قیمت مرغ در بازار از حد مجاز فراتر رفت

قیمت مرغ در بازار از حد مجاز فراتر رفت

روز جدید در حالی که حداکثر قیمت مصوب مرغ کیلویی 60 هزار تومان است، قیمت این محصول در بازار از این قیمت فراتر رفته و از 62 هزار و 750 تومان تا 65 هزار تومان به فروش می رسد.

پس از ارتقای یارانه ها، حداکثر قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ 60 هزار تومان تعیین شد، اما مشاهدات میدانی نشان می دهد در روزهای اخیر قیمت ها از نرخ مصوب فراتر رفته، 62 هزار و 750 تا 65 هزار تومان در تهران به فروش می رسد.

دماوندی نژاد معاون وزیر جهاد کشاورزی هفته گذشته درباره افزایش قیمت مرغ در بازار گفت: گزارش هایی از گرانی مرغ کیلویی 65 هزار تومان داریم اما با توجه به اینکه قیمت مرغ زنده 42 هزار تومان است. تومان، حداکثر قیمت این محصول نباید بالاتر از 60 هزار تومان باشد.

وی افزود: به اندازه کافی ذخایر مرغ داریم که در استان های مختلف برای توزیع ذخایر آن در بازار ابلاغ شده است.

بر اساس این گزارش، بر اساس اعلام مرکز پژوهش های مجلس، مصرف مرغ در کشور بین 30 تا 50 درصد کاهش یافته است و وزارت جهاد کشاورزی این کاهش مصرف را بیش از 30 درصد برآورد کرده است. به دنبال توزیع برگ و تخم مرغ برای عادی سازی مصرف است.

مرغداران خواهان افزایش قیمت این محصول هستند که به همین منظور در جلسه تعدیل بازار هفته آخر شهریورماه با حضور معاون اول رئیس جمهور این موضوع مطرح می شود.

باید گفت قیمت نهایی مرغداران در کشور بالا است و شرایط رقابت با کشورهایی مانند ترکیه برای صادرات وجود ندارد، البته این وضعیت بیشتر برای مرغداران با زنجیره ارزش مناسب است.

صنعت طیور کشور سالهاست که به دریافت مواد اولیه دامی با ارز دولتی 4200 تومانی عادت کرده و برای افزایش بهره وری و ارتقای ضریب تبدیل صنعت به خوبی عمل نکرده است.

صنعت طیور کشور علاوه بر اینکه باید نهاده های دامپروری مورد نیاز خوراک پرندگان را تا حد امکان درونی کند، می تواند با پیوند چند هزار پرنده کوچک در قالب یک برند، هزینه های کلی را نیز کاهش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید