قرار دادن مردم در برابر مردم کار خطرناکی است/ دود هر دوگانه انگاری به چشم نظام و ملت می رود.

قرار دادن مردم در برابر مردم کار خطرناکی است/ دود هر دوگانه انگاری به چشم نظام و ملت می رود.

روز جدیدمعاون ساماندهی و سخنگوی شورای تعیین خط مشی ائمه جمعه کشور تاکید کرد: راهبردی که اکنون دشمن در پیش گرفته و در سال های اخیر از آن بهره برده، دوگانه گرایی است. هر نوع دوگانه انگاری قطعا در چشم نظام و مردم و امت و ملت دیده می شود.

حجت الاسلام علی نوری در خصوص برخی ادعاها مبنی بر اعلام دستور کار خطبه های هفتگی به ائمه جمعه از سوی شورای سیاست گذاری گفت: در جلسه ای که اخیرا برگزار کردیم این سوال مطرح شد که چرا گاهی صحبت های آقایان به دنبال دارد. همان الگو، مسئله و مثال. من پاسخ دادم که ما متهمیم که چرا همان سفارش و مطالبی را می دهید که آنها در خبرنامه می خوانند. سوال این است که اگر به مردان دستور داده ایم که بولتن را بخوانند، پس چرا در ادعاهای آنها تناقض وجود دارد.

معاون سازماندهی و سخنگوی شورای تعیین خط مشی امام جمعه کشور خاطرنشان کرد: پروردگار به عنوان امام جمعه و به عنوان یک کارشناس دینی و به عنوان نقش آفرین اجتماعی در خطبه های نخست و اجتماعی دیدگاه های قرآنی، دینی و روایی خود را مطرح کرد. ، تحلیل های سیاسی و فرهنگی در خطبه دوم باید ارائه دهند وگرنه فلسفه نماز جمعه بی معنا می شود. حقیقت این است که این مردان باید نظرات و نظرات خود را بیان کنند و قطعا پاسخگو باشند و از آنچه می گویند دفاع کنند.

وی ادامه داد: خطوط اصلی در عرصه اجتهاد و توانمندی های دینی این آقایان حاصل تحصیل و حضورشان در حوزه علمیه است، اما در جهت گیری های کلان بله؛ اما در جهت گیری های کلان، بله. آنها موظفند در فضای سیاست های کلان انقلاب اسلامی حرکت کنند چون نماینده حکومت هستند، اما در جزئیات، مسائل و مسائل نظری که می دهند قضاوت و برداشت شخصی آنهاست.

نوری با توجه به اینکه این روزها سخنانی در تریبون های نماز جمعه شنیده می شود که برخی ائمه جمعه بخشی از مشکلات کنونی را به گردن مردم می اندازند، گفت: در برخی موارد از یک سو باید با سیاست های روز جمعه هماهنگ باشیم. نظام و از سوی دیگر ما باید صدای مردم باشیم. به عنوان مثال در بحث اصلاحات اقتصادی در کشور از یک سو ائمه جمعه باید در راستای این حرکت ملی و عزم دولت سیزدهم برای اجرای خوب این قانون و پیشبرد هدفمندی یارانه ها کمک کنند اما از سوی دیگر. کشور دست، در نحوه اجرا اگر اغتشاشات و مشکلاتی وجود دارد نمی توان سکوت کرد، اما اولین نکته ای که برداشت مردم را دارد و می تواند مسیر را اصلاح کند و صدایی را تدوین کند، ائمه جمعه ما هستند.

معاون سازماندهی و سخنگوی شورای سیاسی ائمه جمعه کشور ادامه داد: دیده می شود که دولت ارتباط تنگاتنگی با دولت دارد، بنابراین این تصور که امام جمعه عامل وضعیت کنونی است توسط برخی افراد منتشر می شود. اما بخشی که صدای مردم می شود و مشکلات مردم را به گوش می رساند و پیشنهاد می دهد و برای اجرای قانون به دولت راه حل می دهند، متأسفانه کمتر دیده می شود، لذا در این زمینه ظلمی در حق روز جمعه وجود دارد. ائمه. اول از همه باید هر دو طرف کار را به خوبی انجام دهیم، پوشش رسانه ای و این موضوع جهاد نیاز به شفاف سازی دارد.

وی با بیان اینکه سخنان برخی ائمه جمعه مبنی بر برخورد با بی حجابی، دوچرخه سواری زنان و یا اینکه می گویند دشمن می خواهد با حذف حجاب حرامزاده ایجاد کند، باعث سردرگمی می شود، گفت: در سال های اخیر از این موضوع سوء استفاده کرده است. این دوگانه سازی است. هر نوع دوگانه انگاری قطعا در چشم نظام و مردم و امت و ملت دیده می شود. چه در بحث حجاب و چه در مسائل دیگر، این دوگانه سازی ها واقعا خطرناک است.

نوری تاکید کرد: قرار دادن مردم در مقابل مردم بسیار خطرناک است. قرار دادن مؤمنان در برابر مؤمنان کار بدی است. قرار دادن ایرانی ها در مقابل ایرانی ها کار بدی است و ما باید مراقب باشیم. ما باید در اظهاراتمان دقت کنیم و در بیان فرضیه های حقوقی و نکات اخلاقی، این دوگانگی را در جملات و کلام خود ترویج نکنیم و افکار عمومی و عواطف جامعه زنان و زنان ایرانی را جریحه دار نکنیم. زیرا التهاب زیاد است و حساسیت افزایش می یابد. قطعاً ایجاب می کند که فصاحت و بلاغت را رعایت کنیم. البته ما نمی توانیم از آنچه درست است اجتناب کنیم و باید رعایت شود، اما باید مراقب نوع ارائه و نحوه پیشبرد مشکل باشیم.

معاون سازمان و سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در پاسخ به این سوال که چقدر ضرورت دارد که ائمه جمعه مسائل ملی را مطرح کنند و با طرح مسائل ملی دغدغه را مطرح کنند، گفت: قطعا همینطور است. آنچه پسندیده و زیباست این است که امام جمعه پدر همه طیف ها و جریان هایی است که در محور انقلاب حرکت می کنند.

وی خاطرنشان کرد: ضدانقلاب، منافقین و خروج از صفوف انقلاب تکلیف روشنی دارند، اما سلیقه مردم و گروه های سیاسی ما متفاوت است و باید با همه آنها مهربانانه رفتار کنیم. آنچه در سیره حضرت آقا می بینیم این است که ایشان با همه گروه ها و جریان ها مهربان هستند.

نوری تصریح کرد: امام جمعه باید فدای بهروزی انقلاب و گفتمان انقلاب اسلامی شود که بعضاً جناح ها تعبیر می کنند. مثلاً ما نمی توانیم نسبت به موضوع آمریکا و اسرائیل و آنچه که دشمنان انجام می دهند بی تفاوت باشیم. شاید مواضع برخی جریان ها در نوع رویارویی متفاوت باشد، اما اصل رویارویی با دشمن این است که نمی توان فریب خورد. در مقطعی چنین احساساتی به وجود می‌آید که چاره‌ای جز بیان و تبیین مواضع اصلی خطوط مخالف خود نداریم، اما در رابطه با عشق به همه اینها قطعاً باید در نظر داشت که سوگیری سیاسی خاص یک مشکل گروهی است نمی دانم، اجتناب کنید و ما هر گونه ورود را ممنوع می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هر امام جمعه ای که بخواهد در انتخابات شرکت کند، قوانین دیگری داریم که باید از امامت کناره گیری کند، بنابراین مواظب هستیم وارد خطوط کوچک سیاسی به این معنا نشویم.

معاون برگزار کننده و سخنگوی شورای سیاسی ائمه جمعه کشور درباره استقبال مردم از نماز جمعه در سال های اخیر گفت: در حال حاضر نمی خواهم نظرسنجی و آماری در محل ارائه کنم، اما اگر ما می گویند مردم به سمت آرمان های انقلاب اسلامی هستند، اخلاق، معنویت، تشریفات و حضور اجتماعی دلسرد شده است، چنین چیزی وجود ندارد.

وی گفت: در برنامه های معنوی مانند عرفه، شب های قدر و 31 اسفند به طور مستمر مشاهده می شود که تعداد و ارقام این حضور نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش نیز داشته است. حتی بعد از کرونا هم می بینید که موج شادی و استقبال از این شعائر ملی و مذهبی افزایش یافته است. در نماز جمعه هم همین طور است، نمی توانیم بگوییم استقبالی نیست و افت داریم، استقبال خوبی داریم. البته باید ارتقای کیفی و جوانسازی را انجام دهیم و باید برای ارتقای این کار تلاش کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید