قوانینی که تصویب می شود باید مشکلات کشور را حل کند


ساعت: 23:15
تاریخ انتشار: 05/02/1401
کد خبر: 1885240

حجت الاسلام محسنی آژه ای گفت: قوانین مصوب باید مشکلات کشور را حل کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت الاسلام محسنی آژه ای در دیدار با اعضای کمیسیون سازندگی شورای اسلامی، این کمیسیون را کمیسیونی با تنوع کاری و به ویژه مرتبط با حوزه ماموریت های شورای اسلامی برشمرد. سه وزارتخانه مهم «دولت»، «راه و «شهرسازی» و «قدرت» بر اهمیت تبیین وظایف این کمیته برای مدیران در سطوح مختلف تاکید کردند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به تعامل مطلوب مجلس و قوه قضائیه گفت: ما در قوه قضائیه آمادگی 100 درصدی داریم تا تعامل خود را با نمایندگان افزایش دهیم و در این راستا به همه ضابطان قضایی در سراسر کشور مدیران واگذار می کنم. دستور داده ام که حداکثر تعامل را با نمایندگان مردم در حوزه کاری خود داشته باشند.

رئیس قوه قضائیه بر حسن اجرای قوانین مصوب مجلس تاکید کرد و تصریح کرد: یکی از اولویت های من در کار قوه قضائیه توجه به اجرای قوانین مصوب در کشور و مصوبه مجلس است. مجلس و در این خصوص با صدور دستوراتی به سازمان، بازرسی کل کشور را صادر و به این گروه مهم نظارتی اجازه و موظف به بررسی همه جانبه نحوه و میزان اجرای قوانین مصوب کشور دادم. ما این اعتقاد راسخ داریم که قوانین مصوب باید اجرا شود و اگر قانون قابل اجرا نیست نسبت به اصلاح آن اقدام شود.

وی تصریح کرد: اگر نهادی از اجرای قانون امتناع کند یا آیین نامه ای را که ناظر بر این قانون است تهیه نکند، باید پاسخگو باشد و در صورت لزوم رسانه ها نیز در قبال آن پاسخگو باشند.

رئیس دیوان محاسبات به مناسبت ارائه گزارش اجرای برنامه پنج ساله ششم توسعه توسط دیوان محاسبات اظهار داشت: قوانینی که تصویب می شود باید مشکلات و معضلات کشور را برطرف کند و در عین حال. زمان قابلیت پیاده سازی را دارند. سوالی که باید پرسید این است که چه تعداد از مفاد برنامه ششم از نظر تصویب مفاد قانون حل نشده و چه تعداد از مفاد همان برنامه اجرایی نشده است؟ حتی اگر کمتر از 50 درصد این برنامه اجرا نشود، این مشکل حکایت از مشکلی دارد که باید با همفکری و تلاش مشترک برای رفع آن تلاش کنیم.

وی افزود: مسئولان و تصمیم گیران در کشور ما و شما نمایندگان مردمی هستید که در این گونه جلسات جمع می شوید و نمی خواهیم در این جلسات دردسر ایجاد کنیم، بلکه می خواهیم از حجم مشکلات کاسته و آنها را حل کنیم. باید مشخص شود که چقدر در اجرای قوانین مصوب موفق هستیم. دلایل و موانع اجرایی نشدن یک سری قوانین باید بررسی شود.

حجت الاسلام محسنی آژه ای یکی از اولویت های کاری خود به عنوان رئیس قوه قضائیه را پیگیری تخلفات و جرایم دستگاه ها و مسئولان دولتی دانست و گفت: به نظر من به عنوان رئیس قوه قضاییه، پیگیری و ردیابی رسیدگی به تخلفات و جرایم انجام شده.» تعقیب و رسیدگی به تخلفات و جرایم مردم عادی و افراد عادی و بر این اساس وقتی وارد اراضی ملی و منابع طبیعی و حریم رودخانه ها شدیم، اولویت دستگاه ها و مسئولان کشوری است. و سواحل در اوایل، به سازمان‌های دولتی، از جمله قوه قضائیه و وزارت نیرو، برای اجرای قانون و سرکوب ساخت‌وسازهای غیرقانونی قدرت دادیم.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به ضرورت انسداد گلوگاه ها و منابع فساد به تشریح و تشریح حلقه های باطلی که در حوزه های مختلف از جمله واردات و صادرات موجب فساد و آسیب به خزانه می شود، تاکید کرد: اقدامات ما در انسداد منابع فساد در مناطق مقوله های مختلف اعم از واردات و صادرات، گمرک و اموال و تجاوز به اراضی ملی و منابع طبیعی باید بر این نکته متمرکز شود که این کانال ها کاملا مسدود شده و دیگر فسادی در این گلوگاه ها وجود ندارد. از سوی دیگر هزینه فساد برای مفسد افزایش می یابد.

رئیس قوه قضائیه به همکاری و اقدامات مجدانه قوه قضائیه و دولت در موضوع آزادسازی حریم و بستر رودخانه ها و سواحل و از جمله رفع تجاوزات به حریم و بستر رودخانه چالوس اشاره کرد. استان البرز به عنوان یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری کشور و همچنین آزادسازی سواحل دریای خزر، اراضی ملی و منابع طبیعی مورد تعرض و تعدی قرار گرفته است.

وی با اشاره مجدد به سهم بالای دستگاه های دولتی در نقض حریم و حریم رودخانه ها و سواحل، تصریح کرد: ارگان هایی مانند دیوان محاسبات باید این سوال را جدی بگیرند که چرا رئیس و مدیر یک دستگاه در خلوت و بستر ویلا یا استراحتگاه می سازد. رودخانه یا ساحل ارزشش را دارد؟ منشأ چنین دسته هایی که خلاف قانون و حقوق مردم و بیت المال است باید شناسایی و مسدود شود.

قبل از سخنان رئیس قوه قضائیه رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی در سخنانی ضمن قدردانی از رویکرد جهادی و روحیه انقلابی رئیس قوه که باعث ایجاد امید شد. در جمع مردم گفت: حضور رئیس قوه قضائیه در استان های مختلف کشور و رویکرد حمایتی وی نسبت به اقشار ضعیف و آسیب پذیر و تلاش وی برای اجرای عدالت در کشور قابل تقدیر است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به ابلاغ قانون جهش مسکن از یک سال پیش، از عدم اجرای کامل این قانون توسط برخی دستگاه های اجرایی مانند بانک ها انتقاد کرد و خواستار دخالت قوه قضاییه در این زمینه شد.

رضایی کوچی با اشاره به وجود 60 هزار پروژه نیمه تمام در مناطق مختلف کشور که منجر به از دست رفتن سرمایه ملی می شود، گفت: راهی جز واگذاری این پروژه های نیمه تمام به بخش خصوصی وجود ندارد.

رضایی کوچی آمادگی خود را برای کمک به کمیته سازندگی مجلس برای تجهیز و مرمت بناهای قدیمی و ساختمان های قوه قضاییه در اقصی نقاط کشور اعلام کرد.

حجت‌الاسلام منتظری، دادستان کل کشور در سخنانی با اشاره به تخلفات گسترده و متعدد ساختمانی در سراسر کشور، خواستار ساماندهی این مقوله توسط کمیسیون سازندگی مجلس شد.

دادستان کل کشور با اشاره به وصول گزارش تخلفات صورت گرفته در اراضی جنگلی کلارآباد گفت: قرار بود سایت ملی گردشگری در اراضی جنگلی کلارآباد ساخته شود اما اتفاقی که عملا افتاد ایجاد 62 مولتی بود. – میلیاردها کلبه مجلل و کل جنگل های این منطقه از بین رفت.

وی در ادامه از مجلس بویژه کمیسیون ساختمان خواست تا برای چنین مواردی مجازات های جدی و بازدارنده در نظر بگیرند.

بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک نیز با بیان اینکه با پیش بینی و استقرار قوانین کارشناسی می توان شاهد حل بسیاری از مشکلات در حوزه ساخت و ساز بود، اظهار داشت: بسیاری از قوانین در حوزه ساخت و ساز از جمله قانون ساخت و ساز. تعیین وضعیت زمین و ساختمان بدون ثبت سند رسمی باید به روز و اصلاح شود.

هانی نماینده مردم شاهرود نیز در این جلسه با بیان اینکه مراکز و مجامع قضایی در نقاط دورافتاده کشور باید بر اساس رویکردهای رئیس قوه قضائیه حرکت کنند، گفت: اقدامات جهادی، انقلابی و برنامه رئیس قوه قضائیه در زمینه اعمال سند قابل تبدیل صلاحیت دارد، باید به بدنه قوه قضاییه نیز تسری یابد.

آرامی نماینده مردم بندرعباس نیز طی سخنانی به اقدامات حجت الاسلام محسنی ادجه ای در یک سال گذشته به عنوان مایه تحول در دستگاه قضایی و ایجاد حس امید در مردم نسبت به آن نگاه کرد. دستگاه قضایی و ابراز امیدواری کرد که قوه قضاییه این مسیر و روند را با قوت و جدیت دنبال کند.

نماینده مردم بندرانزلی دنیامالی نیز خواستار اتخاذ تدابیر مناسب از سوی قوه قضائیه در زمینه اجرای کامل قانون رونق مسکن شد.

آذری نماینده مردم کوچان نیز در این جلسه با اشاره به افزایش امید مردم به دادگستری عدالت محور به مشکلات مربوط به ورشکستگی یک واحد تولیدی در حوزه انتخابیه خود اشاره کرد.

اقبال شاکری نماینده مردم تهران نیز بر اهمیت ارائه آموزش های لازم به مردم قبل از شروع مراحل قضایی تاکید کرد و از نحوه ورود سازمان بازرسی به بررسی پروژه های عمرانی در نقاط دورافتاده خبر داد. کشور

بدری نماینده مردم اردبیل در این دیدار ضمن قدردانی از بازدیدهای میدانی رئیس قوه قضاییه از مراکز و مراجع قضایی و حضور وی در بین مردم و گفت و گو با اقشار مختلف از اقدامات موثر دستگاه قضایی قدردانی کرد. سامانه استان اردبیل در راستای کمک به تولید و صنعتگران.

شریعتی نماینده مردم بهشهر در این جلسه رویکرد حجت الاسلام محسنی ادجه ای در تصدی ریاست قوه قضائیه را رویکردی دلسوزانه و قاطعانه بررسی کرد و همچنین در خصوص ابعاد مختلف تشکیل قوه قضائیه سوالاتی را مطرح کرد. واحد پتروشیمی در استان مازندران و گذراندن فرآیندهای زیست محیطی این پروژه.

علی پور نماینده مردم قائم شهر نیز با اشاره به اشراف رئیس قوه قضائیه نسبت به تمامی مسائل و چالش های قضایی خواستار همکاری نزدیک، برگزاری جلسات بیشتر و تشکیل کارگروه های مشترک بین نمایندگان مجلس و قوه قضائیه در نقاط مختلف کشور شد. استان های کشور

یوسفی نماینده مردم اهواز نیز در این جلسه با بیان اینکه نتیجه تقویت ارتباط دولت و مجلس کاهش مشکلات مردم خواهد بود گفت: همه نهادهای مسئول باید تمام تلاش خود را برای تبدیل عادی به مردم به کار گیرند. اسناد و مدارک در اسناد رسمی

فیروزی پور نماینده مردم نطنز ضمن قدردانی از اقدامات رئیس قوه قضائیه در یک سال گذشته که موجبات اعتماد و رضایت مردم را فراهم کرده است به بیان برخی از مسائل و چالش های قضایی حوزه انتخابیه خود پرداخت.

محرم زاده نماینده مردم اهر و حارس در این جلسه حضور رئیس قوه قضائیه در بین مردم را موجب تقویت اعتماد جامعه به قوه قضائیه دانست و به بیان برخی از مسائل و مشکلات قضایی حوزه انتخابیه خود پرداخت.

شاوردیان نماینده ارامنه تهران و شمال کشور نیز بر لزوم اتخاذ تدابیر مناسب برای کاهش تاخیر در تشریفات تاکید کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید