قیمت لوازم التحریر به دلیل تورم طبیعی است

قیمت لوازم التحریر به دلیل تورم طبیعی است

مهروش حیدری

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر از شنیدن قیمت لوازم التحریر در سطح شهر شوکه شده است. موسی فرزانیان در گفت و گو با توسعه ایران به خانواده ها توصیه کرد خرید خود را از فروشگاه ها و فروشگاه های زنجیره ای تحت نظارت اتحادیه انجام دهند.

فرزانیان اما افزایش قیمت لوازم التحریر را تایید کرد و گفت: حداقل قیمت خرید لوازم التحریر برای دانش آموز مقطع ابتدایی با کمترین اقلام به 350 هزار تومان رسیده که بسته به نیاز تا 600 هزار تومان هم می رسد.

بازار لوازم التحریر پس از دو سال برگزاری آنلاین کلاس های مدارس با وضعیت پیچیده ای مواجه شده و طعم گرانی بنزین بیش از پیش زیر زبان خانوارها احساس می شود.

در دو سال گذشته که مدارس به صورت غیرحضوری برگزار می شد نیازی به تهیه لوازم التحریر، کیف، روپوش و … نبود اما سال تحصیلی 1402-1401 در نظر گرفته شده است که دانش آموزان باید خود را آماده کنند. تحویل های خود امسال البته با سال های گذشته بسیار متفاوت است و قیمت ها در همه بازارها تحت تاثیر تورم روزافزون، جهشی سرگیجه آور ایجاد کرد و باعث گلایه های فراوان اولیای دانش آموزان شد.

به نظر می رسد امروزه آموزش رایگان در سایه گرانی های بی رویه بیشتر به یک شوخی تبدیل شده است، زیرا خانواده ها برای خرید لوازم التحریر ساده مورد نیاز فرزندان خود باید حداقل چند صد هزار تومان بپردازند و این به معنای بار اضافی بر سبد خانوار است. البته قیمت لباس فرم مدارس که بین 500 تا 800 هزار تومان است را نیز باید در نظر گرفت. ضمناً هزینه خرید کیف و کفش بحث جداگانه ای دارد که شرح آن در این زمینه نمی گنجد.

بسیاری از والدینی که برای خرید اقلام ضروری برای فرزندان خود به ویژه در دوره ابتدایی به فروشگاه های بزرگ رفته اند، شوکه شده اند. به عنوان مثال یکی از شهروندان با مراجعه به شهر کتاب، 4 عدد دفتر، مداد، نشانگر، پاک کن و تراش و البته لوازم التحریر را با قیمت نجومی 1.5 میلیون تومان خریداری کرد که مبلغ بسیار بالایی محسوب می شود.

یکی دیگر از شهروندان این شهر به «توسعه ایرانی» می گوید که 4 دفتر شامل 2 دفتر 50 برگه، یک دفتر 100 برگه و یک دفتر 80 برگه با جلد عکس شخصیت های به اصطلاح کارتونی را به قیمت 160 هزار تومان خریداری کرده است. تعجب آور است

در چند روز گذشته گزارش هایی منتشر شده که نشان می دهد در سایت های فروش آنلاین داخلی; ست 29 عددی شامل مداد، پاک کن، تراش، مداد و خط کش دانش آموزی 950 هزار تومان و یا ست 5 عددی برند ایرانی شامل دفترچه، دفتر، خودکار و یک عدد. مداد 415 هزار تومان. در این سایت ها برای خرید یک نوت بوک ایرانی 200 برگه باید 105000 تومان هزینه کنید.

همزمان موسی فرزانیان، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر و مواد مصرفی مهندسی، از قیمت فروش لوازم التحریر در فروشگاه های زنجیره ای و برخی از فروشگاه های معروف و گلایه شهروندان مبنی بر اینکه چرا برای خرید چند دفتر 1.5 میلیونی هزینه کرده اند، تعجب کرده است. و نشانگرها و غیره «توسعه ایرانیان» می گوید: «قیمت ها واقعا عجیب است و هر چقدر هم که حساب کنم به مبلغ دریافتی این شهروند نمی رسم.» هزینه اصلی خرید لوازم اداری مربوط به خرید دفتر است. و با توجه به افزایش تورم و افزایش نرخ های جهانی در چند ماه اخیر، قیمت کاغذ در بازار تقریبا دو برابر شده و این مشکل باعث افزایش قیمت انواع دفاتر اداری مورد نیاز دانشجویان نیز شده است. -تا اکتبر. بودن

وی افزود: تورم همه اقشار را تحت تاثیر قرار داده و قشر ما را نیز تحت تاثیر قرار داده است، خاطرنشان کرد: خانواده ها معمولا هر ساله در آستانه مهرماه 80 درصد لوازم التحریر سالانه فرزندان خود را خریداری می کنند. تعرفه ها تا سال آینده افزایش نمی یابد و در آستانه آغاز سال تحصیلی آینده به یکباره شاهد افزایش چند برابری قیمت ها خواهند بود، البته جهش قیمت ها به صورت ناگهانی اتفاق نیفتاد بلکه به تدریج اتفاق افتاد اما خانوارها به دلیل خرید عمده متوجه آن نشدم.

رئیس اتحادیه لوازم التحریر فروشان در گفت و گو با «توسعه ایران»: برخی از شهروندان از خرید لوازم التحریر با قیمت های گران و نجومی گلایه دارند و از ما هم شکایت می کنند اما پس از بررسی متوجه می شویم که از فروشگاه های زنجیره ای یا اتحادیه های بازرگان خرید می کنند. ، که تحت نظارت اتحادیه نیستند. ، انجام داده اند

گران نیست، قیمت ها به دلیل تورم بالا رفته است

وی تصریح کرد: به مدت 2 سال مدارس غیرحضوری وجود داشت و خانواده ها از لوازم التحریر موجود در منزل برای فرزندان خود استفاده می کردند، اما از ابتدای سال جاری شاهد افزایش بی رویه و مستمر قیمت ها بودیم و اکنون در آستانه بازگشایی مدارس، خانواده ها قیمت های جدید را دیده اند و باید بدانند که قیمت ها افزایش یافته و بحث گران فروشی در سندیکاهای تحت نظارت سندیکا اصلا مطرح نیست.

فرزانیان گفت: البته برخی از شهروندان از خرید لوازم التحریر با قیمت های بالا و گزاف شکایت دارند و از ما نیز شکایت می کنند، اما پس از بررسی متوجه می شویم که خرید خود را از فروشگاه های زنجیره ای یا واحدهای صنفی انجام داده اند که تحت نظارت نیستند. اتحادیه است و باید تاکید کنم که از نظر قانونی ما هیچ نظارتی بر این واحدها نداریم و نمی توانیم شکایات شهروندان را پیگیری کنیم.

وی درباره گرانی نشانگرها توضیح می دهد: تنها چند واحد تولیدی در کشور نشانگر وایت برد تولید می کنند و نشانگرهای رنگی مورد نیاز دانش آموزان وارد می شود و طی 2 سال گذشته هیچ محموله ای وارد کشور نشده است و همه این موارد در داخل کشور دیده می شود. بازار در حال حاضر سهام قبلی است بنابراین صاحبان چنین محصولاتی می توانند محصولات خود را به هر قیمتی که می خواهند بفروشند.

ما دفتر واردات در بازار نداریم. همه داخلی

وی درباره ادعای برخی اتحادیه ها و مغازه ها مبنی بر فروش نوت بوک های خارجی و گرانی این نوت بوک های وارداتی توضیح داد: کاغذ مورد نیاز برای تولید نوت بوک به کشور وارد می شود و تمام نوت بوک هایی که در بازار به فروش می رسد توسط شرکت های داخلی تولید می شود. البته به خاطر نوع و وزن.کاغذ طرح جلد و نوع آن چه سیمی باشد چه چسبی و منگنه ای… قیمت نوت بوک ها با هم متفاوت است اما می گویند که برخی از نوت بوک ها خارجی هستند و به همین دلیل قیمت بالاتری دارند که اصلا درست نیست.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر و مواد مصرفی مهندسی گفت: کیفیت و قیمت نوت بوک های تولید شده توسط برخی شرکت ها و برندهای خاص با یکدیگر متفاوت است و به همین دلیل می توانند قیمت های بالاتری را برای فروش محصولات خود تعیین کنند.

وی درباره قیمت مداد نیز توضیح داد: در سال های اخیر قیمت مداد چوبی در بازار افزایش یافته است به طوری که هم اکنون قیمت هر بسته 12 عددی مداد پلیمری حداقل 75 هزار تومان است، قیمت بسته 12 عددی. یک سوم مدادهای چوبی است و با قیمت 14-15 هزار تومان در عمده فروشی ها و در نهایت با قیمت 25 هزار تومان به دست مصرف کننده نهایی می رسد.

فرزانیان درباره حداقل قیمت برخی لوازم التحریر معمولی در بازار عمده توضیح داد: حداقل قیمت نوت بوک معمولی 8 هزار تومان، دفتر سیمی 50 برگ از 14 تا 18 هزار تومان، پاک کن از 2 تا 8 هزار تومان است. تراش از 2 تا 12 هزار تومان، هر مداد مشکی 45 تا 50 هزار تومان، هر مداد قرمز 60 هزار تومان و 20 درصد سود خرده فروشی را باید به این اقلام اضافه کرد.

هزینه خرید لوازم اداری مورد نیاز دانش آموزان مقطع ابتدایی

وی درباره حداقل و حداکثر قیمت برای خرید بسته لوازم التحریر مورد نیاز دانش آموزان مقطع ابتدایی گفت: حداکثر قیمت سقف ندارد و بستگی به توان اقتصادی خانواده ها دارد اما خانواده ها می توانند با حداقل هزینه 300 هزار مورد نیاز دانش آموزان را خریداری کنند. 350000 تومان البته با انتخاب های مختلف و متعدد کالاهای لوکس می توان قیمت خرید این پکیج را تا 600 هزار تومان افزایش داد اما نرخ های بالاتر این مبالغ اصلا توجیه پذیر نیست.

وی تاکید کرد: فروش لوازم اداری باید با در نظر گرفتن تمام هزینه های سربار از تولیدکننده به مصرف کننده، 20 تا 25 درصد افزایش قیمت داشته باشد.

فرزانیان تصریح کرد: از اواخر هفته جاری به مدت یک هفته در باغ گفتگو همکاران ما در نمایشگاهی لوازم التحریر را با قیمت مناسب عرضه می کنند و خانواده ها می توانند برای خرید لوازم مدرسه برای فرزندان خود به این باغ مراجعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید