قیمت ماشین دوباره میاد؟

قیمت ماشین دوباره میاد؟

روز جدید کارشناس خودرو: مشکلات خودروسازان با افزایش قیمت ها بیشتر می شود

شنیده ها حاکی از آن است که خودروسازان بار دیگر درخواست افزایش قیمت محصولات خود را به ستاد تنظیم بازار ارائه خواهند کرد که سال هاست شرکت های خودروسازی داخلی که به صورت انحصاری فعالیت می کنند با این اقدام راهی برای افزایش قیمت خودرو پیدا کرده اند و در شورای رقابت در گذشته و ستاد تنظیم بازار در حال حاضر خواستار گران شدن محصولات خود هستند.

عرضه خودرو در بورس کالا در نیمه دوم سال

روز گذشته منوچهر روگی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در گزارشی از تولید 6 ماهه ابتدای سال خبر داد. در 6 ماهه نخست امسال 402 هزار دستگاه خودرو سواری کامل توسط دو خودروساز بزرگ کشور به فروش رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 283 درصد (105 هزار دستگاه) افزایش نشان می دهد.در کشور تمامی خودروها در سامانه یکپارچه فروش خودرو از قرعه کشی حذف شده اند. او گفت؛ با توجه به اینکه طرح افزایش تولید در 6 ماهه دوم سال نیز در برنامه خودروسازان قرار دارد، در عمل فروش ماهیانه صد هزار دستگاه خودرو به صورت منظم در معرض فروش قرار می گیرد. عرضه کلیه خودروهای شرکت سایپا و سایر شرکت های خودروسازی در نیمه دوم سال جاری توسط خود شرکت ها و یا از طریق بورس کالا با توجه به هم ارزی عرضه و تقاضا انجام می شود. شرکت ایران خودرو در نیمه دوم سال جاری خودروهای تولیدی را در سامانه فروش خود به فروش می رساند. معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت همچنین بر رعایت الزامات قانونی مصوب شورای اسلامی از جمله اختصاص 50 درصد ظرفیت تولید برای طرح حمایت از خانواده و جوانان و اختصاص 10 درصد ظرفیت تولید برای خودروهای طرح تعویض فرسوده این شرکت های خودروسازی.

آنها سودآور نیستند و در عین حال تولید را افزایش می دهند

امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در این باره به اعتماد گفت: کجای دنیا یک شرکت خودروسازی با ضرر است و دولت می خواهد تولیدش را افزایش دهد؟ وی ادامه داد: چند سالی است که بحث ورود خودروها به بورس کالا مطرح شده است و هیچ دخالتی در همین بورس کالا وجود ندارد، هرچند اگر همه خودروها در بورس کالا عرضه شوند قیمت ها منطقی تر و رانت خوار می شود. متوقف می شود، اما اول از همه دولت باید پای خود را از قیمت گذاری خارج کند و بورس کالا ابزار قیمت گذاری غیرمستقیم دولت نباشد. این کارشناس خودرو تصریح کرد: در بورس باید قیمت ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود و در صورت ارائه قیمت واقعی به یکباره صف خرید از بین می رود و این بار خودروسازان باید به دنبال خریدار باشند زیرا قیمت ها بالا و کرایه خرید کم است آمد و قیمت ها گران شد اما معتقدم خودروهای انبوه در بورس کالا گرفته نمی شود. وی ادامه داد: مورد بعدی این است که دیگر نمی توانند با دستور اعلام کنند که خودروسازان سالانه یک میلیون و 600 هزار خودرو تولید می کنند و از این پس برنامه را به بازار عرضه می کنند.

عمق مشکلات خودروسازان با افزایش قیمت ها بیشتر می شود

این کارشناس خودرو همچنین با اشاره به تقاضای مجدد خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو خاطرنشان کرد: مشکلات خودروسازان با این افزایش قیمت حل نمی شود، بلکه عمق مشکلات را بیشتر می کند و در این دستور آمده است که 40 درصد داشته باشند. فروش بیشتر یعنی زمانی که خودروساز فاقد منابع است و قادر به افزایش تولید نیست، بیشتر مقروض می شود و هزینه های مالی بیشتری را متحمل می شود و هیچکس نمی تواند به راحتی به این خودروسازان وام دهد. این کارشناس صنعت خودرو افزود: 4 سال و نیم از قیمت گذاری دستوری می گذرد و دولت همیشه برای آینده هزینه کرده است، در حالی که این سیاست را از روز اول سال 1396 اعلام کردیم، تخریب خودروسازان است و ما امروز میزان بدهی و زیان خودروسازان به بیش از 250 هزار میلیارد تومان رسیده است و سوال این است که تا چند سال باید برای جبران این رقم تلاش کنند؟ وی تصریح کرد: اگر قانون درستی در کشور وجود داشت به خودروسازان وام نمی دادند و باید اعلام ورشکستگی می کردند اما دولت با بازی های سیاسی به این کار ادامه می دهد آن هم زیر پوست و با افزایش تولید، این عیوب نیز وجود دارد. وی در خصوص خصوصی سازی این صنعت افزود: در دنیا پیشنهاد می شود که اگر صنعتی خصوصی شد بهره وری آن افزایش پیدا کند اما در 20 سال گذشته در ایران شرکت های بزرگ خصوصی که معمولا سیاسی هستند و ابزار سیاسی افراد سیاسی حتی گاهی کاملا خصوصی است. به مدیر مربوطه اجازه رفتار خصوصی نمی دهند که نمونه آن شرکت نیشکر هفتپه بود. کاکایی تصریح کرد: همچنین در گروه نیشکر هفتپه یک نفر رئیس و سهامدار اصلی است اما در جایی مانند ایران خودرو تنها 6 درصد سهام او مانند سایپا در اختیار دولت است. این مبلغ 17 درصد است اما با فروش این مقدار سهام، آیا فردی از این مجموعه مدیرعامل می شود؟

عوامل بهره وری در صنعت خودرو چیست؟

وی با اشاره به افزایش بهره وری در مجتمع های صنعتی گفت: سه عامل برای افزایش بهره وری مهم است اولین عامل سرمایه گذاری های کلان در این مجتمع هاست که عملا در شرایط فعلی برای ایران خودرو و سایپا امکان پذیر نیست زیرا این دو شرکت در حال حاضر زیان ده هستند و میزان سرمایه گذاری در این شرکت در اعداد بسیار بالا ممکن است با توجه به ساختار اقتصادی فعلی و تحریم ها کاری برای پیشرفت انجام نشود، عامل بعدی مدیریت منابع انسانی است و با فرض اینکه فردی مدیر عامل شود. یکی از این شرکت ها و درخواست تعدیل نیروی کار و درخواست اخراج 5 هزار نفر را 50 هزار نفر کرد، آیا سیستم اداری اجازه می دهد هزینه تولید را کاهش دهد و پاسخ مثبت است. فناوری گفت: راه سوم اصلاح فرآیندها است که آن هم آسان است. قابل اصلاح نیست، هرچند مدیران عامل سایپا و ایران خودرو روی این فرآیندها کار کرده اند و سالانه حدود 3 هزار میلیارد تومان با این اصلاحات صرفه جویی می شود، اما این به هیچ وجه با زیان سالانه 30 تا 40 هزار میلیاردی برابری نمی کند. تومان. متولی صنعت خودرو بودن مشکل رفتار دولت نیست. به عنوان مثال، در چین، اکثر شرکت ها دولتی هستند و بهره وری بالایی دارند و در سطح جهانی قابل رقابت هستند. دولتی بودن نمی تواند باعث کاهش بهره وری شود، بلکه این رفتار دولت است که هزینه های تولید را افزایش می دهد.

وعده های دروغ ندهید

این کارشناس خودرو افزود: چاره کار این است که آقایان به جای سیاست بازی و عدم تبلیغات و وعده های دروغین در مورد این صنعت، کمی اقتصادی فکر کنند. به عنوان مثال، سوال این است که آیا ونزوئلا هزینه خودروهای قبلی را پرداخت کرده است و آیا همچنان برای صادرات به ونزوئلا تبلیغ می کنند؟” پاسخ مثبت است و سوال بعدی این است که چرا باید خط تولید در سنگال راه اندازی مجدد شود، اما آیا مالی منابع در این رابطه وارد ایران شده است؟

این استاد دانشگاه علم و صنعت گفت: ایران خودرو و سایپا ده ها پروژه همزمان دارند اما همه این پروژه ها اقتصادی هستند اما چرا چین با تولید باکیفیت همان خودرو را همزمان وارد می کند. خودروی فناورانه یا توسعه پروژه‌های خارج از تهران که نمونه آن است؟» بابل، کرمانشاه و تبریز و سوال اینجاست که آیا ظرفیت تهران کامل است که باید ظرفیت تولید در این شهرها افزایش یابد؟

دیدگاهتان را بنویسید