لایه های پنهان و قدرتمند حاشیه شهر


زمان: 12:50 بعد از ظهر
تاریخ انتشار: 1301/08/10
کد خبر: 1907550

انقلابی بودن و انقلابی بودن از ویژگی های مردم حاشیه شهر و قم مشهد است. این لایه های پنهان و قدرتمند از اول انقلاب در همه صحنه ها حضور داشتند که نقش آنها در دفاع مقدس و حضور پرشورشان در انتخابات و راهپیمایی های مختلف موید آن است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; پس از درگذشت خانم مهسا امینی، شاهد اغتشاش، اعتراض و آشوب به بهانه های مختلف در کشور بودیم. اعتراضاتی که با شعار زن آزاده، برای وطن دوستی مرد آغاز شد، کم کم به اصول نظام و مقدسات مردمی گرایش پیدا کرد.

شاید در روزهای اول اکثریت معترضان خواهان انحلال گشت ارشاد یا حذف قانون حجاب اجباری بودند. اما آرام آرام با جهت گیری برخی سلبریتی ها و عناصر تجزیه طلب و سلطنت طلب از خارج، شعارها از حوزه حجاب و گشت ارشاد فراتر رفت و مسائل اساسی و خط قرمزهای مردم در کشور و نظام مورد هجمه قرار گرفت. اما نکته جالب اینجا بود که معترضان بر این عقیده بودند که دغدغه آنها بحث حجاب و گشت ارشاد نیست، آنها به وضعیت معیشتی و اقتصاد فرماندهی معترض هستند.

در مشهد بیشترین ناآرامی ها در مناطق به اصطلاح بالای مشهد اتفاق افتاد. اکثر شرکت کنندگان در این اعتراضات و آشوب ها معمولا از دهک های بالای اقتصادی جامعه بودند و به ندرت می توان افرادی از دهک های پایین و یا مناطق کم برخوردار را در بین این افراد یافت.

اما اگر شعارها و مطالبات این قشر اقتصادی است، قطعاً افرادی که در مناطق کم برخوردار و در دهک های پایین جامعه هستند باید در خط مقدم این اعتراضات باشند. در حالی که در روزهایی که حجم بسیار زیادی از اعتراضات و آشوب ها و درگیری ها در مناطق برخوردار مشهد از جمله میدان تقی آباد، احمدآباد، بلوار سجاد و هاشمیه در حاشیه شهر از هر نظر وجود داشت.

حاشیه شهر که از نظر اقتصادی دهک های پایین جامعه در آن زندگی می کنند و بیشترین فشار اقتصادی بر آنها وارد می شود. در روزهایی که در فضای مجازی مانند اینستاگرام براندازی و انقلاب اعلام شد و درگیری و هرج و مرج در خیابان های بالای شهر به وجود آمد، مردم حاشیه شهر به کارهای روزمره و روزمره خود پرداختند. زندگی در یک حالت کاملا طبیعی حتی در مراسم تشییع شهدای حادثه شاهچراغ شیراز که در مشهد برگزار شد، تعداد زیادی از شرکت کنندگان از اهالی اصیل حاشیه شهر بودند.

انقلابی بودن و انقلابی بودن یکی از ویژگی های مردم حاشیه شهر است که از ابتدای انقلاب نه تنها در همه صحنه ها بلکه در دفاع مقدس و حوادثی از جمله حضور دارند. اغتشاشات و حضور پرشور آنان در انتخابات و راهپیمایی های مختلف این را ثابت می کند، درست است، مردم حاشیه شهر ثابت کرده اند که در پیچ های حساس تاریخی همواره در کنار نظام و انقلاب اسلامی بوده اند. با این حال آیا وقت آن نرسیده که به ادعاهای آنان در حوزه های مختلف توجه شود و به فکر مشکلات آنان و برقراری عدالت در توزیع خدمات در حاشیه شهر باشد؟

نویسنده:رمضان روحانی بزرگترین کارآفرین کشور فعال در مدیریت شهری حومه مشهد

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید