ماشین های وارداتی از دبی و عمان میاد و دست اول نیست!

ماشین های وارداتی از دبی و عمان میاد و دست اول نیست!

بر اساس شنیده های دولت، شرکت های واردکننده خودرو تعهد محضری برای ارائه خدمات پس از فروش داده اند، اما لازم به ذکر است که این شرکت ها نماینده رسمی خودروهای وارداتی در کشور نیستند و این محصولات را از طریق این شرکت خریداری کرده اند. یک واسطه که تعهد آنهاست، آن را مصون از تعرض می کند.

ابتدای دی ماه امسال پس از حدود 4 سال ممنوعیت واردات خودرو، اولین محموله خودروهای وارداتی وارد بندر لنگ شد و به زودی در بورس کالا عرضه می شود.

به گزارش اقتصاد 24، بازاری که منتظر خودروهای وارداتی است نیز نگران خدمات پس از فروش این خودروها است. در سال های اخیر واردات خودروهای بدون پشتیبانی پس از فروش باعث شده تا خریداران این خودروها نه تنها نتوانند محصولات را به موقع دریافت کنند، بلکه نتوانند از خدمات پس از فروش قابل قبول در این خودروها نیز استفاده کنند.

گارانتی بعد از فروش خودروهای وارداتی مشخص نیست

حالا بستگی به شرکت های واردکننده خودرو دارد و اینکه آیا این شرکت ها توانسته اند خدمات پس از فروش را تضمین کنند یا خیر! در حالی که این شرکت ها نمایندگی رسمی خودروهای وارداتی در کشور نیستند و این محصولات با واسطه راهی بازار ایران شده اند، انتقال قطعات فنی و ارائه خدمات پس از فروش توسط این شرکت های واسطه که نمایندگی رسمی در ایران هستند چگونه است. معرفی کنید اجازه دهید اتفاق بیفتد.

در این خصوص امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو گفت: طبق قوانین قانونی حاکم بر کشور، هر شخص یا شرکتی که خودرو وارد می کند باید مدارک فنی شرکت خودروسازی خریداری شده را ارائه کند که نشان دهد خودروهای وارداتی هستند. رعایت استانداردهای خودرو در کشور و همچنین واردکننده ملزم به تعهد 10 ساله برای ارائه خدمات پس از فروش می باشد.

وی تصریح کرد: گفته می شود این بار هم هیچ کدام از این موارد محقق نمی شود. اگر این شایعه صحت داشته باشد یعنی به هر قیمتی شده یک مشت زباله به اسم واردات به دست مردم می دهند.
خودروهای وارداتی از بازار دبی و عمان وارد می شود! کاکایی ادامه داد: خودروهای وارد شده به کشور مستقیما از شرکت خریداری نشده بلکه از بازارهای دوبی و عمان خریداری شده است و هیچ تضمینی برای دست اول بودن این خودروها وجود ندارد و این برای بازار بسیار خطرناک است. زیرا نام هیچ یک از شرکت های با سابقه 40 ساله در زمینه واردات خودرو در لیست واردکنندگان نیست و نام فردی که پس از 4 سال اولین خودرو را وارد کشور کرده است، هنوز اعلام نشده است. ، و پشت صحنه این واردات همچنان با ابهامات کامل است.

جریان واردات خودرو مشخص نیست

وی ادامه داد: جریان واردات وی نیز در تعداد محدود بسیار مبهم است زیرا شرکت های معروف اجازه واردات خودرو را ندارند اما فردی که هنوز هویتش برای هیچکس فاش نشده است به راحتی خودروهای فرسوده وارد کرده است.

واردات قطعات و لوازم یدکی خودرو همچنان ممنوع است!

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، همزمان با ممنوعیت واردات خودرو به کشور، واردات قطعات مورد نیاز خودرو نیز ممنوع است. در حال حاضر بازار لوازم یدکی و خدمات پس از فروش بسیار بد است اما نکته جالب اینجاست که واردات خودروهایی که ممکن است خط و خش نداشته باشند به تعداد محدود آزاد شد اما واردات قطعات و لوازم یدکی خودرو همچنان ممنوع است.

کاکایی بیان کرد: طبق وعده دولت قرار بود خودروهای اقتصادی وارد شود تا رقابت بین خودروسازان ایجاد شود اما متاسفانه با این نوع واردات این وعده محقق نشد و به عبارتی فرصتی برای بازار خودرو فراهم شد. از صنعت خودرو با بیان اینکه این نوع واردات رقابتی نیست، گفت: شرکتی مانند کوشا خودرو چگونه می تواند خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی را که به مردم عرضه می شود ارائه دهد. قبل از ورود خودروهای جدید به کشور باید شبکه خدمات پس از فروش برای این نوع خودروها آموزش داده شود. آیا قبلا این اتفاق افتاده است؟ کاکایی خاطرنشان کرد: قبل از واردات این خودروها باید تعرفه، خدمات و سایر قوانین واردات خودرو مشخص شود. با این سیاست رانت خواری در واردات خودرو، قطعا قیمت ها در بازار بیش از حد انتظار افزایش می یابد و باعث تنش قیمتی در بازار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید