قطع قریب الوقوع روابط بانکی آنکارا با روسیه


ساعت: 14:09
تاریخ انتشار: 1301/07/06
کد خبر: 1899939

تجارت پررونق آنکارا با مسکو در میان فشارهای آمریکا در بحبوحه جنگ در اوکراین کاهش یافته است و دولت ترکیه از قطع قریب الوقوع روابط بانکی خود با روسیه خبر داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش فرانس 24، تجارت رو به رشد آنکارا با مسکو در اوج جنگ اوکراین به دلیل فشارهای آمریکا کاهش یافته و دولت ترکیه از پایان قریب الوقوع روابط بانکی خود با روسیه خبر داده است.

این تصمیم پس از هفته ها فشار آمریکا بر ترکیه برای کاهش روابط اقتصادی رو به رشد این کشور با روسیه گرفته شد.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده هفته گذشته هشدار داد که بانک‌های ترکیه‌ای که کارت‌های پرداخت روسی میر بانک را اداره می‌کنند، «با خطر حمایت از اقدامات روسیه برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده مواجه هستند و ممکن است با تحریم‌های اقتصادی مواجه شوند».

دو بانک خصوصی ترکیه که پس از ملاقات رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور ترکیه و روسیه در ماه اوت، پردازش کارت‌های Mirbank روسیه را آغاز کردند، در اوایل ماه جاری معاملات خود را متوقف کردند. با این حال سه بانک هالک بانک، وکیف بانک و بانک کشاورزی ترکیه همچنان با این کارت ها فعالیت می کردند.

یک مقام ترکیه ای که نخواست نامش فاش شود، گفت که این سه بانک “هنوز به پرداخت های قابل توجهی ادامه می دهند، اما تاریخی در آینده برای توقف همکاری خود تعیین کرده اند.”

این تصمیم پس از نشستی که به ریاست اردوغان برگزار شد، اتخاذ شد. دستور کار اصلی این جلسه بررسی گزینه های جایگزین برای کارت های پرداخت روسیه بود.

افزایش قابل توجه تجارت ترکیه با روسیه از زمان جنگ هفت ماهه اوکراین، دلایلی را برای نگرانی واشنگتن فراهم کرده است. به گزارش فرانس 24، ارزش مبادلات تجاری دو کشور بیش از 50 درصد افزایش یافته است و آنکارا نیز پذیرفته است که یک چهارم واردات LNG خود از روسیه را با واحد پولی آن کشور یعنی روبل پرداخت کند.

پس از اعزام نماینده ای به ترکیه و استانبول در ماه ژوئن، وزارت خزانه داری آمریکا نگرانی خود را در مورد استفاده روسیه از ترکیه برای دور زدن تحریم های ایالات متحده ابراز کرد و نامه ای به بانک های ترکیه ارسال کرد و هشدار داد که اگر با اشخاص و نهادهای تحریم شده روسیه تجارت کنند، “آنها ” نمی توان انتظار داشت که به دلار آمریکا و سایر ارزهای معتبر دسترسی داشته باشد.”

کارت های پرداخت میر بانک روسیه به میلیون ها شهروند روسیه این امکان را می دهد که در تعطیلات خود در ترکیه تمام پرداخت های خود را به روبل انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید