قیمت بنزین گران می شود/ دولت تا کی می خواهد این قیمت فعلی را حفظ کند

قیمت بنزین گران می شود/ دولت تا کی می خواهد این قیمت فعلی را حفظ کند

روزنامه همشهری نوشت: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با تکذیب شایعه افزایش قیمت بنزین اعلام کرد که گرانی بنزین در دستور کار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران نیست و این شایعات از روی کذب است.

بدیهی است شرکت مذکور تصمیم‌گیرنده در خصوص تعیین قیمت فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین نیست، بلکه تنها مجری مصوبه دولت است، بنابراین شایعه افزایش قیمت نفت تکذیب می‌شود. بنزین توسط شرکت مجری مبنایی ندارد.

کانال احمدی نژاد دست دولت رئیسی را گرفت

اما سوال اینجاست که در صورت افزایش فاصله بین تولید و مصرف بنزین، سیاست دولت و وزارت نفت چگونه خواهد بود و تا چه زمانی می توانند بنزین را با قیمت فعلی و با قیمت فعلی حفظ کنند. این تصمیم، آیا می توان جلوی افزایش مصرف را گرفت؟

تجربه نشان می دهد که همانطور که نمی توان از سیاست تثبیت قیمت در بلندمدت دفاع کرد، سیاست شوک قیمت نیز جواب نمی دهد. به نظر می رسد برای برون رفت از معمای بنزین باید از اشتباهات و نگاه های کوتاه مدت مراقبت کرد و قبل از هر تصمیمی، تاریخچه و آینده عدم تطابق عرضه و مصرف را به مردم اطلاع داد. اگر اصلاح قیمتی صورت می گیرد باید مشخص شود که چه سیاست مشخصی برای جلوگیری از روند مصرف و کاهش میزان سوخت خودروها اعمال می شود. تا زمانی که این معما حل نشود، هر سیاستی یک برنامه موقت خواهد بود و نمی توان برای جلوگیری از مصرف به آن اعتماد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید