قطاری از پروژه های دستور زبان بدون تحقیق در ایستگاه میانکاله / افشای جزئیات مناقشه زیست محیطی با استان گرگان

قطاری از پروژه های دستور زبان بدون تحقیق در ایستگاه میانکاله / افشای جزئیات مناقشه زیست محیطی با استان گرگان

روز جدید : در مجموعه پروژه هایی مانند کلانشهر که به دلیل فساد و اقتدار برخی افراد لغو شده است، رسانه ها به معضل لایروبی تالاب میانکاله توجه کرده اند. بررسی های رویداد۲۴ نشان می دهد که پرونده لایروبی میانکاله با استانداری گرگان سازمان محیط زیست به دلیل عدم شفافیت پیمانکاران پروژه در خصوص نحوه، مسیر و مکان دفن زباله به دلیل لایروبی کانال است که می تواند باعث جبران ناپذیری شود. آسیب به منطقه و کیفیت آب در خلیج.

ریزش ساختمان پایتخت برای همه پروژه هایی که مجوز رانت، فساد و رفاقت صادر شده و بدون توجه به آثار مخرب آن در حال اجراست، هشدار دهنده است. در میان پروژه‌های دستوری و ناشناخته، مهم‌ترین پروژه‌هایی هستند که تأثیر طولانی‌مدتی بر محیط‌زیست خواهند داشت.

هشدارهای زیست‌محیطی در مرکز ایجاد سازمان‌ها و معاهدات جهانی تغییرات اقلیمی است که به‌ویژه دولت‌های کشورهای توسعه‌یافته را مجبور به رعایت استانداردهای جدید کرده است. اما کشورهایی مانند ایران به زودی متوجه اثرات مخرب سیاست های بازگشت سریع خود نخواهند شد. این سیاست ها باعث شده تا اندیشکده های مطرح جهان اعلام کنند که امکان زندگی در بخش هایی از خاورمیانه از جمله ایران تا کمتر از 30 سال آینده از بین خواهد رفت.

تالاب میانکاله یکی از حاشیه‌نشین‌ترین مناطق از نظر بحران‌های زیست‌محیطی در ایران است. بحران پتروشیمی میانکاله هنوز تمام نشده و مشکل لایروبی کانال های منتهی به تالاب های میانکاله مشکل ساز شده است.

چندی پیش ویدئویی از دیدار مسئولان محیط زیست استان های گلستان و مازندران با استاندار گلستان حاشیه ساز شد. علی محمد زنگنه استاندار گلستان در این جلسه از توقف پروژه لایروبی آشوراده خلیج گرگان به درخواست محیط زیست مازندران عصبانی است. وی خطاب به علی کلان، رئیس منطقه حفاظت شده میانکاله، با اشاره به نامه ای دست نویس خطاب به مقامات ارشد، خواستار توقف لایروبی کانال آشوراده شد.

زنگنه در این جلسه با تندی گفت: «تو چه سمتی داری؟» دست نوشته بنویس و دست از کار بکش. او خطاب به کالان می گوید که باید مسیر قانونی را طی کند و «حدود خود را بداند». او می گوید به دلیل لایروبی نشدن قنوات، مجبور شده «آقای رئیس جمهور» را با قایق به خلیج گرگان ببرد و همه این موارد را «در دفتر آقا» (یعنی بیت رهبری) اعلام کند. .

استاندار در ادامه تاکید کرد: به هیچ وجه نباید این پروژه متوقف شود و از فردا صبح این پروژه فعال شود.

بررسی رویدادهای تاریخچه تحقیقات لایروبی محیطی میانکاله و ایرادات سازمان محیط زیست به این پروژه نشان می دهد که در اجرای طرح به شرایط محیطی منطقه میانکاله توجهی نشده است.

هادی حق شناس استاندار سابق گلستان در گفت و گو با رویداد۲۴ به محیط زیست منطقه در خصوص این پروژه اشاره کرد و گفت: محیط زیست نظر مثبتی به این پروژه نداشته است اما ستاد احیای تالاب های ایران متشکل از نمایندگانی است. سازمان های درگیر در این پروژه، لایروبی توسط Miancale تایید شد.

وی در ادامه گفت: احیای خلیج گرگان تنها با لایروبی قنوات امکان پذیر نیست. در انتهای رودخانه به خلیج می ریزد. باید توسط وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو کنترل شود. باید از سیستم موتور برای پمپاژ آب از دریا به خلیج استفاده کرد.

حق شناس تاکید کرد: احیای خلیج گرگان بسته پیشنهادی است که برای وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، محیط زیست، وزارت راه و سازمان بنادر تعیین تکلیف می کند.

وی با بیان اینکه احیای تالاب های ایران در سال 1378 تصویب شد و در سال 1400 مجددا مورد تاکید ستاد احیای تالاب ها قرار گرفت، گفت: بخشی از راه حل باشید نه کل.

استاندار سابق گلستان در خصوص دلایل مخالفت با سازمان محیط زیست گفت: در آن زمان محیط زیست با طرح لایروبی مخالفت کرد که بررسی های بعدی مرکز اقیانوس شناسی نظریه آنها را تایید نکرد.

بهروز ابطحی، رئیس سابق پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در گفت و گو با مرکز تحقیقات این مرکز در خصوص احیای خلیج گرگان با لایروبی کانال های منتهی به خلیج، گفت: مشکل وجود دارد.

ابطحی می گوید: مشکل خلیج گرگان این است که اتصال آن به دریای خزر کمتر می شود و نمی تواند آب بکشد. چون دو مسیر آبگیری این خلیج یکی با رسوب و دیگری با رسوب و پوشش گیاهی مسدود شده است. بنابراین آب به آرامی وارد خلیج گرگان می شود. از سوی دیگر ورودی آب شیرین به دلیل خروج از آن کاهش یافته و این امر منجر به کمبود آب و زمین در خلیج گرگان می شود.

وی در ادامه می گوید: در صورت انجام لایروبی و برقراری ارتباط خلیج گرگان با دریای خزر، تسطیح خلیج با دریا حفظ شده و تبادل آب بهتر انجام می شود. این امر باعث بهبود کیفیت آب شیرین نیز می شود. یکی از مشکلات زیست محیطی مهم منطقه کیفیت آب خلیج گرگان است که از افزایش آلاینده ها جلوگیری می کند.

ابطحی در خصوص علت مخالفت با لایروبی قنوات برای رویداد۲۴ گفت: محیط زیست فکر می کرد لایروبی باید انجام شود اما شرایطی را تعیین کرد. زیرا در مرحله لایروبی، لجن و پوسته شدن بالا و پایین می تواند کیفیت آب را کاهش دهد و آلودگی ها وارد آب شوند.

رئیس سابق پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی توضیح می دهد: در مرحله لایروبی باید روش، مسیر و محل دفن لجن ها مشخص شود. اگر این آلاینده ها دوباره در مسیر دفع شوند، آلودگی و کدورت آب را به دنبال خواهد داشت. این بوم شناس گفت: مدیر پروژه روش و نحوه کار را روشن کند.

وی در خصوص نامه رئیس حراست میانکاله برای توقف لایروبی گفت: حراست منطقه با کلیت پروژه مخالفتی ندارد اما نحوه اجرای آن مشکلاتی دارد. این منطقه از نظر جغرافیایی در استان گلستان واقع شده است، اما توسط استان مازندران اداره می شود. استان مازندران در واقع دست از کار کشیده است اما وسط استان گلستان گوش به تایید کارخانه است و می خواهد کار را جلو ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید