قیمت نفت از 91 دلار گذشت / طلای سیاه به 100 دلار رسید

ساعت: 11:45
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۱
کد خبر: 1804746

قیمت جهانی نفت در معاملات روز دوشنبه در بحبوحه نگرانی های عرضه و تنش های سیاسی در شرق اروپا و خاورمیانه بیش از یک درصد افزایش یافت و به سمت بزرگترین رشد ماهانه در نزدیک به یک سال گذشته پیش رفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از رویترز; قیمت هر بشکه نفت برنت با 1.2 درصد افزایش به 91.10 دلار رسید. قیمت نفت برنت در روز جمعه ۶۹ سنت افزایش یافت. قرارداد عرضه ماه آینده در ماه مارس امروز به پایان می رسد و تحویل آتی با 99 سنت یا 1.1 درصد افزایش به 89.51 دلار رسید.

وست تگزاس اینترمدیت با 21 سنت افزایش در روز جمعه، 1.2 سنت یا 1.2 سنت به 87.89 دلار در هر بشکه داد و ستد شد.

شاخص قیمت نفت برنت در روز جمعه به 91 دلار و 70 سنت و شاخص نفت آمریکا به 88 دلار و 84 سنت رسید که بالاترین سطح از اکتبر 2014 بود که هر دو برای ششمین هفته متوالی در هفته گذشته افزایش یافتند. قیمت نفت در ژانویه حدود 17 درصد افزایش یافت که بزرگترین افزایش ماهانه از فوریه 2021 تاکنون است.

توشیتاکا تازاوا، تحلیلگر Fujitomi Security می‌گوید: «نگرانی‌ها در مورد کمبود عرضه جهانی همراه با ریسک‌های ژئوپلیتیکی، بازار را بر آن داشته تا هفته را با عملکرد قوی آغاز کند. از آنجایی که اوپک پلاس احتمالاً به سیاست رشد تدریجی تولید خود ادامه می‌دهد، قیمت نفت احتمالاً در این هفته مثبت باقی می‌ماند و نفت برنت بالای 90 دلار و وست تگزاس اینترمدیت بالاتر از 90 دلار است.

تولیدکنندگان بزرگ اوپک و متحدانش موسوم به اوپک پلاس، تولید ماهانه خود را از آگوست 2021 به میزان 400 هزار بشکه در ماه افزایش داده اند تا محدودیت های عرضه اعمال شده تا سال 2020 را کاهش دهند، اما به دلیل محدودیت های تولید، برخی از اعضای این گروه نتوانسته اند تولید خود را به دست آورند. اهداف

تمرکز بازار روی نشست وزیران اوپک به علاوه در 2 فوریه است. چندین منبع آگاه به رویترز گفتند که اوپک پلاس احتمالاً به برنامه افزایش تولید 400 هزار بشکه در روز در ماه مارس پایبند خواهد بود.

به گفته جان کمپ، نویسنده رویترز، قیمت نفت به دلیل کمبود شدید عرضه در سال 2021 نشانه هایی از افزایش بیش از حد را نشان می دهد. ذخایر به سطح پایینی رسیده است و ظرفیت تولید جهانی مازاد زیادی برای افزایش تولید در کوتاه مدت وجود ندارد.

بر اساس تحقیقات ANZ، ترافیک در اروپا با کاهش موارد Omicron کاهش یافته است. در ایالات متحده، تقاضای بنزین تنها چهار درصد کمتر از سطح سال 2019 است که در نتیجه تقاضای بهتر از پیش‌بینی ماه نوامبر است.

تنش بین روسیه و غرب به قیمت نفت دامن زده است. روسیه، دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان، و غرب بر سر اوکراین با هم اختلاف دارند و این نگرانی ها را در مورد اختلال در تامین انرژی اروپا افزایش داده است. رئیس ناتو روز یکشنبه گفت که اروپا باید منابع انرژی خود را متنوع کند. انگلیس نسبت به حمله احتمالی روسیه به اوکراین هشدار داد

بازار همچنین نسبت به وضعیت کنونی خاورمیانه هوشیار است. امارات متحده عربی اعلام کرد که یک موشک بالستیک شلیک شده از یمن را هنگام پذیرایی از رئیس جمهور اسرائیل منهدم کرده است.

بیش از 1400 پرواز روز یکشنبه در آمریکا به دلیل طوفان مرگبار زمستانی و وضعیت اضطراری در چندین ایالت لغو شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید