قیمت شگفت انگیز در بازار اجاره جزئیات مصوبات مجلس برای بازار مسکن

قیمت شگفت انگیز در بازار اجاره جزئیات مصوبات مجلس برای بازار مسکن

نمایندگان شورای اسلامی، اجاره دهندگان املاک مسکونی را مکلف کردند تا قرارداد اجاره ملک را از طریق دفاتر اسناد رسمی در سامانه ثبت الکترونیکی اسناد و یا سامانه ثبت معاملات ملکی کشور ثبت کنند.

در حالی که قیمت مسکن به شدت افزایش یافته و فشارهای شدید و بی سابقه ای بر مستاجران وارد شده است، نمایندگان مجلس امروز نگاهی به بازار مسکن انداختند و طرح هایی را برای مدیریت بازار مسکن تصویب کردند.

نمایندگان شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه) گزارش کمیسیون عمران در خصوص طرح فوریت های دوجانبه کنترل و تنظیم اجاره بهای املاک مسکونی را بررسی و ماده 4 این طرح را تصویب کردند.

بر اساس ماده 4 این طرح؛ متن زیر به عنوان تبصره 9 ماده 169 قانون مالیات های مستقیم الحاق می شود:
تبصره 9؛

1- وزارت راه و شهرسازی موظف است با استفاده از اطلاعات اسناد رسمی موجود در سامانه ثبت الکترونیک اسناد با همکاری ثبت اسناد، سامانه‌های ملی املاک و مسکن را تکمیل و نسبت به ثبت معاملات ملکی کشور اقدام کند. دارایی در سازمان کشور و جلوگیری از ثبت اطلاعات مغایر با اسناد رسمی (در صورت وجود) در سیستم خود. ملاک اجاره واحد مسکونی از تاریخ تصویب این قانون، اطلاعات ثبت شده در سامانه ثبت معاملات ملکی کشور است.

۲- مالکان املاک مسکونی موظفند قرارداد اجاره ملک را از طریق دفاتر اسناد رسمی در سامانه ثبت الکترونیکی اسناد و یا سامانه ثبت معاملات ملکی کشور ثبت کنند. در صورت انعقاد یا تمدید قراردادهای اجاره مشروط به وام یا اجاره بدون ثبت در سامانه فوق و یا ثبت اطلاعات نادرست به تشخیص مقام قضایی، موجر مشمول معافیت مالیاتی طبق تبصره (۱۱) نخواهد بود. ) از هنر. (53) قانون مالیاتهای مستقیم و قبول ادعای تخلیه مشمول پرداخت مالیات بر درآمد اجاره طبق ماده 53 قانون مالیاتهای مستقیم و جریمه ماده 192 قانون مالیاتهای مستقیم می باشد. همچنین پنجاه (50) درصد ارزش اجاره ای ملک موضوع بند (54) قانون مالیات های مستقیم در مدت قرارداد به هزینه های قانونی اضافه می شود.

هنگام انعقاد قرارداد توسط مشاوران املاک، عدم ثبت قرارداد یا ثبت اطلاعات خلاف واقع در سامانه ثبت معاملات ملکی در کشور، علاوه بر مسئولیت قانونی ناشی از عدم ثبت اطلاعات، از مصادیق کتمان درآمد است. جرائم مندرج در ماده 192 قانون مالیات های مستقیم و کالاهای غیرحضوری مشمول ماده 61 قانون نظام صنفی کشور مصوب 24/12/1382 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن و دولت می باشد. سازمان جنایی موظف به برخورد با گناهکاران است.

مدت و مبلغ اجاره باید در سامانه ثبت معاملات ملکی ثبت شود

همچنین نمایندگان مردم ماده 5 طرح کنترل و ساماندهی اجاره املاک مسکونی را تصویب کردند.

ماده 5- ماده 2 قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 2/5/1356 با اصلاحات و الحاقات بعدی به شرح زیر اصلاح می‌شود.

ماده 2- در کلیه اجاره نامه ها مدت و میزان اجاره بها باید در سامانه های ثبت الکترونیکی اسناد یا سامانه های ثبت معاملات املاک مشخص و ثبت شود و پس از تأیید موجر، مستأجر و دو نفر مورد اعتماد طرفین به عنوان شاهد، اقدام می کنند. برای دریافت کد رهگیری

سازوکار مجلس برای استفاده از طرح ملی املاک و مسکن

نمایندگان مردم نیز هنر را تصویب کردند. 2 و 3 طرح کنترل و تنظیم املاک مسکونی.

ماده ۲- متن زیر در انتهای تبصره ۷ ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم اضافه می‌شود:

«1- کلیه دستگاه های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8/7/1386 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و کلیه بانک ها و اعتبارات. موسسات، مرکز آمار و فناوری اطلاعات پزشکی قانونی، کلیه شهرداری‌ها و مراجع صدور پروانه ساختمانی و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظفند اطلاعات لازم از جمله اطلاعات زمین و املاک و هویت، مسکن و … را به صورت رایگان به اشتراک بگذارند. مالکیت، اطلاعات معاملات، کار شعب و مصرف، اطلاعات بر اساس محل سیم کارت و اشتراک اینترنت و سایر اطلاعات مورد نیاز املاک، مالکان و ساکنان بنا به درخواست وزارت راه و شهرسازی حداکثر ظرف مدت یک دوره ماه از زمان لازم الاجرا شدن این قانون.

2- سازمان بازرسی کل کشور موظف است ظرف دو ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، رؤسا و اشخاصی که در این خصوص موافقت یا اقدامی نمی کنند، کارگروه تعامل الکترونیک را به رسمیت بشناسند. دولت موضوع قانون مدیریت داده ها و اطلاعات ملی مصوب 8/8/10/1401 مقرر شد حسب مورد به شورای رسیدگی به تخلفات اداری ارائه شود.

3- کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی موظف به اعلام موضوع مواد 54 و 169 قانون مالیات های مستقیم از طریق سامانه ملی املاک و مسکن کشور و کلیه نهادها و دستگاه های اجرایی و زیر مجموعه های آنها موظف به استعلام هستند. در خصوص محل سکونت و سکونت متقاضیان فقط باید از طریق سامانه ملی املاک و مسکن کشور اقدام کنند و در صورت عدم اظهار خود اشخاص حقیقی و حقوقی از ارائه خدمات در همان سامانه خودداری کنند. استعلام از سامانه ملی املاک و مسکن رایگان است.

همچنین ثبت نام در سامانه احراز هویت ثنا قوه قضائیه و ثبت هرگونه تغییر در این سامانه منوط به ثبت اطلاعات سکونت و ملک فرد در سامانه ملی املاک و مسکن کشور و درج خودکار آن آدرس در سامانه احراز هویت سنا است. ; به گونه ای که این نشانی ملاک صلاحیت محلی در ماده 11 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب (در دعاوی مدنی) مصوب 1379/01/21 می باشد.

ماده 3- متن زیر در پایان جزء (7) تبصره (8) ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم اضافه می‌شود: «بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی موضوع این بند موظفند این بند را به اطلاع مشتریان خود برسانند. تشویق به ثبت اطلاعات خودتان تدابیری اتخاذ کنید.

بر اساس مصوبه مجلس، شهرداری ها موظف شدند خانه های خالی را شناسایی کنند
نمایندگان شورای اسلامی به شهرداری های شهرهای بالای 100 هزار نفر اجازه دادند تا واحدهای مسکونی غیرقابل سکونت واقع در شهرها را شناسایی و اطلاعات مربوط به آنها را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند.

شهرداری ها موظف شدند خانه های خالی را شناسایی کنند

نماینده مردم همچنین گزارش کمیسیون ساخت و ساز در خصوص برنامه دو دوره ای کنترل و ساماندهی اجاره املاک مسکونی را مورد بررسی قرار داد و مواد 6 و 7 این طرح را تصویب کرد.

بر اساس ماده 6 این طرح؛ متن زیر به عنوان تبصره ۵ ماده ۵۴ قانون مالیات‌های مستقیم اضافه می‌شود:

شهرداری های شهرهای بالای 100000 نفر موظفند واحدهای مسکونی غیرقابل سکونت واقع در شهرها را شناسایی و اطلاعات خود را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند و اطلاعات دریافتی را بررسی و پس از تایید به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند تا نسبت به جمع آوری اطلاعات اقدام کنند. مالیاتی مربوط به موضوع بند (54) قانون مالیات های مستقیم. صددرصد درآمد مالیاتی خانه های خالی تعیین شده توسط شهرداری ها به حساب شهرداری شهرهای محل واریز می شود. این مالیات فقط برای احیای بافت های فرسوده و انجام اقدامات لازم برای ساخت مسکن برای افراد فقیر اخذ می شود.

دستورالعمل اجرای این ماده ظرف مدت یک ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون توسط وزارت کشور با همکاری وزارتخانه های اقتصاد و دارایی (سازمان امور مالیاتی) و راه و شهرسازی تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد.

بر اساس ماده 7 این طرح؛ در ماده 54 قانون مالیات های مستقیم بعد از عبارت «هر واحد مسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای 100 هزار نفر» عبارت «و کلیه شهرهای جدید» درج می شود.

دیدگاهتان را بنویسید