قیمت هایی که شیرینی شب یلدا را به ذائقه مردم ترش کرد

قیمت هایی که شیرینی شب یلدا را به ذائقه مردم ترش کرد

روزنامه مردمی با انتشار گزارشی با عنوان «شب چله با طعم گرانی» با اشاره به افزایش سرسام آور قیمت ها در بازار مواد غذایی این سوال را مطرح کرد که مردم در طولانی ترین شب سال چقدر آب مصرف می کنند؟ این گزارش را بخوانید.

برترین ها: روزنامه وستنیک نادموکراسی با انتشار گزارشی با عنوان «شب چله با طعم گرانی ها» با اشاره به افزایش سرسام آور قیمت ها در بازار مواد غذایی، این سوال را مطرح کرد که مردم در طولانی ترین شب سال چقدر می خورند؟ این گزارش را بخوانید.

قیمت هایی که شیرینی شب یلدا را به ذائقه مردم ترش کرد

در بخشی از این گزارش آمده است:
دکتر مهدی جعفری اف پلاس

* در شرایطی که مردم در طول سال با تورم حدود 50 درصدی دست و پنجه نرم می کنند، جشن شب چله به عنوان طولانی ترین شب سال به چالش بزرگ معیشتی 90 درصد خانوارهای متوسط ​​و کم درآمد تبدیل شده است.

* سرپرست یک خانواده چهار نفره باید حداقل سه میلیون تومان هزینه کند تا سوروسات متوسط ​​مراسم یلدا را برای خانواده خود تهیه کند. این روزها با نزدیک شدن به سنت دیرینه «شب یلدا» قیمت محصولات شب یلدا در حال افزایش است و مردم نمی توانند آن را خریداری کنند. ما آنچه آنها برای آن مناسبت خاص نیاز دارند داریم.

قیمت هایی که شیرینی شب یلدا را به ذائقه مردم ترش کرد

* افزایش قیمت میوه و آجیل از یک سو و کاهش قدرت خرید مردم از سوی دیگر بر سفره های شب چله سایه افکنده است ماجرای شب یلدا به خرید آجیل و خشکبار ختم نمی شود. و نوسانات قیمت ها و افزایش بی رویه قیمت میوه ها به ویژه هندوانه، انار و …. این امر نیز نشان دهنده بی ثباتی در بخشی دیگر از محصولات اصلی شب چله است به طوری که حتی یک نوع میوه با قیمت یکسان در 2 میوه فروشی واقع در همان خیابان وجود ندارد و به شرط شیرین بودن به مردم گران می فروشد. .

* اما فاقد کیفیت است یا اناری که به قیمت ممتاز و به عنوان «دانه یاقوت» به مردم فروخته می شود، اما دارای کیفیت دوم و سوم است. همچنین رصد میدانی بازار آجیل در آستانه شب یلدا نشان می دهد که قیمت ها متغیر و از حداقل 298 (آجیل برای حل مشکلات) تا یک میلیون و 200 هزار تومان آجیل مخلوط حاوی گردو، پسته، خشکبار شور است. فندق بو داده، بادام شور، بادام هندی زعفرانی، توت خشک و کشمش سبز. چهار آجیل نمکی، آجیل شیرین، حل مسئله، سالاد و موارد دیگر را خواهید یافت که قیمت متفاوتی دارند.

* هر کیلوگرم آجیل حاوی پسته و بادام پوست کنده، بادام هندی، انجیر خشک و برگ زردآلو و هلو 585 هزار تومان فروخته می شود. آجیل سالاد مخلوطی از کشمش طلایی، تخمه آفتابگردان، کدو و هندوانه خام را با قیمت 320 هزار تومان می توان خریداری کرد، باید گفت: رئیس اتحادیه آجیل فروشان تهران، قیمت آجیل ممتاز شامل پسته اکبری یا احمد است. آقایی ممتاز، بادام هندی، گردو، انجیر، فندق، بادام، توت، کشمش، مویز و برگ زردآلو را تا 480 هزار تومان اعلام کرد.

* این قیمت از سوی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار برای آجیل شور 322 و آجیل شیرین 321 هزار تومان اعلام شده است. بر اساس فهرست بهای سازمان، قیمت هر کیلوگرم آجیل مخلوط با چهار آجیل با 25 درصد پسته احمد آقایی، فندق نمکی 25 درصد، بادام نمکی 25 درصد و بادام هندی نمکی 25 درصد در میادین میوه و تره بار 574 هزار تومان است. همه چيز.

* بر اساس این گزارش، در بازار شیرینی و شکلات نیز شاهد قیمت های سرسام آور هستیم، به طوری که در این قسمت از بازار شب یلدا، شیرینی های سنتی استان های مختلف در بسته بندی های مختلف به فروش می رسد که برخی از آنها بدون مشخص بودن وزن، قیمت گذاری و به فروش می رسد. . بر اساس این گزارش، هر بسته حاوی 188 عدد بادام یزدی، نخود فرنگی 115، کشمش 70 تا 90، نارگیل و گردو 100 تا 109، قطاب یزد 115 تا 170، قطاب پسته 135، آجیل قزوین 216، نان خرما 212، نان خرما C چای 122، باقلوا 115، شیرینی مخصوص کره ای 216، شیرینی آلمانی 180 و باسلق کیلویی 134 تا 140 هزار تومان همچنین هر کیلو شیرینی 180 تومان و شیرینی زبان 140، گل محمدی 120 و . .. هزار تومان.

*همچنین رئیس اتحادیه آجیل، خشکبار و خواربارفروشی ها در گفت وگویی با بیان اینکه امسال 25 تا 30 درصد افزایش قیمت آجیل و خشکبار در اصفهان داشتیم که ناشی از تورم و تغییرات قیمت بود، گفت: بانک مرکزی و مالیات های پنهان کاهش 20 درصدی قیمت پسته نسبت به سال های گذشته افزود: اما برخی از محصولات مانند فندق و بادام نسبت به سال گذشته 30 تا 50 درصد افزایش قیمت داشته و بادام زمینی نیز افزایش قیمت داشته است. 12 درصد

* وی درباره تحویل بسته اقتصادی خانوادگی برای شب یلدا تاکید کرد: نمی توان محصول اقتصادی آجیل را برای شب یلدا یا شب بایرام تهیه و تحویل داد زیرا کیفیت ها بسیار متفاوت است اما راه حل. رعایت بازرسی های تجاری بیشتر در چرخه سیستم عرضه و تقاضا از واردات تامین کننده و بانکدار تا توزیع کننده و فروشنده است.

* وضعیت بازار پروتئین کشور خوب نیست به طوری که هر کیلوگرم گوشت مرغ گرم 99، منجمد 78، گوشت گوساله 540 تا 560 و گوسفند 750 هزار تومان است و در طول ماه وعده واردات دام پروار و گوشت آن را دادند. تا آبان ماه در بازار به فروش می رسد.

قیمت هایی که شیرینی شب یلدا را به ذائقه مردم ترش کرد

* اگرچه افزایش روزافزون قیمت تنقلات، آجیل، میوه ها و غذاها، گردهمایی های خانوادگی باعث شده بیشتر مردم از رفاه کمتری برخوردار باشند، با این حال بسیاری از خانواده ها حتی با پهن کردن سفره های کوچک خود، این سنت را که یادگاری از دوران باستان است، حفظ می کنند.

*قرارهاست که چیدن سفره های رنگارنگ، حافظ خوانی و شاهنامه خوانی، شب نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار هم به یک سنت ایرانی تبدیل شده است و مردم شبی را به برکت تغییر فصل، مراسم شب چله و شب یلدا می گذرانند. اقوام و خویشاوندان با هم چیدن و شب را با خوردن آجیل و هندوانه و انار و شیرینی و میوه های مختلف می گذرانند و با هم صحبت می کنند.