قطعی 60 روزه اینترنت با زیان 60 هزار میلیارد تومانی

قطعی 60 روزه اینترنت با زیان 60 هزار میلیارد تومانی

گروه اقتصادی: قطعی 60 روزه اینترنت 60 هزار میلیارد تومان ضرر به شرکت های اینترنتی وارد کرد و حالا دولت می خواهد با پرداخت وام 5 هزار میلیارد تومانی این ضرر را جبران کند! شکوفایی 5 هزار میلیارد تومان وام قرض الحسنه برای حمایت از کسب و کارهای دانش بنیان دریافت می کند. این در حالی است که خسارت وارد شده به مشاغل در روزهای قطع اینترنت حدود 12 برابر این وام است.

سهم هر شرکت از وام حمایتی کمتر از ۷۰۰ میلیون تومان است

با اشاره به سخنان رئیس هیئت مدیره صندوق نوآوری و شکوفایی، در صورتی که 5 هزار میلیارد تومان وام فقط به شرکت های دانش بنیان اختصاص یابد و با توجه به اینکه در مجموع 7735 شرکت دانش بنیان داریم. اگر بخواهند این مبلغ را به طور مساوی بین شرکت هایی که باید به اشتراک بگذارند تقسیم کنند، مبلغی که به هر شرکت دانش بنیان می رسد کمتر از 700 میلیون تومان است.

خسارت به کسب و کار، 12 برابر وام پرداخت شده

در 9 شهریورماه و همزمان با شروع قطعی اینترنت، نت بلاکز اعلام کرد قطعی اینترنت در ایران زیان اقتصادی یک و نیم میلیون دلاری در ساعت معادل 45 میلیارد تومان را به همراه خواهد داشت. یعنی روزانه به طور متوسط ​​هزار میلیارد تومان به بنگاه ها خسارت وارد می شود. با توجه به اینکه 60 روز از قطعی اینترنت می گذرد، می توان گفت که تاکنون حدود 60 هزار میلیارد تومان به کسب و کارها خسارت وارد شده است. متوجه می شویم که میزان خسارت وارد شده به کسب و کار حدود 12 برابر مبلغ وام پرداخت شده است.

کسب و کارهای کوچک بیشتر آسیب می بینند

اما مشکل دیگر این است که این وام به طور مساوی بین شرکت های دانش بنیان توزیع نمی شود. بررسی ها نشان می دهد که شرکت های بزرگ تمایل به حمایت بیشتر دارند.براساس داده های موسسه تحقیقات پولی و بانکی بانک مرکزی، شرکت های بزرگ دسترسی بهتری به منابع مالی و تسهیلات بانکی دارند و به دلیل صرفه جویی در مقیاس، هزینه های کمتری را متحمل می شوند. از طرفی این شرکت ها دسترسی بیشتری به بازارهای صادراتی دارند و همچنین به دلیل افزایش اجاره بها تاثیر بیشتری بر محیط صنعتی کشور دارند.

دیدگاهتان را بنویسید