستگاه های تهران 28 بود.

بررسی داده های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می دهد که در همان مناطق نزدیک به کارخانه ها و صنایع، غلظت آلاینده SO2 در روزهای اخیر افزایش یافته است.

به عنوان مثال غلظت آلاینده در منطقه 22 در روز یکشنبه 30 فروردین ماه 27 بوده است. چهارشنبه و پنج شنبه به ترتیب به 103 و 104 رسید. یک جهش بیش از 3.8 بار در چهار روز!
این ارقام مصرف سوخت در این صنایع را نشان می دهد. با این حال مقامات می گویند خبری از سوخت دیزل نیست. سوال اینجاست که اگر در تهران سوختی نمی سوزد، پس آلودگی هوا و افزایش غلظت دی اکسید گوگرد آلاینده از کجا می آید؟

50 درصد بنزین غیر استاندارد است

متهم بعدی این ماجرا بنزین بی کیفیت است. حمید حسینی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در گفت و گو با خبرنگار تجارت، گفت: 50 درصد بنزین تولیدی کشور دارای استاندارد یورو 4 است، بنابراین باید فرض کنیم که بخشی دیگر از بنزین تولید شده فاقد استانداردهای لازم.

وی ادامه می دهد: بخشی از بنزین تولیدی ما یورو 4 است و بقیه بنزین تولیدی اکتان 87 است. یعنی چیزی شبیه یورو 3.
حسینی در پاسخ به این سوال که بنزین یورو 3 غیراستاندارد کجا تولید می شود؟ وی می گوید: در پالایشگاه های شیراز، اصفهان، شازند اراک، تبریز و تهران تولید می شود.وی ادامه می دهد: کشور ظرفیت تولید بنزین یورو 4 و 5 را دارد و مصرف بنزین کشور بالای 100 میلیون لیتر است. و ما نمی توانیم برای همه بنزین با کیفیت بالا ارائه کنیم. رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی می گوید: در پالایشگاه اراک اختلال ایجاد شده که امکان تولید سوپر بنزین وجود ندارد. حدود هشت میلیون لیتر سوپر بنزین از زنجیره تولید خارج شده است. حمیدرضا صالحی، نایب رئیس کمیته انرژی اتاق بازرگانی نیز به تجارت گفت: در فصل زمستان مصرف گاز در کشور افزایش می یابد. ما در سال های اخیر در حوزه های گازی سرمایه گذاری نکرده ایم. به همین دلیل، بسیاری از نیروگاه ها از سوخت دیزل برای تولید برق استفاده می کنند. وی ادامه می دهد: اینکه برخی می گویند بنزین بی کیفیت توزیع می شود شاید به دلیل فعال شدن مراکزی باشد که قبلا بنزین بی کیفیت تولید می کردند. بنزین با کیفیت این در حالی است که بررسی غلظت آلاینده ها در تهران حاکی از افزایش غلظت دی اکسید گوگرد در مناطق پرتردد مانند تربیت مدرس است. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران پس از بررسی اطلاعات دریافتی از ایستگاه های سنجش کیفیت هوای پایتخت در روزهای اخیر از افزایش ساعتی غلظت آلاینده دی اکسید گوگرد در برخی ایستگاه ها خبر داد. این آلاینده به دلیل استفاده از سوخت های گوگردی در منابع ثابت است. سید محمدمهدی میرزای قمی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، درباره افزایش غلظت آلاینده ها در هفته گذشته اظهار کرد: در هفته گذشته به ویژه در فاصله زمانی 31 تا 25 آذرماه، افزایش غلظت آلاینده دی اکسید گوگرد به ویژه در وسط روز، فراتر از حد استاندارد بود. در ایستگاه های واقع در ضلع غربی و جنوبی شهر نسبت به ایستگاه های سایر نقاط شهر افزایش شاخص این آلاینده را مشاهده می کنیم. اولین روز آلوده از نظر آلاینده دی اکسید گوگرد از ابتدای سال تاکنون روز پنجشنبه (4 آذر) رخ داد.

میرزایی کومی همچنین گفت: بررسی شاخص این آلاینده در تهران از سال 1393 نشان می دهد که علیرغم فراتر رفتن شاخص از حد مجاز در برخی ایستگاه ها در سال های اخیر، میانگین شاخص کل شهر تهران هرگز وارد وضعیت آلاینده نشده است. پنجشنبه هفته گذشته اولین روز آلوده برای آلاینده دی اکسید گوگرد در هفت سال گذشته بود.

وی ادامه داد: بررسی آلاینده دی اکسید گوگرد در شهر تهران در سال های اخیر نشان داد که عمدتاً در نیمه دوم سال به دلیل افزایش سکون و پایداری نسبی جو، شرایط کمتر مساعدی را برای این امر شاهد هستیم. آلاینده و افزایش غلظت آن در اواسط روز در هفته گذشته، نشان دهنده تأثیر منابع غیرترافیکی در وقوع این رویداد است. مشکل ذکر شده تولید این آلاینده به دلیل استفاده از سوخت های گوگردی در منابع ثابت است.

بازگشت به بنزین پتروشیمی

برای اولین بار در سال 1391 به دلیل تحریم ها و کمبود بنزین، بنزین پتروشیمی عرضه شد. همزمان آلودگی هوا دوچندان شد و مسئولان وقت با کتمان این معضل راهکارهایی مانند آب پاشی را برای رفع این مشکل پیشنهاد کردند. سال هاست که دیگر بحث تولید بنزین پتروشیمی مطرح نیست، اما به نظر می رسد تاریخ دوباره در حال تکرار است، با یک تفاوت بزرگ که مسئولان دیگر آن را تکذیب نمی کنند، اما به صراحت می گویند این بنزین آلوده نیست. بنزین پتروشیمی همیشه منتقدان و حتی طرفدارانی دارد.
معصومه ابتکار رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مخالف در صفحه توئیتر خود در این باره نوشت: هوا دوباره سرد شده و آلودگی هوا در شهرهای بزرگ افزایش یافته است. اگرچه تابستان هم خوب نبود. گزارش ها حاکی از کاهش روزهای سالم، توقف نوسازی خودروهای فرسوده، عدم توجه به معاینه فنی و سایر محورهای برنامه کاهش آلودگی هوا و همچنین خبر بازگشت بنزین آلوده پتروشیمی است. به چرخه توزیع با مردم صادق باش.”

تاثیر بنزین نامرغوب بر آلودگی هوا

سیدحمید حسینی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه این بنزین جزء بنزین یورو 4 توزیع شده در کشور نیست، گفت: بنزین یورو 3 با اکتان پایین قطعا در آلودگی هوا موثر است. اما نکته مهم این است که 450 هزار خودروی فرسوده در کشور وجود دارد و تعداد زیادی از آنها در تهران تردد می کنند. برخی از این خودروهای دست دوم در حمل و نقل عمومی استفاده می شوند. بعد از چین، آمریکا و روسیه، ایران بیشترین آلاینده ها به ویژه کربن را دارد و اگر به توافقنامه پاریس می پیوستیم، هر ساله باید میلیاردها دلار جریمه برای آسیب هایی که به محیط زیست وارد می کنیم، بپردازیم.

عدم توزیع بنزین یورو 4

ناصر رئیسی فرد، رئیس سابق کانون اصناف کشور درباره توزیع بنزین پتروشیمی ها به هممهان گفت: در دولت احمدی نژاد که به دلیل تحریم ها تولید بنزین کاهش یافت، بنزین پتروشیمی تولید و عرضه می شد، نمی دانم که آیا اکنون این اتفاق می افتد، اما از نظر کیفیت بنزین، تحلیلی برای سنجش کیفیت بنزین با استاندارد وجود ندارد. هر بنزینی که در بارنامه تحویل داده شود را به مردم تحویل می دهیم. سیستم کهاب برای رفع بو و بنزین در جایگاه نصب شد. اما بعضی روزها بوی بنزین به قدری بد می شود که فایده ای ندارد و با آتش زدن ماشین ها بوی بدی متصاعد می شود. این بوی بد درست زمانی می آید که مردم به کیفیت پایین بنزین اعتراض می کنند.

رئیس هیئت مدیره فرد بابیان اینکه تعادل بین مصرف و تولید بنزین وجود دارد اما در حال حاضر مصرف افزایش یافته است، گفت: نمی توانیم کیفیت را اندازه گیری کنیم، اما در حال حاضر بنزین یورو 4 توزیع نمی شود و با توجه به بارنامه های موجود، دو یا سه بار بالابرنده شده است. بنزین های با کیفیت معمولا هر روز به جایگاه می آید و بنزین با کیفیت یورو 4 هم می تواند وارد جایگاه شود. به جرات می توانم بگویم با توجه به آلودگی هوا و گزارش های مردمی، کیفیت بنزین خوب نیست. سوپر بنزین در جایگاه ها موجود نیست. پس از اعتراضات فراوان متوجه شدیم که از دیروز (یکشنبه) در برخی از جایگاه هایی که سوپر بنزین مشتری بیشتری دارند، می توان سوپر بنزین را توزیع کرد. اما نمی‌دانم این کار انجام می‌شود یا نه، تازه شنیده‌ایم تعمیرات اساسی پالایشگاه اصفهان تمام شده است و امکان توزیع سوپر بنزین وجود دارد.»

خطر سوختن سوخت

پایتخت نشینان امسال 144 روز قابل قبول، 106 روز ناسالم برای گروه های حساس، 16 روز ناسالم، 2 روز بسیار ناسالم و 2 روز خطرناک را پشت سر گذاشتند و همچنان در هوای آلوده ای که منجر به تعطیلی شد به سر می برند. در نهایت بسته شدن دربی ته آنها دعا کردند. شاید باران ببارد و این آلودگی را از چهره شهر بشوید.

این در حالی است که در پنجمین جلسه شورای شهر تهران موضوع نفت کوره و بنزین پتروشیمی برای اولین بار مطرح و تصویب شد. آرش حسینی میلانی، عضو سابق کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری درباره این خبر گفت: در بررسی های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، دی اکسید گوگرد متصاعد شده مشاهده شد و علیرغم ارسال مجدد به تهران منتقل شد. مسافت 100 کیلومتر و نظر آنها این بود که آلودگی در جنوب تهران به دلیل سوختن سوخت در اطراف تهران افزایش یافته است.

اهوازی آهی کشید

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به سوختن مازوت نیروگاه رامین اهواز و آلودگی شدید هوا در روزهای اخیر، گفت: متأسفانه دستگاهی برای کنترل آلاینده های ایجاد شده در نیروگاه رامین اهواز نصب نشده است. توسط نفت کوره و در هر صورت باید این شرایط آلایندگی را برای مدت محدودی بپذیریم! این توضیحات و برخورد مسئولان با معضلات آلودگی هوا نشان می دهد که جان مردم برای مسئولان اهمیت چندانی ندارد! گفته می شود در روزهای اخیر 7000 کودک مبتلا به عفونت تنفسی به مراکز بهداشتی درمانی خوزستان مراجعه کرده اند.

آفتاب نیوز : محمدجواد اشرفی با اشاره به برخی عوامل آلودگی هوای خوزستان گفت: متاسفانه بیش از هفت ماه است که بنزین یورو 4 در خوزستان توزیع نمی شود و با توجه به شرایط جوی خوزستان و فعالیت مراکز نفتی، یک یکی از درخواست های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست از وزارت نفت، توزیع سریع بنزین یورو 4 به تمام جایگاه های سوخت استان خوزستان است. مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص آغاز سوختن مازوت در نیروگاه رامین اهواز گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و سرمای شدید در سایر استان ها و لزوم استفاده از گاز برای گرمایش این مناطق، وزارت نفت خوزستان را تایید کرد. شرکت گاز به نیروگاه رامین سوخت گاز نمی دهد. اهواز از حد تعیین شده خودداری می کند، بنابراین در برخی از واحدهای نیروگاه رامین از گازوئیل به عنوان سوخت جایگزین استفاده می شود.

7000 کودک از بیمارستان لود بازدید می کنند

دیدگاهتان را بنویسید