لایه های پنهان و آشکار قراردادهای سری در فوتبال ایران

شبکه های اجتماعی در فوتبال امروزه نقش بسزایی و انکارناپذیر در زندگی مردم دارند. قسمت منفی ماجرا پیدایش زمین های وسیع و اوج گیری بداخلاقی هاست و قسمت مثبت و مفید ماجرا این است که ماه ها پشت ابرها پنهان نمی شوند. ماهی به نام توطئه که به دلیل مشاهده ناکافی فوتبال در سطوح پایین، پشت ابر می ماند و به وفور ظاهر می شود.

آیا در فوتبال ایران توافقات پنهانی وجود دارد؟

در هیچ کشوری نمی توان گفت فوتبال در سالم ترین شرایط بازی می شود و همه چیز خوب است، اما تلاش مسئولان کشور برای کاهش روحیه و تاثیر مسائل غیرفنی بر بازی بسیار مهم است. در ایران هم کم و بیش تلاش شده و حالا با استفاده از همین جنبه مثبت شبکه های اجتماعی، توجه زیادی به وجود قراردادهای مخفیانه در لیگ های سطح پایین جلب شده است. نکته اینجاست که در سطح اول فوتبال ایران هرگز این توافق پنهانی ثابت نشد و بیشتر حرفه های رد و بدل شده اتهامات کانال های هواداری بود اما در لیگ دوم و لیگ یک می توان شرایط را در نظر گرفت.

وقتی دوستان بوق فوتبال حرکت کردند

ماجرا از آنجا شروع شد که یکی دو ویدئوی منتشر شده در فضای مجازی مبادله چند گل عجیب را نشان می داد. افزایش تعداد این ویدئوها باز هم اتهاماتی را در پی داشته و حتی کمیته اخلاق نیز در برخی موارد دخالت داشته است. مهم ترین اتفاق در سال 1400 رخ داد که شهید گاندی و شاهین بندر عامری به ترتیب 10 و 7 گل به سردار بوکان زدند. رئیس کمیته اخلاق البته سریعا دستور توقف مسابقه را داد و ۲۲ نفر را احضار کرد. نتیجه جلسات و احضارها محرومیت شدید سروش سعیدی بود. بازیکن تیم فوتبال سردار که خودش معتقد است مجبور شده است. پیش از این کناواتی، مدیر تیم شهرداری ماهشهر از یک توافق محرمانه صحبت کرده بود و با توجه به فیلم هایی که هر از چند گاهی به عنوان سند توافق محرمانه و به وجود آمدن تحرکات عجیب در فضای مجازی منتشر می شد، حالا همگان پیگیرتر از قبل مسابقات را تماشا می کردند. . .

به چی میگی تبانی؟

برای طرفداران واقعی فوتبال، ممکن است غیر قابل باور باشد که آیا یک تیم می تواند با دریافت پول مقابل حریف گل بزند یا خیر. این امکان وجود دارد که قاضی برای یک اشتباه پنالتی اعلام کند. آیا ممکن است یک مربی به اصطلاح «مسیر» را به حریف بدهد؟

اخبار تایید نشده ای در رسانه ها منتشر می شود که در آن بازیکنان مشخص کرده اند که حتی می توان روی کدام تیم شرط بندی کرد که اولین کرنر برنده می شود یا کدام تیم در اول آگوست برنده می شود که این خود ممکن است یک توافق مخفیانه باشد. اعلام پنالتی های مشکوک از دیگر مواردی است که کمیته اخلاق همیشه سر وقت حاضر می شود و محرومیت را با محرومیت پایان می دهد و یا حتی در برخی فیلم های منتشر شده از سوی فوتبال در لیگ دوم، دروازه بان ها با واکنش های خود به شایعات دامن می زنند. مانند واکنش عجیب دروازه بان مس نوین و شهید گاندی در اردیبهشت امسال که با واکنش دفاعی فدراسیون مواجه شد. حتی امسال اتهاماتی به مس کرمان وارد شد که این تیم تنها در غیاب حریف 6 امتیازی کسب کرده یا (به گفته منابع تایید نشده و تایید نشده) سرمربی این تیم در برخی مسابقات از مواردی از چمن استفاده کرده است. اینها توافقات پنهانی نیستند، اما منجر به حل مشکلات می شوند.

راه حل: نظارت کافی

ممکن است شگفت انگیز باشد، اما در انگلیس سطح فوتبال به 10 می رسد و حتی یکشنبه ها بین بازیکنان آماتور بازی می شود، اما اکثر اوقات یا نظارت کامل است یا با حذف قاطع از مشکلات جلوگیری می شود. ساده ترین کار کنترل کامل داستان توسط افراد متخصص و قابل اعتماد است. بازی های تیراندازی به گونه ای که بتوان آن ها را تماشا کرد و نادیده گرفت نیز می تواند در همین راستا مشکل ساز باشد. مشکلی که می تواند درآمدزایی داشته باشد و باعث افزایش هواداران در فوتبال پایه شود. فراموش نکنیم که تیم‌های ریشه‌دار مثل سایپا، ملوان و مس در سطح گسترده‌ای حضور دارند و بازی‌هایشان می‌تواند برای اهالی فوتبال لذت‌بخش باشد.

علیرغم اینکه کم و بیش این اتفاقات مشاهده شده اما می توان گفت فوتبال ایران آنقدر درگیر فساد نیست که معضلی غیرقابل کنترل باشد. به همین دلیل کنترل این مشکل چندان غیرممکن نیست. پس بهتر است مسئولین ماهی را از آب بیرون بیاورند و کنترل قویتر شود. چه بهتر که از الان و در هفته های اخیر شروع کنیم و در مسابقات قهرمانی بعدی تقویت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید