لزوم اهمیت دادن به مشاوره قبل از ازدواج/ اثرات منفی طلاق و فروپاشی خانواده در جامعه


ساعت: 09:23
تاریخ انتشار: 06/07/1401
کد خبر: 1893422

فریبا گودری گفت: طلاق یکی از واقعیت های تلخ جامعه است که متأسفانه به دلیل مشکلات موجود روند رو به افزایشی دارد اما عمده دلایل آن مشکلات اقتصادی، عدم قرار مناسب بین زوجین، اعتیاد، سوء استفاده از فضای مجازی و… است. ، که ضروری هستند توجه به مشاوره قبل از ازدواج را نشان می دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، علاوه بر مشکلاتی که در شرایط کنونی بر نهاد خانواده دامن زده است، از جمله افزایش سن ازدواج و عدم تمایل به ازدواج که تهدیدی برای خانواده است، طلاق نیز یکی از آسیب های اجتماعی است که به چشم می خورد. در اکثر جوامع در حال توسعه از هم پاشیدگی خانواده ها مشاهده می شود، بقای فرزندان این خانواده ها یا “فرزندان طلاق” که از مشکلات و کمبودهای خود نیز رنج می برند و همچنین تضعیف عشق و علاقه در بین اعضای خانواده و افزایش قلدری. در میان نوجوانان و جوانان یکی از مشکلاتی است که در قرن اخیر گریبان بسیاری از جوامع بشری را گرفته است.

به گفته کارشناسان، پدیده طلاق به عنوان یک معضل اجتماعی یکی از مهمترین پدیده های زندگی بشر است، وضعیتی در نقطه مقابل پدیده ازدواج به گونه ای است که آثار مخرب و مخرب آن حتی بر روند آن تأثیر می گذارد. ازدواج و جمعیت در جامعه به عقیده آنها رابطه یکی از عوامل مهم در کاهش تمایل به ازدواج و تشکیل خانواده در بین جوانان، افزایش آمار طلاق و از هم گسیختن کانون گرم و صمیمی خانواده در یک جامعه است.

طلاق پدیده ای چندبعدی است که مهم ترین علت آن عدم تفاهم بین زوجین است و کارشناسان معتقدند افزایش آمار طلاق در جوامع در حال توسعه یکی از آسیب هایی است که به طور طبیعی رخ می دهد، اما افزایش بیش از حد آن می تواند بسیار باشد. خطرناک و در جهت زوال پایه های خانواده را کامل کنید.

فریبا گودری کارشناس و مشاور خانواده در گفتگو با خبرنگار اوشیدا گفت: طلاق به عنوان یکی از آسیب های اجتماعی علل بسیار گسترده ای دارد و از دخالت های نامناسب اطرافیان گرفته تا مشکلات معیشتی و بدرفتاری زوجین را در بر می گیرد. و حتی گاهی دلیل اصلی طلاق تنها به دلیل عدم تمایل زوجین به بیان آن در پشت سوء تفاهمات و مسائل جزئی پنهان می شود.
وی افزود: متأسفانه انسجام و همبستگی خانواده های قدیمی که هنوز هم نمونه های آن را می توان در زندگی زوج های جوان به سختی یافت و یا وجود ندارد و عواملی مانند فشارهای اقتصادی و افزایش هزینه های زندگی، روانی است. فشارها، عدم تفاهم، اعتیاد، افزایش توقعات زوجین، ازدواج برای ظاهر، در برخی موارد عدم تطابق تحصیلات زن و شوهر و عوامل دیگر به طور فزاینده ای در پیدایش این پدیده نقش دارند.

گوساری ادامه داد: طلاق علاوه بر ناراحتی های روحی و مشکلات زندگی، فرزندانی را که به دلیل تربیت در شرایط نامساعد در وضعیت طبیعی جسمی و روانی قرار ندارند، پشت سر می گذارد و باعث افسردگی در نوجوانان می شود، به طوری که از زندگی – اندکی – لذت می برند. بی اشتهایی بر آنها غلبه می کند و خسته به نظر می رسند و همچنین وسواس و اضطراب، پرخاشگری و سرکشی، بی قراری، حسادت، بدگمانی و کینه توزی از دیگر شرایطی است که در فرزندان طلاق مشاهده می شود.


این کارشناس تصریح کرد: با وجود این طلاق، آسیب ها و عوارض زیادی را برای زن و مرد و خانواده به همراه دارد تا جایی که عواقب آن گاهی تا سال ها ادامه دارد، این موضوع نیاز به دانش پیش از ازدواج و مهارت حل مشکلات مادام العمر را افزایش می دهد. .

وی افزود: برای کاهش آسیب طلاق، اولین قدم این است که سهم خود را از علت طلاق مشخص کرده و آن را بپذیرید. این به فرد کمک زیادی می کند تا سبک زندگی خود را تغییر دهد. افسردگی و اضطراب خود را درمان کنید و سعی کنید استقلال خود را بازیابید.

این کارشناس خانواده ادامه داد: یکی از تجربیات رایج زنان پس از جدایی، احساس ناامنی است که به دلیل پیشنهادات مردان اطراف در مورد ازدواج مجدد اتفاق می افتد که آن هم موقتی است.

فریبا گودری درباره پیامدهای اجتماعی طلاق گفت: در این محور دو نکته مهم باید مورد توجه قرار گیرد که شامل اختلالات و انحرافات جنسی و احتمال افزایش جرم و جنایت در جامعه است و اختلالات و انحرافات جنسی فقط متوجه زنان نمی شود، بلکه این مشکل برای مردان نیز تهدیدی جدی است و برای آنان نیز مضر تلقی می شود، انحرافات جنسی پس از طلاق نه تنها مردان و زنان را تهدید می کند، بلکه فرزندان چنین خانواده هایی را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

این کارشناس مسائل خانواده تاکید کرد: در حال حاضر بهترین راه حل تشکیل تیم های تخصصی مشاوره قبل و بعد از ازدواج است تا با ارائه راهکارهای مناسب به زوجین در برقراری ارتباط موثر کمک کند و در این راستا امکان اعطای اعتبارات مالی و کاهش هزینه مراکز مشاوره علاوه بر ترغیب مردم به مراجعه به این مراکز باید فرهنگ سازی مناسب در این زمینه صورت گیرد، به طور کلی فرهنگسراها محل مناسبی برای ارائه چنین خدماتی هستند و در کنار برنامه های رادیویی و تلویزیونی، مشاوره تلفنی نیز انجام می شود. نیز قابل انجام است. مفید باشد

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید