نیاز بازارهای جهانی نفت به طلای سیاه ایران

ساعت: 11:39
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۰
کد خبر: 1799398

مدیر سابق امور بین الملل شرکت ملی نفت گفت: با توجه به افزایش تقاضا برای چهار میلیون بشکه نفت در سال 2022 و کنترل تاج، بازار نفت برای تعادل به نفت ایران نیاز دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدعلی خطیبی با اشاره به اینکه تلاش های وزارت نفت در دولت سیزدهم در افزایش تولید و صادرات موثر بوده است، افزود: پیدا کنید.

وی گفت: از این افزایش تقاضای چهار میلیون بشکه ای، سه میلیون بشکه توسط تولیدکنندگان غیراوپک و یک میلیون بشکه توسط اوپک تامین می شود.

حتیبی گفت: شکی نیست که اوپک دیگر یک میلیون بشکه نفت تولید نخواهد کرد و این ظرفیت در کشورهای عضو اوپک وجود دارد. در میان اعضای غیراوپک تردید بیشتری وجود دارد.

وی گفت: در سال‌های اخیر به دلیل فوران تاج، تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی و کاهش تقاضای نفت، سرمایه‌گذاری در بخش بالایی نفت انجام نشده است. واکنش آنها به افزایش تولید سه میلیون بشکه ای در روز چگونه خواهد بود؟

این کارشناس بازار نفت کشورهای تولیدکننده مازاد ظرفیت را محدود عنوان کرد و گفت: تعداد محدودی از کشورها ظرفیت مازاد تولید نفت دارند که پاسخگوی نیاز بازار نیست.

وی با اشاره به اینکه در این شرایط ظرفیت ایران می تواند به بازارهای جهانی نفت کمک کند، گفت: برخی از مشتریان نسبت به رفع تحریم ها علیه ایران اطمینان دارند و به همین دلیل برای رفع نیاز به یک منبع موثق مراجعه می کنند.

حتیبی افزود: افزایش همزمان تقاضا و کنترل نسبی تاج شرایطی را ایجاد کرده است که با وجود تحریم ها، علاقه ایران به نفت افزایش یافته است.

وی با اشاره به سخنان رئیس جمهور آمریکا در ماه های اخیر مبنی بر عدم نیاز جهان به نفت ایران، گفت: اگر دولت آمریکا واقعاً به این موضوع اعتقاد دارد، باید تحریم ها را لغو کند تا توانایی واقعی ایران برای بازگشت به جایگاه خود در بازارهای جهانی مشخص شود. ” چقدر فاصله دارد؟

حتیبی افزود: اکنون با وجود اینکه مشتری جدید و قوی وارد بازار نفت نشده است، ایران با پاکی و توجه به مشتریان جدید قادر به افزایش تولید و صادرات نفت است و در این میان تقاضای رو به رشد نیز موثر است.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید