قطعی چند روزه آب در زاهدان مردم همچنان برای آب در صف ایستاده اند/گلایه شهروندان: حتی برای شست و شو هم آب نداریم

قطعی چند روزه آب در زاهدان  مردم همچنان برای آب در صف ایستاده اند/گلایه شهروندان: حتی برای شست و شو هم آب نداریم

فصل گرما و نیاز شدید به آب به ویژه در مناطق خشک و کویری سیستان و بلوچستان با گرمای طاقت فرسا و قبل از فصل تابستان، ایجاب می کند که برای غلبه بر این معضل، راه حل های مطمئن و پایدار آبی ارائه شود، معضلی که به معضلی تبدیل شده است. شهرستان زاهدان امروز و سایر شهرستان های استان تغییر کرده است و باید هر چه سریعتر چاره ای بیندیشند مسئولان دست اندرکار.

یکی از اهالی خیابان نصر زیبا این شهر گفت: قطعی های مکرر آب امنیت ما را مختل کرده است، حتی با پمپ هم آب نداریم، گاهی از صبح تا شب آب نداریم.آب شستشو

وی ادامه داد: گرمای شدید و قطعی مکرر آب بدون اطلاع قبلی، ما را در حوزه ذخیره آب با مشکل مواجه کرده و عملاً آبی برای استفاده نداریم.

یکی از اهالی خیابان دانشگاه زاهدان نیز گفت: در این هوای گرم کولرهای آبی کار نمی کنند، باید ساعت ها در صف های طولانی در ایستگاه های مختلف آب منتظر بمانیم تا آب مورد نیاز مصرف روزانه خود را تامین کنیم.

حسین ریاحی می گوید: آب برای شست و شو و شست و شو نداریم، امکان ذخیره آن را نداریم، چون زمان پایان آب اعلام نمی شود.

شهر زاهدان تنها در اوج مصرف و روزهای تابستان با حدود 600 لیتر در ثانیه کم آبی مواجه است.

مدیر آبفای شهرستان زاهدان گفت: صرفه جویی در مصرف آب بهترین راه حل برای مدیریت تنش آبی برای برون رفت از بحران کنونی است، بنابراین اگر هر خانواری در طول شبانه روز 20 درصد از مصرف خود را کاهش دهد، می توانیم به راحتی بر آن غلبه کنیم. بحران تابستان 1402 را انجام می دهم.

مرتضی نورا با اشاره به اینکه بهینه سازی مدیریت مصرف یکی از اصول محوری و اساسی برای مقابله با کم آبی است، گفت: بحران کم آبی در شهرستان زاهدان و منطقه سیستان به یکدیگر مرتبط است که در این راستا نیازمند کمک هستیم. مردم در مدیریت مصرف آب و همه ما وظیفه داریم با رسانه ها برای ایجاد امید در مردم همکاری کنیم

وی تاکید کرد: از مقوله کم آبی در شهر زاهدان که بگذریم، در شرایط فعلی، شهر زاهدان تنها در پیک مصرف و روزهای تابستان با حدود 600 لیتر در ثانیه کم آبی مواجه است که این میزان در پیک مصرف آب شرب در مناطق مسکونی بیشتر است. مناطق و ارتفاعات بالا

مدیر آبفای شهرستان زاهدان تصریح کرد: تلاش می کنیم با مدیریت شبکه توزیع آب زاهدان کمترین تنش آبی را داشته باشیم و در این زمینه در برخی نقاط با افت فشار و گاها با قطع آب مواجه هستیم که با عرض پوزش. . از مردم امیدواریم که با اتصال منابع آب جدید به شبکه آبرسانی، آبرسانی منابع آب را مختل نکنیم و در کمترین زمان ممکن از وضعیت خاصی که در آن قرار داریم خارج شویم.

وی گفت: شهرستان زاهدان در شرایط کنونی تنها در پیک مصرف و روزهای تابستان با حدود 600 لیتر در ثانیه کم آبی مواجه است که در پیک مصرف آب شرب در مناطق مسکونی و ارتفاعات متجلی است.

وی ادامه داد: برای رفع مشکل و کمبود 600 لیتر آب در ثانیه در مدیریت شبکه توزیع، اقداماتی از جمله ورود سه حلقه چاه جدید در زنجیره عملیاتی و همچنین انجام شد. چهار حلقه چاه دیگر در محدوده شهر زاهدان برای تامین آب شیرین‌کن در مدار بهره‌برداری می‌شود که شاید تا حدودی در رفع مشکلات به ما کمک کند.

نورا بیان کرد: در بررسی های انجام شده در زمستان 1401 با بحران شدید افت فشار در مناطقی از شهر زاهدان مواجه شدیم. در حومه شهر مانند شریعتی شمالی در 10 سال گذشته به دلیل صخره بودن کوه ها و اختلاف ارتفاع، مردم فقط 2 ساعت در روز به آب دسترسی داشتند و تامین آب در این مناطق بود. از طریق آبیاری انجام شد که با برنامه ریزی و بهسازی شبکه توزیع آب انجام شد و اجرای 600 متر شبکه مجزا با تقویت سیستم فشار آب در این مناطق که بالا بود مشکل را برطرف کردیم.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل کمبود اعتبار بخشی از شبکه توزیع آب شرب زاهدان تکمیل نشده و این امر باعث شده در برخی مناطق با مشکل افت فشار مواجه شویم.

به گفته علیرضا قاسمی، مدیرعامل شرکت آبفای سیستان و بلوچستان، چند روز پیش و پس از قطع شبکه آب، حدود 35 درصد از جمعیت زاهدان دچار بی آبی شدند و مشکل بی آبی باید تا پایان راه حل شود. جمعه 25 تیرماه اما با گذشت دو روز از وعده این مقام مسئول همچنان شاهد افت فشار و تنش آب در اکثر خیابان های شهر زاهدان هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید